Administratie…


 

Zoals iedereen moet ik ook mijn administratie bijhouden… 

Admin

Normaal gesproken hanteer ik een strak schema, regelmatig, soms zelf meteen, mijn spullen in de mappen opbergen waar ze horen. Maar soms… en dat was kortgeleden zo, had ik een heel erg grote stapel die ik moest ‘filen’ zoals ik dat vroeger op mijn werk noemde.

En dat kost me toch een tijd. Ik was er al bang voor, want als ik die mappen doorstruin kom ik altijd van alles tegen. In dit geval ook, ik heb heel veel weggegooid. Op de een of andere manier waren er dingen bij die ik had bewaard, die nu geen waarde meer hadden. Al met al ben ik er wel een hele tijd zoet mee geweest, wel zoals ik al voorspeld had, gewoon een hele dag!

Dus opgeruimd staat netjes…

Vraagje:
Zijn jullie altijd consequent met de administratie in de weer? 
Of laten jullie het ook wel eens oplopen? 

 

87 thoughts on “Administratie…

  1. gewoonanneke 15 september 2015 / 22:00

    Ik heb een bakje waar al mijn post ingaat die ik wil bewaren. Een keer per maand ongeveer doe ik het netjes allemaal in mappen> Daar ben ik aardig precies in. Soms loopt het ook wel eens op hoor. Maar ben altijd heel precies op mijn papieren.

    Liked by 1 persoon

  2. Sanne 10 september 2015 / 13:16

    Ik zou er eens aan moeten beginnen. Maar het uitstellen klinkt vele leuker. Ken je dat?

    Liked by 1 persoon

  3. Lenjef 9 september 2015 / 23:21

    Papierwinkel

    vandaag worden de mensen bedolven onder bergen papier
    steeds meer documenten en facturen
    blijven de zoetste burgers verzuren
    klasseren wordt een fulltime job al ben je een ijverige mier

    Pffff…. 🙂
    Lenjef

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 10 september 2015 / 00:06

      Pffff… Lenjef, wat een verwennerij weer! Dankjewel!
      Ach… we doen het er maar mee en voor mensen die geen structuur in hun admin hebben… die komen er ook wel uit! 😉

      Liked by 1 persoon

  4. Adrie 9 september 2015 / 20:07

    Bij mij gaat het bijna allemaal automatiche en wat er nog binnenkomt gelijk betalen,kan je het ook niet meer vergeten!!

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 9 september 2015 / 20:22

      Doe je goed dinnetje en je andere spullen, netjes meteen in de mappen, rekeningen, gebruiksaanwijzingen etc…? Haha, ik ben niet nieuwsgierig hoor 😉

      Like

  5. Rolf van der Leest 9 september 2015 / 13:20

    Hoi,

    Ik maak er meestal meteen korte metten mee! Afhandelen, opbergen en ruimte maken voor andere dingen … het liefst voor woorden 🙂

    Groeten, Rolf van der Leest

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 9 september 2015 / 15:07

      Zo snel mogelijk afhandelen is ook het beste. Je kunt idd beter ruimte creëren voor dingen die je graag doet! In jouw geval: schrijven :).
      Groetjesss

      Liked by 1 persoon

  6. Melody 9 september 2015 / 10:15

    Zodra de post binnenkomt handel ik het gelijk af…… beroepsdeformatie vanuit mijn banktijd, zeg ik altijd 😉
    Het bewaren is wel anders dan toen, moest ik in mijn werk alles bewaren, bewaar ik nu zo weinig mogelijk.

    xxx

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 9 september 2015 / 12:26

      Ja, zo is het bij mij eigenlijk ook… op het werk kon ik het ook niet weken laten liggen ;-).

      Like

  7. astridvanbeers 9 september 2015 / 09:10

    Heb nu een flinke achterstand, doordat ik 5 weken op vakantie ben. Zondag naar huis. Met de administratie zowel praktijk als privé, Ad heeft wel beperkt gewerkt, denk ik 5 morgens mee zoet te zijn. Zie er niet tegen op. Maar zal happy zijn als alles weer bij is.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 9 september 2015 / 10:14

      Oh heerlijk, ja dan loopt het op, dat ken ik ja. Maar even de schouders eronder en als alles weer bij is ben je weer blij 😉

      Like

  8. Albert y Mara fotoblog 9 september 2015 / 00:23

    Administratie is mijn taak. Mara bergt de dagafschriften op en houdt dagelijks de bankrekeningen bij. Hier via haar iPad. Van de meeste facturen maak ik een scan alvorens ik ze in een ordner opruim. Scans zijn handig om hier in Zuid Spanje te raadplegen. Salu2 Albert

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 9 september 2015 / 10:13

      Een goed systeem en dat jij dat doet is helemaal logisch… En idd ik verander ook wel het een en ander in digitale documenten, zou ik ook vaker moeten doen. In ‘the cloud’ bewaren en ergens op je computer, dan grijp je nooit mis.. Salu2!

      Like

  9. Toos 8 september 2015 / 21:59

    Ja hoor,eens in de 14 dagen,ben ik op een zondag gezellig bezig.
    En met een vrolijk muziekje op de achtergrond,gaat het prima,en na 2 uurtjes ben ik
    klaar.
    Nu ga ik in Oktober van mijn AOW uitkering rentenieren….(haha),..en dan gaat er het een en ander veranderen.
    Ben zo benieuwd naar dat nieuwe baantje.van me…:-)),ik laat me maar verrassen.

    Houdoe Toos.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 8 september 2015 / 22:10

      Je bent goed bezig Toossie! Jaja, die AOW. Ik krijg deze maand eindig volledige AOW en nog wel voor een alleenstaande ook, haha! Ben benieuwd hoe jij het gaat ervaren hoor! Liefs, Treeske

      Like

  10. Rianne 8 september 2015 / 21:36

    Op moment gaat het weer goed en doe ik het braaf elke week… Maar soms laat ik het versloffen, betaal alleen rekeningen en heb dan van maanden file werk liggen. Gelukkig is zelfs dat niet veel. Met een uurtje ben ik er meestal wel klaar mee.

    Liked by 1 persoon

  11. Lonely Wallflower 8 september 2015 / 21:08

    Ik ben er heel slecht in. Vroeger had ik alles netjes op orde maar de laatste jaren lukt het me allemaal niet meer. Ik stapel maar door…

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 8 september 2015 / 22:08

      Oh heden… dat is niet best. Maar gelukkig wordt er steeds minder op papier gezet hè.. Gewoon een keer de tijd nemen en weer lekker zorgen dat je geen stapeltjes meer hebt ;-).

      Liked by 1 persoon

      • Lonely Wallflower 8 september 2015 / 22:53

        Ik stapel meestal… En dan vraag ik of mijn vrouw me wil helpen. Mijn concentratie is niet de beste de laatste jaren, dus samen komen we er dan gelukkig wel weer uit 😊

        Liked by 1 persoon

  12. ria 8 september 2015 / 20:53

    Het ging allemaal prima tot na het overlijden van mijn man.Nu zit ik nog steeds met de belastingnasleep. Morgenmiddag wordt alles van de laatste 2 jaar opnieuw onder de loep genomen. Daarna hoop ik dat het over is.

    groetjes, Ria

    Like

    • Regenboogvlinder 8 september 2015 / 22:06

      Och Ria, wat naar allemaal.. Ik hoop voor je dat het nu snel allemaal afgerond is voor je! Liefs, Trees

      Like

  13. minoesjka2 8 september 2015 / 19:42

    Mijn administratie verzamel ik meestal een half jaar in een laatje. Dan is het laatje vol en ga ik het in de mappen opruimen.
    Meestal is dat ook het moment dat ik mijn financiele lasten opnieuw bekijk en mijn vrij te besteden bedrag aan pas…………… jammer dat het meestal wat omlaag gaat…..

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 8 september 2015 / 19:45

      Jeetje, dat is dan wel een klus om alles tegelijk te doen. Ik was nu ook zomaar een hele dag bezig ;-). Ja zeker jammer hè… veranderde dat maar eens…

      Like

  14. Mirjam 8 september 2015 / 19:31

    Je bent goed bezig Trees! Belangrijke dingen werk ik (meestal) gelijk weg en de rest ligt te wachten in een la om op een goed moment opgeruimd te worden in ordners of alsnog “het ronde archief” 😜 in te gaan.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 8 september 2015 / 19:47

      Ja hè, het wordt nog wel eens wat met mij hoor haha… Ik heb ook nog een wachtmap in mijn bureaula bedenk ik me net. Die is dan nog niet echt afgewerkt… Zo blijven we lekker bezig met zijn allen ja!

      Like

  15. natasjaslifestyle 8 september 2015 / 18:30

    Ik scan tegenwoordig de documenten, niets meer in mappen, vroeger deed ik het braaf elke dag, later toen ik kinderen kreeg, had ik er minder tijd voor en deed ik het eens in de zoveel tijd.

    Liked by 1 persoon

  16. Lot 8 september 2015 / 18:02

    Als er iets binnenkomt wat betaalt moet worden doe ik het invoeren op de bank meteen, weekje voor de verloopdatum. Of soms meteen als het weinig is.
    Andere acties doe ik ook meteen en dan kunnen de papieren in laatje. na 3-4 maanden ga ik dat verspreiden over de diverse mappen van energie, aankoopbonnen en andere zaken die je wil/moet bewaren. Bij de belastingaangifte dun ik de mappen weer wat uit. Simpel maar effectief.

    Liked by 1 persoon

    • Lot 8 september 2015 / 18:04

      Oh ja de digitale papieren print ik of uit, of sla ze op in gemaakte mappen op harde schijf. Elke 3 maanden maak ik daar dan weer een back–up van.

      Liked by 1 persoon

      • Regenboogvlinder 8 september 2015 / 19:09

        Goed bezig zo! Ik heb ook voor de digitale stukken aparte mapjes. En bij mij kan heen ander het ook vinden hoor… mocht het nodig zijn.

        Like

    • Regenboogvlinder 8 september 2015 / 19:08

      Eigenlijk precies zoals ik het doe. Ik betaal nooit te laat. Maar nu ik het weer op de rit heb probeer ik het maar meteen weg te werken. Maar inderdaad effectief!

      Like

  17. Plato 8 september 2015 / 17:57

    Ik heb niet veel administratie. Betalingen gaan voor 90% automatisch. Soms koop ik wat via Bol.com, dat betaal ik altijd meteen. Verder is er niet veel. Ik heb dan ook maar één map en die zit halfvol betaalde nota’s van spullen die ik ooit kocht en wat papieren over grafrechten van familie en dergelijke. Ik leg de spullen op de hoek van een kast en eens in de maand of zo kijk ik wat bewaard moet blijven en wat meteen weg kan. Karweitje van tien minuten.

    Liked by 1 persoon

  18. rietepietz 8 september 2015 / 16:53

    Het meteen wegwerken lukt me wel, mijn probleem ligt meer in het regelmatig uitdunnen van wat er in de ordners zit , pas als ze echt uitpuilen ga ik zuchtend de boel een beetje uitdunnen.

    Liked by 1 persoon

  19. majaer 8 september 2015 / 16:03

    Ik neem het mij altijd voor het direct op te ruimen, maar nee hoor het blijft meestal een tijdje liggen.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 8 september 2015 / 19:51

      Ach ik merk het al… we zijn toch allemaal een beetje hetzelfde. Ben ook benieuwd hoor hoe lang ik het volhoud om alles meteen op te ruimen 😉

      Liked by 1 persoon

  20. Morgaine 8 september 2015 / 11:46

    Ik noem dat niet op laten lopen, maar elk jaar, zeker eens per jaar, bekijk ik alle papieren weer even, neem door, en lees data, want niet alles mag zomaar weg en ja, wat weg kan, zal ik ook met liefde direct wegdoen 😉 En dus, eens per jaar echt grote schoonmaak, en een tweede keer om alles even in de mappen te stoppen op volgorde en relevantie te zien en te bekijken. Kortom mijn eigen ‘file’ systeem die vaak niet heel veel tijd kost, eerder en meer het opzoeken of ik iets nog wel of niet moet bewaren ivm scheiding zelfs nog, de schuldsaneringspapieren, moeten 10 jaar bewaard blijven bijv… nog 3 jaar dus, dan mag het echt weg.

    Als sla je mij dood waarom je dat nog zolang moet bewaren, dus hou je daar nog wel rekening mee? Ik kwam er vorig jaar achter, dat je zelfs je trouwboekje voor het leven moet bewaren voor….. weet ik veel wat, hahaha ook al ben je gescheiden.

    X

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 8 september 2015 / 12:18

      Ja mijn hemel, ik ben er ook al achter dat ik heel veel moet bewaren… nou ja, dan koop ik er nog maar een ordner bij. Nu ligt het allemaal op een stapel van die scheiding dan… Komt goed…

      Liked by 1 persoon

      • Morgaine 8 september 2015 / 12:22

        hahaha ik heb 3 ordners en dan mijn bankafschriftenboekje natuurlijk, in jan. of feb, ga ik er meestal even voor zitten, maar omdat ik het nu echt heel strak bij houdt in de mappen, kan ik zo het oudste jaar eruit trekken en zo de prullenbak in scheuren 😉

        Liked by 1 persoon

        • Regenboogvlinder 8 september 2015 / 12:25

          Oh dat is weinig, dat doe je goed dan! Mooi overzichtelijk. Bankafschriften heb ik niet meer sinds ik internetbankier. Ik heb wel heel wat meer. Een ABC in 4 mappen, gewoon van alles wat. En dan nog heel wat meer andere mappen.. Maar ik gooi nu ook veel meer weg dan voorheen. Lekker opgeruimd hoor! 😉

          Liked by 1 persoon

          • Morgaine 8 september 2015 / 12:29

            ik juist wel omdat ik geen printer heb, en zo nu en dan moet ik weer over de brug komen met bewijzen en laatste drie maanden, dus moet ik copy’s maken, daarom heb ik nog wel afschriften, en mocht het nodig zijn van langer terug dan 5 jaar, dan kan ik dit online altijd nog terug vinden, maar het is een gedoe om het dan uit te printen, mijn ouders bijv. maar die zitten in Amersfoort, doen ze wel als het echt heel belangrijk is, maar dan moet het ook weer opgestuurd worden of het kost benzine om te brengen of OV om het te halen… daarom dus. Is ook over nagedacht. 😉

            Liked by 1 persoon

              • Morgaine 8 september 2015 / 13:07

                Precies, overheid heeft niet echt nagedacht over verplichte dingen en dan uitprinten of indienen, niet iedereen is in de gelegenheid om dat soort apparatuur te kunnen bekostigen, het kan wel, zo duur is het niet, maar dan het navullen van de cartridges 😉 Dure buisness.

                En nee, die losse inkt werkt dan vaak niet, pakt niet of zo, heb wel printers en scanners zelfs in het verleden gehad. En nee, je krijgt het dus ook niet vergoed of zo, ook al wil men dat je het zo gaat doen… ja duh…

                X

                Liked by 1 persoon

                  • Morgaine 8 september 2015 / 16:48

                    hahaha ja liep net voorbij het kruidvat, hp wifi printer, maar 39,95 ik moest even lachen, gezien ons gesprekje hier 😉

                    Liked by 1 persoon

  21. Hartelijke Hot Hulk 8 september 2015 / 11:40

    Ik laat mijn administratie NOOIT lopen.
    Het mag van mij op de fiets.

    Liked by 1 persoon

  22. Erna van der Vliet 8 september 2015 / 11:13

    administratie? dat is toch dat hoekje op de schoorsteenmantel dat altijd vol staat? Alleen voor het bedrijf staat het wonderbaarlijk altijd in mappen. misschien om dat dolf dat doet?

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 8 september 2015 / 12:19

      Haha, schone zus, ik zie het voor me dat hoekje. En wat goed dat die broer van mij toch redelijk gestructureerd is hè.. Zit gewoon in de familie… Want vanaf nu gebeurt het me ook niet meer hoor, dat oplopen! 🙂

      Like

  23. margrietspanjaard 8 september 2015 / 10:46

    weer zo’n voordeel van met pensioen zijn 🙂 dan hoeft er veel minder bewaard te blijven EN ik word steeds kritischer in wat wel of niet bewaard moet blijven. Heerlijk !!! maar ik weet zelfs van wat wel bewaard moet blijven een zooitje te maken, omdat ik gewoon niet consequent denk 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 8 september 2015 / 12:21

      Ja dat heb ik ook, echt zoveel weggegooid, ruimt lekker op hoor!
      Haha, jij hebt Bert toch, laat je het hem opknappen… 😉

      Like

      • margrietspanjaard 8 september 2015 / 12:46

        Joh, het kan nog erger. We doen het allebei 🙂 en geven dan elkaar de schuld als er iets “weg” is. Jammer dan weer als het uiteindelijk toch bij mij wordt teruggevonden, zeker als dat op een onlogische plek ligt, hahaha…humor in de administratie, of…horror 🙂

        Liked by 1 persoon

        • Regenboogvlinder 8 september 2015 / 13:02

          Oh prachtig… Geef het beestje maar een naam ;-). Ik ben/was nooit wat kwijt, want de stapel ligt altijd op dezelfde plek en ik en ik alleen deed de administratie en nu nog steeds natuurlijk haha.

          Liked by 1 persoon

  24. roadlaura1969 8 september 2015 / 09:45

    Hoi Treeske, gezamenlijk doet Ger het. Papieren die we apart kregen voor het gedigitaliseerd was heb ik als chaoot mooi chaotisch in mijn la liggen waar niemand aan mag komen zodat ik het vind 😉

    Liked by 1 persoon

  25. probosalem 8 september 2015 / 09:36

    Ik werk ze gelijk af en berg het op in de ordners. Opgeruimd staat netjes denk ik maar zo !

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 8 september 2015 / 10:02

      Doe je goed Bar, dat voornemen heb ik ook en het lukt alweer prima. Was even de weg kwijt denk ik 😉

      Like

    • Regenboogvlinder 8 september 2015 / 09:23

      Is de beste methode, maar heel soms mislukt het en stapelt het zich op… net als strijkgoed trouwens. Heb vorige week echt een giga achterstand ingehaald, nu weer netjes bijhouden.. 😉

      Liked by 1 persoon

  26. John 8 september 2015 / 09:03

    Ik probeer er redelijk consequent in te zijn. Alleen als ik erg veel heb gekregen wat verwerkt moet worden hik ik er wel eens tegen aan, en ja, dan moet ik wel weer even aanpoten. Maar ja. de mappen lonken altijd naar me, dus ik wordt er ook wel op gewezen dat het moet gebeuren 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 8 september 2015 / 09:24

      Leuk om te lezen, iedereen doet het echt op zijn eigen manier. De mappen staan bij mij in een kast dus ik zie ze niet… dus lonken ze ook niet naar me 😉 Dat maakt vast het verschil John…
      Fijne dag en groetjesss

      Like

  27. imerks56 8 september 2015 / 08:50

    Als ik een tijd weg ben geweest, ligt er altijd een flinke stapel die moet worden “weg gewerkt”. En ja….. Daar ben ik dan ook een hel dag zoet mee!!!

    Liked by 1 persoon

  28. די מריו 8 september 2015 / 07:54

    Ik doe mijn administratie 1 x per drie maanden. Tegelijk met de kwartaalaangifte. Kan zo in een keer door dan.

    Love As Always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 8 september 2015 / 09:02

      Ja, dat is ook een schema hè…
      En ach, bij mij is het nu niet meer zoveel, dat scheelt ook!
      Fijne dag en groetjesss

      Like

  29. Anja 8 september 2015 / 07:27

    Wow! Dat ziet er strak uit zeg! Goed van je! Ik hou het zelf graag kort bij, dus heb er niet veel werk aan en dat is fijn, want er zijn veel leukere dingen om te doen! 👍

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 8 september 2015 / 09:03

      Precies, ik heb het nu ook weer netjes bijgehouden, meteen opruimen is het makkelijkste, ook ruim in je hoofd dan hè.. 😉

      Like

Reacties... ja graag, ik ben er dol op!

