Het is veel…


Het is veel, best heel veel zelfs, wat er allemaal op je af komt als je gaat
(echt)scheiden.

Want hemeltjelief, waar moet je beginnen? Ik had in het begin echt geen idee dus eerst maar eens op internet gaan struinen.
Ik ben beland bij ‘Echtscheidingswijzer.nl”, een aantal vragen gesteld via deze website en binnen 10 minuten werd ik al gebeld. Na een kort gesprek werd ik vandaar uit doorverwezen naar een advocatenkantoor in de buurt, die daar weer bij aangesloten is. Mijn vragen zouden worden doorgestuurd en ik zou snel gebeld worden.
Ik had net de home-page van de website uitgeprint met de foto’s van de advocaten erop toen dat al gebeurde. Ik had meteen een beeld bij degene die ik aan de lijn had, een jonge vrouw met een prettige stem en het werd een fijn en duidelijk gesprek. Dus ben ik met haar en haar kantoor in zee gegaan. Ach waarom zou ik dan nog verder zoeken, het is allemaal al ingewikkeld genoeg, want de hele materie was me totaal vreemd.

  • Ik had nog nooit gehoord van een ‘echtscheidingsconvenant’ en al helemaal niet van wat daar allemaal in moest komen te staan…
  • Ik had nog nooit gehoord van ‘betekenen’ in de vorm van ‘iets in ontvangst nemen’ dat wordt aangeboden door een deurwaarder.
  • Wist ik veel hoe het contact met de rechtbank werd gelegd, dat er een officieel ‘echtscheidingsverzoek’ moet worden ingediend.
  • Wist ik veel dat daarbij ook de originele ‘huwelijksakte’ moet worden gevoegd. Opgevraagd bij de Gemeente waar wij toen zijn getrouwd, in ons geval Amsterdam.

Maar het wordt me langzamerhand allemaal duidelijk, ook de rekeningen die het advocatenkantoor stuurt zijn duidelijk, zeer duidelijk… ;-).
Loopt lekker op, maar daar heb je dan ook wat voor, want mijn advocaat heeft alles perfect begeleid en geregeld. Het hoort er allemaal bij.

En we weten allemaal, voor niks gaat alleen de zon maar op… nou ja en de maan ook natuurlijk…

Heel fijn is dat het allemaal soepel verloopt. Zonder moeilijke toestanden of problemen. Daar ben ik dankbaar voor, niet alleen voor mezelf en voor hem, maar zeker voor onze kinderen. Ook al zijn ze al lang volwassen, het blijven toch kinderen die niet blij zijn met het feit dat hun ouders uit elkaar gaan en als het dan in goede harmonie gaat, scheelt dat toch.

scheiding-uitspraak-rechter

Als de scheiding over een maand of 3 definitief is uitgesproken, zijn er nog een paar zaken die op Gran Canaria geregeld moeten worden.
Het echtscheidingsconvenant moet voor ik daar weer naartoe ga in het Spaans worden vertaald door een beëdigde vertaler. Daarvoor moet ik naar het Spaanse Consulaat. Dat wordt, voor zover ik het heb begrepen, berekend per woord en het zijn wel 10 A4tjes, dus tel uit je winst.
Om dan via een notaris op het eiland mijn naam te laten verwijderen uit het register, het kadaster en van de eigendomsakte van het appartement. En datzelfde geldt voor de auto.

En dan… als die laatste zaken geregeld zijn, gaan we allebei verder met ons leven, ieder op onze eigen manier.

Ik zie uit naar de tijd dat het zover is!

Plaatje: geplukt van internet

41 thoughts on “Het is veel…

  1. minoesjka2 22 mei 2015 / 17:34

    Ja, dat had ik van mijn broer ook al eens begrepen, dat scheiden een dure aangelegenheid is. ……. 😦 Nou ja, je kunt het inderdaad maar beter goed regelen dan niet.
    Doordat jullie natuurlijk een appartement op Grand Canaria hebben, is het allemaal nog ingewikkelder …………. en dat consulaat wil vast dat er veel meer als jullie komen, want dat is lekker verdienen zo’n vertaling zeg.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 22 mei 2015 / 18:16

      Dat is het ook, nu al meer dan ze eigenlijk begroot had, die advocaat. Nou ja, we zien wel. Voorlopig betalen we het gewoon samen. Ja klopt, dat apt daar maakt het allemaal moelijker en duurt het langer. Maar goed, komt wel in orde. Voor het eind vh jaar is alles geregeld… 🙂

      Like

  2. Lenjef 21 mei 2015 / 16:28

    Een leeg hart

    het oude huis staat leeg, de meubels werden verkocht
    ze konden niet langer met elkaar praten
    de eeuwige liefde heeft één hart verlaten
    het vond koudheid terwijl het altijd naar warmte zocht

    Ik wens je veel sterkte, vlindertje!
    Lenjef

    Liked by 1 persoon

  3. lisoverseks 20 mei 2015 / 09:42

    T is wat he, om te trouwen huppel je zo ff t gemeentehuis binnen. Uit elkaar, wandel je elkaars leven niet zomaar ff uit, maar wat een papierhandel zeg.
    Heel veel sterkte lieve schat. X

    Liked by 1 persoon

  4. beaunino 20 mei 2015 / 09:02

    Ik dacht hetzelfde als Riet, gelukkig is het geen vechtscheiding. Wat een gedoe. Hopelijk is het snel achter de rug. X

    Liked by 1 persoon

  5. Albert y Mara fotoblog 20 mei 2015 / 01:02

    Grappig Trees dat er zo vele “ervaringsdeskundigen” reageren op deze log. De één weet het nog beter dan de ander. Ik kan je helaas geen tips geven want ik ben niet gescheiden 😀 .
    Salu2 Albert

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 20 mei 2015 / 12:39

      Eerlijk gezegd vind ik het niet zo grappig, teveel mensen hebben dit ervaren helaas. En ze geven me allemaal goede raad en steun, daar ben ik blij mee! Wees blij dat jullie het goed hebben!

      Like

  6. gewoonanneke 19 mei 2015 / 20:46

    Ja wij konden in die tijd nog kiezen voor een flitsscheiding. Alleen naar de notaris om het huwelijk om te laten zetten in een partnerschap en daarna bij de gemeente laten ontbinden. Was heel snel geregeld voor nog geen duizend euro….. duur genoeg eigenlijk om uit elkaar te gaan. Maar het is inderdaad wel een hele rompslomp met papieren en zo voordat alles klaar is.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 20 mei 2015 / 12:44

      Zo dat was snel dan en inderdaad goedkoop, ik zit nu al over het dubbele en we zijn er nog niet hè.. Maar ja dat is niet anders.
      Even doorbijten en dan is het allemaal achter de rug..

      Like

  7. Hillechien Prins 19 mei 2015 / 16:59

    Tja scheiden is lijden. Gelukkig dat het allemaal in ‘harmonie’ gaat ik heb tien jaar lang een vechtscheiding gehad en ik kan je verzekeren je komt er niet heel uit. Sterkte de komende tijd

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 19 mei 2015 / 17:43

      Oh wat spijt me dat voor je Hillechien… Wij willen allebei goed met elkaar om kunnen blijven gaan, dus gelukkig zijn we allebei van goede wil. Ik weet dat het bijzonder is. Dankjewel! Het komt goed hoor!

      Like

  8. rietepietz 19 mei 2015 / 16:32

    En het is allemaal nóg heftiger wanneer het niét in goede harmonie gaat, dus éigenlijk heb je een “makkie”( maar niet heus”)
    Natuurlijk is het allemaal een zware belasting en logisch dat je moest zoeken “naar het hoe en waar”maar daar heb jij je prima doorheen geslagen.
    Een huwelijk kun je nét zo duur maken als je zelf wilt maar bij scheiding zijn hoge kosten blijk baar niet te vermijden, vreemd eigenlijk

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 19 mei 2015 / 17:47

      Nee Riet het is niet niks en ook niet iets wat je voor ogen hebt natuurlijk, maar ik ben inderdaad heel blij dat het zonder problemen verloopt…
      Ja, wel raar dat het zoveel moet kosten. Straks met dat convenant laten vertalen kunnen we ook nog wel eens voor verrassingen komen te staan. Dat gaat per woord heb ik begrepen en het zijn 10 A 4tjes. Dus ik ben benieuwd, maar ja, het zij zo…
      Maar al met al mag ik niet klagen…

      Like

  9. kakel 19 mei 2015 / 15:52

    Voordat ik Lief leerde kennen heb ik twee jaar met ex samengewoond. Die twee jaar waren meer dan genoeg. Gelukkig waren we niet getrouwd en waren er geen kinderen. Het blijft toch een gedoe, hè?
    Je doet het fantastisch, Tess 🙂
    Liefs Kakel

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 19 mei 2015 / 16:01

      Inderdaad, leuk is het allemaal niet, of je nou getrouwd bent of niet, het is een behoorlijk pittige stap. Maar hier onontkoombaar… en bij jou dus ook met je ex. Dankje Kakeltje, ik voel me ook echt prima! Liefs

      Like

  10. Ipie 19 mei 2015 / 14:48

    Hier inmiddels 7 jaar geleden, gelukkig in “goede harmonie”. Sommige dingen blijven lastig hoor. Ik wilde bv mijn achtenaam wijzigen bij het bedrijf waar ik een abonnement voor de mobiele telefoon had. Dat bleek schriftelijk te moeten met een kopie van de scheidingspapieren!
    In de wachtkamer van het ziekenhuis werd ik opgeroepen met de naam van mijn ex, terwijl ik bij het maken van de controleafspraak mijn meisjesnaam genoemd had.
    Soms is het stikken of slikken. Vorig jaar kreeg oudste kind een woning. Exman en ik stonden samen te sauzen. Zolang dat mogelijk is ben ik tevreden. En natuurlijk had ik er vooral financieel meer uit kunnen slepen. En natuurlijk had ik iedereen de waarheid omtrent exman kunnen vertellen. Maar wat was ik er mee opgeschoten. Mijn oma zei vroeger altijd: “Wil je gelijk, of wil je geluk”?
    En zo is het!

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 19 mei 2015 / 16:04

      Dankje Ipie voor je reactie…
      Inderdaad, tegen dat soort dingen mbt mijn eigen naam loop ik ook aan. Kan niet zomaar overal. Wij kunnen ook goed door een deur hoor, allebei af en toe wat water bij de wijn doen en dan lukt het best. Ik ben niet haatdragend, nooit geweest en kan ook nooit lang kwaad blijven, zelfs niet op hem.
      Maar die 9 dagen hem weer om me heen hebben was lang genoeg…
      Ik ben heel open geweest in wat er is gebeurd naar heel veel mensen toe. Heb juist gezegd, ik ga nooit meer mijn hand boven je hoofd houden.
      Wat een wijze woorden van jouw oma! Die ga ik heel goed onthouden…! 🙂

      Like

  11. cornma 19 mei 2015 / 12:25

    Scheiden is tegenwoordig lastiger dan trouwen, denk ik. Nog even en dan is het voorbij, alsof het huwelijk nooit bestaan heeft. Een vreemde gedachte, maar jij redt het wel, daar ben ik van overtuigd.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 19 mei 2015 / 15:57

      Ja gescheiden ben je nog niet zomaar hoor… tenminste hier niet. En zeker red ik het, dankjewel Cornma!

      Like

  12. Hartelijke Hot Hulk 19 mei 2015 / 11:18

    Pfffffffff meisje!

    Hier riep iemand, “IK GA VAN JE SCHEIDEN!”
    En liet vervolgens al het geregel aan mij over, want ze snapte het allemaal niet zo goed.
    Dubbele pijn, want ik hou nog zoveel van haar.
    Zij haalde een LOEIDURE mediator binnen, terwijl je die beter kunt overslaan en rechtstreeks naar een advocaat kunt gaan.
    Wat ik fijn vond, dat wij tot nog toe 31 handtekeningen moesten zetten ( er volgen er nog 2 )
    voordat het definitief is.
    Toen ik trouwde volstond er één.
    Als het er bij de scheiding ook één was geweest, zou mij dat nog meer hebben bezeerd.
    Maar de klap komt nog wel, vermoed ik.
    Nog 3 weken en dan definitief.
    5 jaar verkering, 40 jaar huwelijk, 7 kinderen en binnen 2 maanden gescheiden.
    Mag ik het ff niet snappen?

    Ik wens jou een paar hele sterke Hulkenarmen en een warme Hulkenborst als troost toe.

    Liked by 1 persoon

    • Hartelijke Hot Hulk 19 mei 2015 / 11:20

      O ja, de mediator kreeg van mij al na een uur ontslag 😉

      Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 19 mei 2015 / 15:56

      Ach lieve Hulkie, het is allemaal wat hè…
      Dit was ook niet mijn keuze, had het ook graag anders gezien, maar voor mij is het goed zoals het nu gaat. Wil echt niet meer dat andere leven terug.
      Mediator kon bij ons niet omdat hij niet in Nederland is en je dan toch een aantal keren samen naar het kantoor moet komen. Deze advocaat kon ook als mediator optreden maar zij werd dus mijn advocaat. Hij kiest voor geen advocaat en gaat overal mee akkoord. We hebben ook wel alles besproken.
      Zoveel handtekeningen? Wij hebben er allebei nog maar één gezet, op het convenant… en de nodige parafen.
      Gaat wel heel snel bij jullie ja, ik begrijp dat je het ff niet helemaal snapt, is ook niet te doen hè.
      Dankjewel voor je troost, ‘armen en warme borst’, ik neem het graag aan!
      Van mij ook een heel erg dikke knuffel terug! Mijn hart gaat naar je uit, echt! ❤

      Liked by 1 persoon

  13. probosalem 19 mei 2015 / 10:51

    Positief blijven, want uiteindelijk komt aan alles een eind en ben je van het probleem af. Sterkte

    Liked by 1 persoon

  14. Harrij Smit 19 mei 2015 / 09:55

    Ik neem aan dat jij hetzelfde gedacht zult hebben als ik – meer dan 25 jaar geleden al weer – namelijk dat echtscheiding iets is wat alleen anderen maar kan overkomen. En dan sta je er inderdaad volkomen onvoorbereid voor. Dat je blij zal zijn wanneer alle noodzakelijke ‘gedoe’ achter de rug is, kan ik me dan ook levendig voorstellen. Veel sterkte ermee – en weet dat er na een scheiding nog een heel leven vóór je ligt. (Ook daar kan ik over meepraten 🙂 )

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 19 mei 2015 / 15:47

      Dat klopt helemaal Harrij, ik heb me er nooit mee bezig gehouden… Dus alles was vreemd. Maar het komt allemaal op zijn pootjes terecht hoor, en aan dat nieuwe leven ben ik al heel voorzichtig begonnen hoor! Ik weet dat ik best sterk ben en dit dus ook red. En als jij het kunt, kan ik het ook, zoals zoveel anderen hè..

      Liked by 1 persoon

      • Harrij Smit 19 mei 2015 / 20:24

        Met een nieuwsgierige en blijmoedige instelling is alles mogelijk. Geniet van al het nieuwe wat al naar je onderweg is 🙂

        Liked by 1 persoon

  15. Marja 19 mei 2015 / 08:53

    Ik kan je hierbij geen tips geven, maar ik wens je veel sterkte en geduld. Dan komt het vast allemaal goed.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 19 mei 2015 / 15:45

      Het komt ook goed, maar alle lieve wensen helpen allemaal hun eigen beetje mee, dus dankjewel lieve Mar!

      Like

  16. Morgaine 19 mei 2015 / 07:42

    Ja helaas, alle stukken bij mij al meer dan 20 jaar bekend… en die convenant heel goed bewaren, die kun je nog weleens heel vaak nodig hebben, ook na twintig jaar, raar maar waar! En ook je trouwboekje, bewaren! Zelfs na de scheiding.

    Liked by 1 persoon

      • Morgaine 19 mei 2015 / 08:01

        Nee dit is ook niet leuk, maar vanuit ervaring helaas, kan ik spreken 😉 En jou eventueel weer mee helpen.

        Like

        • Regenboogvlinder 19 mei 2015 / 08:21

          De reactie, daar ben ik blij mee, dus daarom ‘leuk’ gevonden! In die materie is dus in al die jaren niks veranderd hè. En hoeveel mensen hebben hier niet mee te maken, triest hoor! Hulp en tips ben ik blij mee! Thnxxx

          Liked by 1 persoon

Reacties... ja graag, ik ben er dol op!

