Bruin worden…


Geschreven voor de WE300 opdracht van Plato.
Het woord van maart/april is EVENAREN en dat woord mag
dus niet gebruikt worden in het verhaal…

ZonnenZo… eindelijk zat Esther in het zonnetje. Haar werk in huis was klaar, dat stomme huishouden ook. Maar ja het moest toch gebeuren. De kinderen waren naar school, nu was het even haar tijd.

Ze hield van de warmte van de zon en wilde dolgraag bruin worden. Alleen lukte het nooit zo best. Hoe kon het toch dat haar witte velletje maar geen kleur kreeg terwijl de huid van haar vriendin Astrid bijna zwart was als ze een week op vakantie was geweest.
Bij Esther lag er dan alleen een rose waas overheen. En dan al die sproeten. Ze had een dikke huid, dat was het natuurlijk. Die zon kon er gewoon helemaal niet doorheen komen. Dat zou dus nooit veranderen.

Dat bakken in de zon was eigenlijk ook helemaal niks voor haar.  Ze moest altijd een bezigheid hebben. Lezen deed ze wel graag, maar dan werd haar gezicht weer niet bruin want dat hield ze dat boek er constant voor. Naar muziek luisteren dan. Daar had ze eigenlijk ook niet zoveel geduld voor en trouwens, ze kon dan ook echt niet stil blijven liggen. Dan lag ze maar te wiebelen met haar voeten, tenen en handen en er wiebelde vast nog veel meer mee. Als ze op het strand lag kon ze altijd wel even een praatje maken met wat andere zonaanbidders, maar in haar postzegeltje zat ze alleen.

Opeens kreeg ze een idee, er bestond toch ook nog zoiets als ‘bruin-zonder-zon-crème’? Snel zocht ze op haar telefoon naar wat merken en prijzen. Ze hoefde helemaal niet in de zon te liggen. Hoe gemakkelijk kon ze het zichzelf maken. Ze rende naar binnen, kleedde zich snel aan en stapte op haar fiets naar de apotheek. Wel erg duur, die crème, maar ze zou nét zo bruin worden als Astrid.

32 thoughts on “Bruin worden…

  1. Frederique 13 april 2015 / 23:34

    Wat een leuke invulling! En nog beter voor je gezondheid. Al dat bakken is ook niet goed. Geweldige WE!

    Liefs Frederique

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 14 april 2015 / 00:20

      Dankjewel Frederique… Of het echt werkt… ik hoorde laatst van iemand die het heel goed kan blijkbaar en het er dan heel natuurlijk uitziet.
      Nou, ik ga toch nog even een paar daagjes bakken…

      Like

  2. Helma 4 april 2015 / 22:15

    Leuk hoor! Ik krijg hierdoor al helemaal zin in de zomer!
    Ik hou erg van in de zon zitten, maar word ook niet echt bruin. Vooral m’n benen willen nooit meedoen… Altijd jammer, van die witte stelten onder een leuke zomerjurk. Haha!

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 5 april 2015 / 00:13

      Dankjewel Helma, leuk dat je langskwam!
      Het is niet voor iedereen weggelegd.
      Ik word best wel lekker bruin, maar het interesseert me niet mee zoveel hoe bruin in word.

      Like

  3. Dwarsbongel 1 april 2015 / 21:31

    Nou, ik denk dat momenteel het bruin er zó weer afwaait! 😉
    Ik had eerder ’s zomers vaak benen in een driekleur: van boven naar onder wit, rose en bruin. Dat kwam omdat een fietsbroek langer was dan een gewone korte broek. Misschien dat het nog weer die kant op gaat, maar korte broeken zijn tegenwoordig wel een stuk langer…

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 1 april 2015 / 23:22

      Wel een aparte vlag Gauke ;-).
      Maar je gaat nu toch ook niet in een korte broek fietsen, het is herfst heb ik me laten vertellen…
      De zomer komt heus wel, hoewel de lente wordt denk ik overgeslagen dit keer…

      Like

    • Regenboogvlinder 30 maart 2015 / 09:50

      Haha, dus je hebt het uitgeprobeerd ‘meer dan mama’? Geen succes dus?
      Dank voor het langskomen en de reactie!

      Like

  4. ria 25 maart 2015 / 21:15

    Vóór tienen en ná vieren vind je mij in de zon, de andere uren kijk ik er naar.
    Zonnige WE 😉

    groetjes, Ria

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 25 maart 2015 / 22:12

      Dankjewel Ria! Ik ga ook alleen maar na 3 uur half 4 een uurtje of 1,5 de zon in. Heb al teveel vervelende plekjes laten bevriezen. Gelukkig oppervlakkig maar toch? Voorzichtigheid is geboden.

      Like

  5. gewoonanneke 25 maart 2015 / 17:04

    Mijn zus gebruikte dat altijd op haar benen omdat ze van die in witte benen had. Het leek me altijd zo’n dom gezicht als je dan onder de douche staat en de helft van je lichaam is bruin en de rest spierwit. Bovendien was het een heel gedoe om het glad en egaal te krijgen. (nu heeft ze een zonnebank gekocht 😉 ) Mooi verhaal.

    Liked by 1 persoon

  6. cornma 25 maart 2015 / 12:56

    Mooi bruin is niet lelijk, maar bruin uit een flesje of spuitbus??? Nee, dan maar liever lichtrood. Is ook mooi.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 25 maart 2015 / 15:46

      Helemaal mee eens hoor, toevallig hoorde ik van iemand die dat regelmatig doet… Kan niet in de zon vanwege huidkanker, maar wil toch graag een kleurtje hebben. Ze is er blij mee..

      Like

  7. marjolijn1 25 maart 2015 / 07:34

    Haha….als dat maar goed afloopt….
    Bruin worden is niet voor iedereen weggelegd..!

    Liked by 1 persoon

  8. beaunino 24 maart 2015 / 23:10

    Hoe kom je erop. Lekkere zonnige WE hoor, leuk geschreven. Ik heb er zo’n zin in, lekker in dat zonnetje.

    Liked by 1 persoon

  9. Plato 24 maart 2015 / 22:01

    Zou deze makkelijke manier effect sorteren? Gaat zulks er met een wasbeurt niet af?
    Maar ze kan natuurlijk wel even vóór die tijd bij Astrid langsgaan om effe lekker te wedijveren.
    Leuke invulling van het thema. Mooie WE 😉

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 25 maart 2015 / 09:51

      Een paar dagen heb ik me laten vertellen. Een beetje goed merk (kopen bij de apotheek) is duur maar blijft een paar dagen zitten. Het vervaagt na elke douche.
      Van het K.ruidvat bijvoorbeeld zit er vaak caroteen in, daar word je oranje van hoorde ik, is niet de bedoeling. Esther gaat haar bruine kleurtje uitgebreid showen aan haar vriendin, schat ik zo in!
      Dankjewel Plato!

      Like

  10. roadlaura1969 24 maart 2015 / 21:44

    Hahaha heerlijk herkenbaar . Ik kan ook niet stil liggen /zItten in de Zon.
    Maar bruiningscrème nee heb dat eens gezien ze zag uit als een wortel.

    Ik loop in de Zon heb dan wel kleur verschil (shirt enzo) of ik ga weleens naar een zomnestudio om het pigment aan te sturen 😉

    Like

  11. Melody 24 maart 2015 / 18:35

    😉 Mooi geschreven…. maar ik denk dat ze zal ontdekken dat haar actie haar maar 1 ding oplevert…. een legere portemonnaie 😉

    Like

  12. rietepietz 24 maart 2015 / 18:23

    Lijkt me hélemaal niks dat kunstmatige bruin. Gewoon lekker vroeg in het jaar geleidelijk je huid aan de zon blootstellen werkt meestal goed. Moet tie wél schijnen natuurlijk;-)

    Like

  13. Ferrara 24 maart 2015 / 17:30

    Wat een originele invalshoek. Zou het lukken, mooi bruin uit een potje?

    Like

  14. Marja 24 maart 2015 / 15:12

    Wat een leuke invulling. Ik dacht even dat je haar naar de evenaar zou laten vertrekken. 😉

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 24 maart 2015 / 16:04

      Dat zeker Harrij haha.
      Ware het niet dat de zon hier op het moment ver te zoeken is… :-(.
      Koude wind ook, maar morgen wordt het beter!
      Dankjewel…

      Liked by 1 persoon

      • Harrij Smit 24 maart 2015 / 18:11

        Ja we kunnen hier ook niet in de tuin zitten (en daarom mis ik ‘mijn’ hondjes een beetje 🙂

        Like

Reacties... ja graag, ik ben er dol op!

