Gastvrouw v/h Passantengids…


image

Sinds het nieuwe seizoen heb ik me bij de Pyramide van Austerlitz ook ingewerkt als “gastvrouw v/h passantengids”. Tenslotte moet het beestje ook een naam hebben hè.

Daarvoor ben ik dus beschikbaar voor passanten die het Bezoekers- of Infocentrum komen bezoeken dat bij de Pyramide hoort. De mensen komen binnen om eens rond te kijken. De verhaallijnen zijn erg interessant, sommigen stellen er vragen over die ik dan natuurlijk toch naar waarheid moet kunnen beantwoorden.

Dus heb ik me gebogen over de geschiedenis uit de Franse Tijd, toen Nederland in handen was van Napoleon Bonaparte en ben ik dus weer een beetje gaan studeren. Ik kan ze het 8 minuten durende filmpje laten zien, dat verhaalt over de oorsprong van de Pyramide, de diverse veranderingen die in Nederland zijn doorgevoerd en de latere herstelwerkzaamheden aan het Monument.

Het is leuk om te doen, mensen zijn altijd een dagje uit als ze richting de Pyramide komen dus zijn meestal erg vriendelijk. Er hangen soldatenpakken in diverse kindermaten en na de film kunnen kinderen ze eventueel aantrekken en ermee op de foto worden gezet. De kleintjes vinden het meestal wel leuk en voelen zich ontzettend stoer in zo’n pakje en als ze daarbij ook nog een Napoleon-steek op hun hoofd gezet krijgen vinden ze het helemaal geweldig.

Er zijn kaarten, wandelingen en boeken te koop. Ook is er sinds kort een speurtocht uitgezet genaamd “Het Raadsel Van De Pyramide” voor families met kinderen tussen de 4 en 8 jaar. Het is een leuk verhaal dat is gebruikt voor de speurtocht, ook te koop in boekvorm, maar dan wat uitgebreider uiteraard…

Ik sta 2 x per maand een dagdeel in het Bezoekerscentrum en 1 x per week een dagdeel werk ik in het Kassahuis bij het Monument.. Leuk werk, met een leuke, enthousiaste groep mensen die zich allemaal belangeloos inzetten.
Het is fijn om bij zo’n groep te mogen horen! Ik hoop het nog lang te kunnen doen!

23 thoughts on “Gastvrouw v/h Passantengids…

  1. bisje 23 mei 2015 / 16:56

    Als ik je blogje lees… krijg ik het gevoel dat je ook voor hun PR instaat 🙂 Zo’n wervende tekst !

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 23 mei 2015 / 18:27

      🙂 Dankjewel!
      Ja een beetje wel hoor, ik link naar de Pyramide, vinden ze daar ook leuk :-).
      Hoe meer mensen er komen hoe beter hè..

      Like

  2. minoesjka2 22 mei 2015 / 20:08

    Klinkt echt als leuk werk Trees!! Zo ie zo is het altijd wel leuk om met een groepje aan een zelfde doel te werken, in jullie geval jullie gasten een leuk verblijf geven.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 21 mei 2015 / 14:03

      Ach het is toch een stukje geschiedenis van eigenlijk nog maar 200 jaar geleden en als je weet hoeveel er in die tijd veranderd is, niet te geloven hoor! Dus als je in de buurt bent… Doen!

      Like

  3. gewoonzoalsikben 21 mei 2015 / 12:01

    Klinkt erg leuk Trees .Ik was al begonnen om mijn conditie te verbeteren .Maar ja nu moet eerst de heup beter worden en wie weet kom ik je deze zomer begroeten daar.
    Gr Elisabeth

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 21 mei 2015 / 09:23

      Ja het Kassahuis 1x per week op de vaste woensdagmiddag, meestal (buiten het weekend dan) de drukste middag van de week. En in het BC 1 x per 2 weken.
      En er zijn altijd gaten in het rooster dus kan ik me ook vaker opgeven… Ik vind het heel leuk!

      Liked by 1 persoon

  4. rietepietz 20 mei 2015 / 16:26

    Ik moet tot m’n schande zeggen dat ik er nog nooit geweest ben, zal er ook niet meer van komen denk ik want ik ben bij zovéél dingen nog nooit geweest;-)
    Maar voor jou is dit een leuke en nuttige invulling van je nieuwe leven!

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 20 mei 2015 / 22:43

      Ach Riet, er zijn zoveel plekken waar ik ook nog nooit geweest ben… Ons kleine landje heeft zoveel leuks en moois te bieden, dan ben je eeuwig onderweg 😉
      Ja het is heerlijk, ik geniet er echt van, ben blij dat ik dit heb hoor!

      Like

  5. kakel 20 mei 2015 / 14:28

    Ik ben daar eens met schoolreisje geweest, maar kan me er niet veel meer van herinneren.
    Lijkt me een hartstikke leuke “baan.” En geknipt voor jou: je gaat graag met mensen om en je hebt afleiding. Veel succes, Tess!

    Liked by 1 persoon

  6. Harrij Smit 20 mei 2015 / 12:34

    Klinkt allemaal heel goed, Tess. Volgens mij ben je daar geknipt voor (figuurlijk althans 🙂 ) en het zorgt voor een heleboel afleiding.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 20 mei 2015 / 12:48

      Is ook erg leuk, ben blij dat ik daar terecht gekomen ben. Vanmiddag weer kassadienst, ik hoop dat het weer wat opknapt en het lekker druk wordt!

      Liked by 1 persoon

Reacties... ja graag, ik ben er dol op!

