Gitaarles…


Al heel lang, eigenlijk al vanaf mijn jeugd, had ik de wens een instrument te bespelen, ook beschreven in het logje ‘levensvragen’maar het kwam er nooit van. Dit soort extra’s waren ook gewoon te duur voor mijn ouders.

Ik weet niet meer precies hoe oud ik was, maar het is toch wel 25 jaar geleden, toen ik iemand leerde kennen die gitaarles had.
Dat leek me nou ook helemaal geweldig, maar ja, ik had geen gitaar.
Toen ik er een kon lenen van een oude kennis, was ik blij. Ik had het er met mijn jongste zusje over, die had een gitaar, maar kon niet echt goed spelen. Zij zag het ook wel zitten om les te nemen, zeker als we samen konden gaan.

Dus wij belden naar de leraar met het verzoek of we samen mochten komen voor de les. Eigenlijk was hij er niet zo van gecharmeerd, hij wilde liever één op één les geven. Maar na een beetje soebatten gaf hij toe.

Gitaarles

Eenmaal op les had hij meteen commentaar. Mijn ‘leengitaar’ was eigenlijk te groot voor mij, beweerde hij..
Oh dacht ik, kan dat ook nog? Ja dus, en het klopte wel want ik kon amper met mijn arm over die gitaar heen buigen, dus toen volgde meteen de eerste discussie met de leraar… Ik stelde namelijk voor hem gewoon op mijn schoot te leggen. Dan kon ik er tenslotte toch veel makkelijker bij? Maar nee.. hoe durfde ik dat voor te stellen, dat was ten strengste verboden.

Het tweede euvel was dat ik echt om de haverklap mijn plectrum verloor.
Dat ding viel dan gewoon IN die gitaar.. We zaten dan midden in een oefening en ik kon natuurlijk weer niet verder. Dus riep ik dan “Stop.. ik ben mijn plectrum weer kwijt”. Dan dook de leraar op de grond om hem te zoeken, maar vond hem natuurlijk niet. “Hij is IN mijn gitaar gevallen hoor” zei ik dan!
PlectrumDe eerste paar keren geloofde hij het niet. “Dat bestaat niet” zei hij “dat gebeurt niemand.”
Nou sorry hoor, mij dus wel..
Maar het ergste was dat mijn zus en ik samen de grootste lol hadden en constant in de slappe lach lagen.
We probeerden echt wel serieus te zijn maar het ging gewoon niet.

Of die leraar nou ook op onze lachspieren werkte weet ik niet meer, maar één ding weet ik nog wel, hij vond het echt helemaal niet leuk en keek steeds vaker geïrriteerd. Maar ja, wat kun je eraan doen hè.. Als we elkaar maar aankeken begonnen we weer en dan rolden de tranen vaak genoeg over onze wangen van het lachen.

Thuis moesten we oefeningen doen en wel op het nummer “Sailing” van Rod Stewart… (Nee, ik plaats het niet hoor, ik kan het nog steeds NIET horen).
Ik ging dan alleen in de slaapkamer van Zoon zitten en oefende mijn akkoorden. Mijn zusje ging ook altijd alleen zitten. Haar kinderen waren zo’n 10 jaar jonger dan die van mij en zij trokken zich er niet veel van aan wat mama allemaal deed, tenminste voor zover ik het me herinner. Maar mijn kinderen waren nieuwsgierig. Ze wilden het horen, ze wilden zien wat ik deed, maar dat wilde ik niet, de deur bleef dicht.
Dan zat ik heel serieus ‘gitaar te spelen’ en dan hoorde ik ze in de gang giechelen en klieren. Ik werd constant afgeleid. En ze vonden ook nog dat ik er helemaal niks van bakte. En eigenlijk hadden ze nog gelijk ook…

Ik twijfelde toch wel.. Was dit nou wel iets voor mij? Maar ik hoefde er niet echt lang over na te denken. De leraar liet ons weten dat we niet geschikt waren om een gitaar te bespelen, dus.. hij stopte met lesgeven aan ons.
Nou ja zeg.. de beslissing werd ons dus uit handen genomen, na 4 lessen waren we er klaar mee.
Helaas, want ik vind het eigenlijk nog steeds heel erg jammer dat ik het niet heb kunnen leren, of een ander instrument kan bespelen.

Nou zeggen ze wel je bent nooit te oud om te leren, maar ik denk niet dat dit ooit nog wat wordt. Maar wie weet ga ik toch wel proberen om piano te leren spelen, zoals in een reactie in ‘levensvragen’ werd gesuggereerd.
En… ik heb de mondharmonica van mijn vader nog, wie weet ga ik me daar nog eens op toeleggen…

Wordt (misschien) vervolgd..

Ben wel nieuwsgierig, wie van mijn lezers bespeelt er wel een instrument en welke dan? 

52 thoughts on “Gitaarles…

  1. gewoonanneke 15 maart 2015 / 11:07

    Heb nooit muziekles gehad. Kan alleen op het orgeltje wat we vroeger thuis hadden een beetje spelen wat ik mezelf aangeleerd heb. Bij mijn moeder wil ik het nog wel eens doen op haar orgeltje. Stelt niet veel voor. Heb er wel spijt van dat ik mijn zoon ook nooit op muziekles gedaan hebt. Maar goed die kan het nog steeds gaan doen als ie wilt.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 17 maart 2015 / 00:30

      Leuk Anneke, dat je het af en toe nog doet! Mijn kinderen hebben ook alleen op school een beetje muziekles gehad, inderdaad best jammer..

      Like

  2. lisoverseks 15 maart 2015 / 03:45

    Instrument en zingen zijn twee heel verschillende dingen 😥. Omdat die piano zo lastig mee te nemen is ben ik gitaar gaan spelen. Helaas is daar geen gein aan als iedereen hoofdpijn krijgt zodra je je mond open doet. Neem maar van mij aan dat gitaar prima te doen is als je het een beetje simpel houdt. Ik heb een Italiaanse gitaar, die zijn wat kleiner. Leer een paar accoordjes. De C, A mineur, D, en G en je kunt zowaar al liedjes spelen. Echt waar! En je lekker niet druk maken over toonladders of ingewikkeld getingel. 😄. Als je d’r een beetje bij kunt zingen klinkt het al heel gezellig!

    Like

    • Regenboogvlinder 15 maart 2015 / 09:42

      Hé welkom terug!
      Goh, het klinkt zo simpel zoals jij het beschrijft.. En zingen en gitaarspelen lijkt me echt super. Dus.. zeg nooit nooit dus.
      Hoewel, piano spelen lijkt me echt heel leuk en ik heb ook al mondharmonica-tips gekregen…
      Ik verveel me al nooit, maar dat zal dus ook echt niet gaan gebeuren als ik ook nog eens muziek ga maken 😉

      Liked by 1 persoon

      • lisoverseks 15 maart 2015 / 11:18

        Probeer de beginners boeken van frank Reich eens. Als je n beetje gezellig zingt valt het niet zo op als je een akkoordje half grijpt 😉

        Liked by 1 persoon

        • Regenboogvlinder 17 maart 2015 / 00:31

          Ik zal eerst toch weer eens ergens een gitaar moeten opduikelen… Maar wie weet kan ik, om mee te beginnen, er een scoren op Koningsdag 😉

          Liked by 1 persoon

  3. minoesjka2 11 maart 2015 / 20:09

    Nou, van mij weet je het wel, ik speel klarinet. In het verleden heb ik ook een beetje “aangerommeld” op een gitaar en een orgel, maar daar heb ik geen les in gehad.

    Weet je, ik ken veel meer mensen die op latere leeftijd aan een instrument zijn begonnen. Het gaat er niet om dat je in het Concertgebouw een foutloos concert kan geven, maar dat je er lol in hebt. O, ja, en het is natuurlijk ook wel prettig als je het betalen kan hahaha. Dat houd mij de laatste tijd tegen om nog weer eens wat klarinetlesjes erbij te nemen. Want op een muziek instrument ben je nooit uitgeleerd.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 12 maart 2015 / 17:56

      Oh het lijkt me gewoon zo heerlijk en inderdaad ook zo leuk als je zelf muziek kunt maken!
      Als ik wel eens artiesten met elkaar zie jammen word ik echt helemaal vrolijk, zo geweldig.
      Ik denk toch dat ik wel iets zal gaan proberen.. Hoop dat het je gaat lukken nog weer wat geld vrij te maken voor extra lesjes…

      Like

  4. liliane 11 maart 2015 / 02:02

    Ik speel het instrument van het leven ,heel boeiend soms hoge noten soms lage en af en toe een valse ,maar meestal met mooie klanken van mijn vrienden,en iedereen kan dit instrument bespelen.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 11 maart 2015 / 07:57

      Dat is een heel erg mooie reactie Liliane… Dankjewel!
      Ik doe dat eigenlijk ook… en vooral de familie en vrienden zijn daarin heel belangrijk hè..

      Like

  5. beaunino 10 maart 2015 / 21:55

    Ik ben helemaal niet muzikaal. Was ik het maar, lijkt me ook zo leuk om muziek te kunnen maken.
    Nog even over dat vrachtwagen rijden. Ik had het er met Remco over en die zei dat het helemaal niet raar is als je een transportbedrijf benadert met de vraag of je misschien een paar uurtjes mee mag.
    Maar dan moet je wel echt een echt transportbedrijf zoeken. Vinden ze het vast nog leuk ook als je zegt dat je er een stukje over wil schrijven.
    Er zijn altijd wel chauffeurs die het geen probleem vinden hoor.
    Gewoon bellen!

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 11 maart 2015 / 08:00

      Ik weet inmiddels van veel mensen dat ze graag hadden willen leren muziek te maken!
      Dan was de wereld misschien wel veel gezelliger geweest… maar ook lawaaieriger haha.

      Oh wat grappig, dank voor het navragen, ach misschien doe ik dat nog wel eens. Ken iemand die sinds kort weer vrachtwagen rijdt. Maar het meerijden is niet eens echt mijn wens, vroeger wel, maar het ZELF rijden, dat lijkt me stoer, dat wilde ik graag. Maar dat zal wel niet gaan lukken denk ik..

      Like

      • beaunino 11 maart 2015 / 13:33

        Je zou een les kunnen nemen?
        Ik heb het wel eens geprobeerd trouwens. Op een industrieterrein. Leuk hoor!

        Like

  6. Mrs. T. 10 maart 2015 / 19:10

    Ik vind het erg leuk dat de jongste hier nu zo fanatiek is met het pianospel. Al is het soms wel om horendol van de worden, 645x hetzelfde liedje te horen. 😉

    Liked by 1 persoon

  7. rietepietz 10 maart 2015 / 18:50

    Als ongeveer 12 jarige heb ik een tijdje gitaarles gehad , op zich lukte dat wel al leerde ik geen noten lezen wat wel jammer is. ik struikelde op het feit dat je er altijd zelf bij moet zingen als je alleen slag akkoorden kan spelen en zingen is dan weer niks voor mij!
    Ik had een bloedserieuze leraar dus en ,inderdaad één op één, weinig te lachen dus.voordeel was wél dat hij zong!

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 10 maart 2015 / 18:57

      Goh wat leuk, ik had het juist zo graag gedaan, gitaar spelen en zingen.. Maar helaas.
      En mensen die een instrument kunnen bespelen kunnen meestal ook best wel een beetje zingen. Die van ons was gewoon snel geïrriteerd, snap ik ook best wel hoor, 2 van die klierige vrouwen, alsof we hem in de maling namen. Deden we niet hoor, maar hij dacht vast van wel.

      Like

          • rietepietz 10 maart 2015 / 20:50

            Echt waar hoor, reuze veel gebrek aan zelfvertrouwen, ik kon pas decennia later met mezelf door één deur;-)

            Liked by 1 persoon

            • Regenboogvlinder 10 maart 2015 / 21:11

              Ik herken het hoor, ben ook pas sinds kort blij met mezelf.. mag er zijn denk ik nu! Dat moet je ook leren hè, van jezelf houden. Intussen is het met ons allebei dus wel goedgekomen lijkt me!

              Like

  8. Myriam 10 maart 2015 / 17:17

    In een ver verleden heb ik nog notenleer gevolgd en nog een jaar pianoles gehad; BIj de nonnen op school Dat werd niets zoals je je kan voorstellen. Ik luister graag naar muziek maar ik kan er zelf niets mee.

    Liked by 1 persoon

      • Myriam 10 maart 2015 / 19:06

        Voila vind ik ook En ik zing graag luidkeels mee, tot wanhoop van mijn familieleden 😉

        Like

  9. Harrij Smit 10 maart 2015 / 15:32

    Door dit blog begrijp ik nog weer wat beter waarom je een piano overweegt. Daar kan zelfs jij geen plectrum in laten vallen 🙂
    Ik heb vanaf mijn vierde jaar mondharmonica gespeeld (kreeg elk jaar met sinterklaas een nieuwe) en vanaf mijn twaalfde achtereenvolgens trompet, ventieltrombone en schuiftrombone. Ook kocht ik al gauw een electr. orgel, die nu vervangen is door een digitale piano. Een mondharmonica heb ik nog steeds. Neem hem altijd mee op vakantie, zodat ik toch ergens op kan spelen als ik daar zin in heb.
    Maar het allermooiste instrument vind ik de menselijke stem. Ik heb met mijn basstem bij heel wat koren meegezongen en kan zeggen dat zingen heerlijk is om te doen, en voelt als een weldadige massage voor je lijf en je longen.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 10 maart 2015 / 18:53

      Haha, nee, met zo’n plectrum laat ik me niet meer in.. 😉
      Oh wat leuk zeg… hoe leer je dat dan, mondharmonica spelen? Ook gewoon proberen?
      En al die blaasinstrumenten, vind ik ook zo mooi! Mijn vader kon het ook heel goed, schoonvader trouwens ook. Op feestjes speelden ze wel eens samen, zo leuk!
      En zingen vind ik ook heerlijk! Heb altijd graag bij een koor gewild, maar door dat overwinteren was ik nooit in de winter in Nederland. Ben wel van plan hier in de buurt te gaan kijken of ik bij een koor kan, heerlijk lijkt me dat…

      Liked by 1 persoon

      • Harrij Smit 10 maart 2015 / 21:10

        Zingen bij een koor kan ik je van harte aanbevelen – het is een feest om samen te zingen en bovendien leer je weer allerlei nieuwe mensen kennen met een zelfde interesse; plezie in zingen in dit geval.
        Mondharmonica leren spelen doe je als volgt:
        les 1 – steek hem in je mond (in de breedte, niet in de diepte) en blaas er in
        les 2 – de lagere tonen moeten links van je neus zitten, de hogere rechts (zo niet draai hem 180 graden om)
        les 3 – inhaleren geeft een geluid dat één toon lager of hoger is dan blazen op dezelfde plek
        les 4 – probeer net zo lang vader jacob te spelen tot het er op lijkt, daarna snap je precies hoe het werkt
        veel succes 🙂

        Liked by 1 persoon

        • Regenboogvlinder 10 maart 2015 / 21:41

          Je meent het? Zo simpel?
          Jeetje, schrijf ik een logje over gitaarles krijg ik gewoon mondharmonicales…

          Ga ik echt proberen… haha, maar niet meteen hoewel ik zit wel een beetje te stuiteren nu, leuk!
          Bedankt Harrij!

          Liked by 1 persoon

  10. roadlaura1969 10 maart 2015 / 15:03

    Wat een geweldige herinnering en plezier 🙂

    De leraar was wel zo eerlijk om niet verder te gaan om het geld👍

    Vroeger moesten we eerst blokfluit spelen om de noten te lezen voor men aan de piano mocht.
    Blokfluit viel tegen “ik was te ongeduldig” en ben gestopt. De pauke heb ik in de drumband bespeeld. Veel plezier gehad 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 10 maart 2015 / 18:48

      Die leraar kon gewoon niet tegen ONS… haha
      Ohhh dus ook al muzikaal! Leuke herinnering toch?
      Mijn kleindochters hebben ook blokfluit leren spelen… best leuk hoor!

      Liked by 1 persoon

      • roadlaura1969 10 maart 2015 / 18:55

        Hahaha geweldig 👍
        Nou ik ben het verleerd noten te lezen 🙂

        Ja dat is zeker leuk als je kleindochters met muziek bezig zijn 🙂

        Like

  11. Erna van der Vliet 10 maart 2015 / 14:59

    orgelspelen dat heb ik nog geleerd en ging aardig. je broer daarentegen is a muzikaal, kan niet zingen en niet spelen. dus ik denk dat het in de familie zit. hahaha

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 10 maart 2015 / 18:46

      Oh joh, dat wist ik niet.. Mijn vader kon mondharmonica spelen hoor, dus zo slecht waren we niet in de ‘family’. En aan mijn moeders kant bespeelden ze ook instrumenten.. Op verjaardagen, en dat geloof ik wel, ze bouwden altijd met zijn alleen een feestje met muziek maken en dan dansen!

      Like

  12. ferraravictoriene 10 maart 2015 / 12:58

    Leuk verhaal. Samen met vriendinnetje Anneke (die wel muzikaal was) op gitaarles gezeten, het eerste lesboek doorgeworsteld, daarna gaf ik er de brui aan. De gitaar was van mijn tante die er niet meer op speelde. Ik luister wel graag naar muziek, meezingen ook leuk!

    Liked by 1 persoon

  13. dieneke 10 maart 2015 / 11:37

    Blokfluit,gitaar en drumstel allemaal gedaan,maar het lag me niet echt.Muziek is enkel met luisteren aan mij besteed.Kinderliedjes ik lepel ze nog zo op,tja vanwege het werk.Maar knul zei het al; ”oma de woorden zijn prima hoor maar de melodie”………dat zegt genoeg whaa.

    Liked by 1 persoon

  14. altijdmooiweer 10 maart 2015 / 10:23

    MIjn gitaar haal ik af en toe weer tevoorschijn, blij dat ik hem nog heb. En het lukt warempel na heel veel jaren ook nog es…. Nee geen les gehad, vroeger in een vriendenclubje veel geleerd. Ook mijn altblokfluit pak ik regelmatig, ik hou van de klanken van houten instrumenten. Ooit ook altsaxofoon gespeeld, was ook wel erg mooi. Het liefst zou ik nog cello willen leren spelen, of een kleine vleugel en dan pianoles. Ach… dromen moeten er blijven, toch?!

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 10 maart 2015 / 12:26

      Ohhh wat goed zeg! Ben jaloers… terwijl ik dat gevoel niet in me heb eigenlijk!
      Nou wie weet… zeg nooit nooit, zeggen ze niet voor niks hè..

      Like

  15. Marja 10 maart 2015 / 08:59

    Heerlijk verhaal. Ooit heb ik gitaarles gehad. Misschien heb ik het 6 maanden volgehouden. Ik had geen talent, vermoed ik.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 10 maart 2015 / 09:08

      Dankje Marja! Oh dus ook, was toch een soort meisjesdroom denk ik. Maar het lijkt me ook leuk als een man gitaar kan spelen en dan heel romantisch voor je speelt.. haha.
      Jij hebt het nog lang volgehouden zeg! Jammer dat het niet echt lukte :-(.

      Like

  16. Gerda 10 maart 2015 / 08:22

    😂😂😂😂Ik zie ons nog zitten in dat kleine kamertje boven met die man….Vreselijk! En zooooo gelachen… Inderdaad met tranen over onze wangen…en hij bleef zo serieus…
    Mijn kids zaten ook achter de deur met hun vader te gieren van de lach als ik zat te oefenen….ze hebben het er nog wel eens over..
    Ik heb mijn gitaar (ooit gekocht op Koninginnedag) toch maar verkocht toen we gingen verhuizen. Er kwam een man helemaal uit Friesland op de advertentie af en sprong bijna een gat in de lucht…hij vond m zo mooi en was nog in goede staat… Later bleek dat het een collector-item was en ik er veel meer voor had kunnen vragen… Maar de gitaar was nu op de goede plaats en ik vond het goed zo. Einde duo-droom met mijn zus hahahaha

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 10 maart 2015 / 09:03

      Haha, leuke herinnering hè zus? Wat hebben we gelachen…
      Oh dus die 2 van jou stonden ook te trappelen achter de deur, wist ik niet meer hoor. Ja die gitaar van jou is goed terechtgekomen en mijn leengitaar heb ik dus weer terug gegeven..

      Like

  17. Adam op Verkenning 10 maart 2015 / 08:14

    Het leek mij vroeger fantastisch om gitaar te kunnen spelen om dan bij een kampvuurtje op het strand wat akkoorden aan te slaan. Maar helaas, een muziek instrument bespelen is niet voor mij weggelegd. Ik heb het wel eens geprobeerd op een elektrisch orgeltje, maar het werd niets. Ik kon niet onthouden welke toets bij welke noten hoorde.
    Dus geniet ik van muziek door er naar te luisteren.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 10 maart 2015 / 09:04

      Muziek luisteren doe ik ook heel veel, haal er veel kracht uit en geniet van veel soorten muziek.
      Ik vraag me af of ik het ook allemaal zal kunnen onthouden hoor, welke noten onder welke toetsen zitten… Kan wel een beetje noten lezen, misschien scheelt het.. Nou wie weet ???

      Liked by 1 persoon

  18. Willemien Klomp 10 maart 2015 / 08:12

    Leuk Trees dit verhaaltje. Ik kreeg een gitaar van Sinterklaas toen ik zo’n jaar of 8 – 9 was en ging natuurlijk op gitaarles. Het was een klasje van 10 kinderen, we moesten natuurlijk noten leren en klassiek gitaar oefenen en aan het eind van de les leerde we een accoord en daar had ik eigenlijk alleen belangstelling voor want ik wilde zingen en mezelf begeleiden en bij klassiek gitaarspel zing je niet, dus ik oefende niet genoeg en kreeg briefjes mee van de muziekleraar dat ik niet goed genoeg mijn best deed en het zonde was van het geld dat mijn ouders voor die lessen betaalde, je snapt het al ik gooide die briefjes weg en ging trouw naar de les. Op een goed moment stond de muziekleraar bij ons aan de deur, hij had argwaan gekregen omdat hij nooit iets terughoorde op zijn briefjes. De mattenklopper kwam eraan te pas en ik moest van les af maar had gelukkig wel een aantal accoorden geleerd en speelde en zong met mijn vriendin de sterren van de hemel. We leerden onszelf nog meer accoorden en slagen uit boekjes van de bibliotheek en tot op de dag van vandaag pak ik af en toe mijn gitaar en speel en zing voor de kleinkinderen.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 10 maart 2015 / 09:06

      Jeetje Willemien, leuk dat je langs komt en reageert hier!
      Nou, het was me wat! Maar wat enig dat jij het nog steeds kunt, en toch voor het grootste deel zelf aangeleerd, knap! Blijven doen, die kleinkinderen boffen met zo’n oma!

      Like

Reacties... ja graag, ik ben er dol op!

