Grotwoningen…

 

Al bijna 24 jaar ben ik vaste gast op het eiland Gran Canaria, maar ik was echt nog nooit in een grotwoning geweest. De allereerste bewoners van Gran Canaria werden Guanches genoemd, zij woonden in uitgehakte grotten in de bergen. Op het vulkanische eiland met die keiharde ondergrond moet het een hele klus geweest zijn om die woningen uit te hakken uit de bergen, dat werd uiteraard vroeger nog met de hand gedaan.

Grotwoningen 13-1-2016 (79) (Small)Vandaag maakten Ingrid, haar vriendin Paqui en ik een uitstapje naar de grotwoningen in Guayadeque. De weg ernaar toe door de bergen was prachtig, alles was heel erg groen. Met een reispilletje ging het prima. Er zijn nog heel veel grotwoningen op Gran Canaria die nog steeds bewoond worden. De tijd staat ook daar niet stil. Inmiddels hebben ze elektriciteit, stromend water en internet in de grotwoningen. Er is altijd een constante temperatuur en om een grotwoning te kopen heb je echt niet veel geld nodig.

We konden een woning in, niet helemaal, maar de voorste kamer was open voor bezoekers. Er stond een mandje waar je wat klein (of groot) geld in kon doen, zodat de bewoners iets voor hun gastvrijheid terug kregen.
Er waren nog een paar slaapkamers achter deze grote voorkamer, men had er gewoond met 10 personen. Alle 8 kinderen waren in deze grotwoning geboren, misschien wel in het bed dat nu nog in de kamer staat…

Het was een heerlijke dag, we dronken koffie aan de bar en aten kaas met een soort beschuit erbij in een restaurant in de buurt van de grotwoningen.
Ook gluurde ik, om een foto te maken, nog even door de spijlen van de deur van een kerkje. Daarna reden we verder naar een ander, heel groot restaurant, de namen ben ik alweer kwijt, ook uitgehakt natuurlijk, waar we wilden gaan lunchen. Er zal een hele ploeg wielrenners, hoogtestage doen is populair op het eiland. We bestelden allemaal Canarische gerechten natuurlijk en we hebben gesmuld. Ik zal jullie er niet mee vermoeien maar lekker was het wel!

Toen zijn we nog voor de na-het-eten-koffie naar een ander restaurant gegaan. De namen ben ik helaas alweer kwijt. In al die restaurants is gewoon alles van steen, tafels en banken dus ook. Dus ja, ook ik kreeg een kouwe kont, maar ja, in dat klimaat is dat ook weer zo opgelost als je weer buiten bent.

Daarna reden we weer rustig door de bergen naar beneden, waar we nog een wandelstop maakten in Aguïmes. Beetje rondgekeken, je kon er een kanon afschieten zonder iemand te raken want het was siësta. De amandelbomen staan mooi in bloei. Dat zijn die roze bomen…
Toen brachten we Paqui weer naar huis en moe maar voldaan kwamen we rond 5 uur weer thuis. We zijn lekker even gaan relaxen op het terras en genoten van de rust, verder een rustige avond gehad.

Vanmiddag gaan we samen naar de ex-man van Ingrid, die op het eiland ook in de bergen ergens woont. Een lekkere dag voor de boeg dus!

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 

 

33 thoughts on “Grotwoningen…

  1. Astrid 17 januari 2016 / 10:17

    Leuk om te lezen en te zien wat je daar doet.
    Heerlijk lekker genieten van het leven.

    Like

    • Regenboogvlinder 16 januari 2016 / 15:59

      Dankje Albert, ja wel apart hè. Ingrid is al heel lang geleden gescheiden maar heeft nog steeds goed contact. Ik denk er niet over na hoor, gaat prima zoals het gaat. En ik zorg er wel voor dat ik, misschien ooit naast een leuke relatie, mijn vrije leventje houdt. Je weet het maar nooit hè..
      Leuk die grotwoningen ook!
      Salu2 Trees

      Like

  2. minoesjka2 15 januari 2016 / 20:08

    Gek eigenlijk hé, dat je zulk soort uitstapjes pas doet als je er niet meer woont!!

    Zo te zien hebben jullie een mooie dag gehad.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 16 januari 2016 / 16:00

      Ach ja, het stond nog steeds op het lijstje, dus weer iets om af te strepen. Een prachtige en heel gezellige dag was het!

      Like

  3. IngridMoorenBlogs 15 januari 2016 / 15:34

    Je moet niet gaan slaapwandelen in zo’n grotwoning zeg….wat hoog en eng!

    Liked by 1 persoon

  4. Flora 15 januari 2016 / 12:57

    Wat een prachtige foto’s misschien een idee voor als wij in maart er zijn

    Liked by 1 persoon

  5. probosalem 15 januari 2016 / 10:30

    Wat een leuke tocht en mooie foto’s. Ga ik ook maar eens doen als ik helemaal beter ben.

    Liked by 1 persoon

  6. Morgaine 14 januari 2016 / 23:19

    Wat een heerlijke prachtige mooie foto serie, hier hou ik van. en wat ontzettend leuk zo’n reisje en bezoek 😀

    X

    Liked by 1 persoon

  7. Corry dijkstra 14 januari 2016 / 22:37

    ja heel bijzonder die grotwoningen en ikben ook in de kerk geweest. Wij hebben ooit is een excursie daarna toe gedaan en ook wel met mijn dochter en schoon daar geweest.
    Ja nu is hetdetijdvan de amandelbloesem. lieve gr. Trees van ons.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 14 januari 2016 / 23:01

      Dankje Riet, het was echt een bijzondere dag, temeer omdat dit bezoekje al veel langer op mijn lijstje stond.

      Like

  8. Di Mario 14 januari 2016 / 19:21

    Zo’n grot woning lijkt me ook wel iets… Flinstones.. maar dan met wifi 😉

    Love As Always
    di mario

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 14 januari 2016 / 19:27

      Haha, in de huizen niet maar in de restaurants waar alles steen is krijg je dat gevoel wel een beetje.. En ja.. Wifi all over the place 😉
      Groetjessd

      Like

  9. marjolijn1 14 januari 2016 / 17:18

    Geniet volop Trees, nu ook met uitstapjes die je in al die jaren nog nooit gemaakt hebt.
    Mooie foto’s…!!

    Liked by 1 persoon

  10. Ferrara 14 januari 2016 / 14:58

    Leuk verslag. Dat je nog tijd had mail te beantwoorden.

    Liked by 1 persoon

  11. Marja 14 januari 2016 / 14:01

    Leuk uitstapje. Het lijkt me wel erg koud in zo’n grotwoning. En het is ook beslist geen “room with a view”. Mooie diashow.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 14 januari 2016 / 19:25

      Was het zeker. Men zegt dat het constant 20gr is. Dus zomer en winter aangenaam. Nee dat niet maar als je naar buiten stapt heb je het mooiste uitzicht van de wereld! Dankje Marja!

      Like

Reacties... ja graag, ik ben er dol op!

