Herinnering… en Reisfotochallenge 2016 #4


 

Vandaag is het 42 jaar geleden dat mijn vader plotseling overleed.
Hij zou dit jaar op 13 januari 90 jaar zijn geworden.
Mijn kleindochter Natalia is op dezelfde dag jarig als hij was, wel bijzonder hè. 

Vergeten wordt hij natuurlijk nooit en gelukkig hebben we heel veel foto’s. Een aantal daarvan hebben te maken met onze gezinsvakanties, kijk maar in Reisfotochallenge 2016 #2.

Zo gingen we in de zomer van 1968 voor het eerst met het hele gezin op vakantie naar Texel.

Vader, moeder, mijn 2 zusjes en mijn broer, schoolvriendin van zus, opa, zijn huisgenote, de hond en ik met mijn vriendje. We huurden toen 2 huisjes, onooglijke huisjes als ik er nog aan terugdenk en zo de foto’s zie. Het lijken nu wel krotjes zo op de achtergrond, maar wat was het gezellig! Alles kon tenslotte.

De meesten gingen met de trein naar Den Helder, daarna uiteraard met de boot naar Texel en met de bus naar De Koog. En andere auto dan die van mijn vader was er niet. Ik ging toen samen met mijn vriendje (nu ex) op de brommer en mijn opa en onze hond Terry reden met mijn vader mee in de auto. Met achterin alle bagage van iedereen, inclusief stretchers en visgerei voor de mannen. Mijn vader had destijds wel eens wachttijden van 4-5 uur voor hij op de boot zat, een drukte, niet normaal, sowieso vanwege de bouwvakvakantie.

Hij had toen een Citroën Ami... daar zat trouwens ook nog een verhaal aan vast. Totaal niet geïnteresseerd in auto’s had mijn moeder zich eens laten ontvallen dat ze zo’n auto met zo’n schuin achterraam wel mooi vond. Het merk kwam niet ter sprake en op een bepaald moment kocht mijn vader een tweedehands Citroën Ami. Wat bleek, dat was helemaal de auto niet die ze bedoelde… Haar droomauto was een Ford Anglia. Ach, hij leek erop hè.

Aan het eind van de vakantie zette iedereen zijn/haar bagage klaar bij de auto. Het was er allemaal uit gekomen, dus moest het er ook weer in…
Mijn vader stond er bedenkelijk bij te kijken, dat werd weer een hele klus.
Maar natuurlijk lukte het en toen de boel eenmaal ingepakt was, stond hij er zo trots als een aap naast..

Vak 1968 auto ingepakt

Klik 1 of 2 x op de foto als je deze groter wilt zien… 

 

46 thoughts on “Herinnering… en Reisfotochallenge 2016 #4

  1. Morgaine 6 april 2016 / 12:04

    Alsnog van harte gefeliciteerd met jouw kleindochter! En mooie herinneringen zijn like forever, zeker als er nog foto’s van zijn, bij ons ook, vakanties toen mijn moeder nog tiener was, en de verhalen, zo mooi! hahahaha

    X

    Liked by 1 persoon

  2. margrietspanjaard 5 april 2016 / 14:40

    Onze 1e auto was ook een Ami…Ik vond hem vreselijk lelijk, maar was er wel blij mee als vervanging van de brommer, zeker in verkeringstijd 🙂 Ik praat ook over 1968

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 5 april 2016 / 14:58

      Haha, ik vond hem ik niet mooi hoor! Nou inderdaad een auto was altijd luxer dan een brommer haha.. Lekker droog en beschut 😉☺️

      Like

  3. beaunino 5 april 2016 / 09:35

    Veel te jong ook, nog maar net zo oud als ik nu ben. Wat kijkt hij trots, en wat een mooie herinneringen. Grappig, die toevalligheden met verjaardagen. Remco (30-8-’66 )is op de zelfde dag als mijn vader jarig. En dat is tegelijkertijd mijn verwekdag, zo grapten mijn ouders altijd op mijn vaders verjaardag. (Ik ben van 31-5-’67). Geinig hè!

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 5 april 2016 / 14:56

      Ja helaas wel.. Maar de herinneringen blijven mooi!
      Nou zeg, zeker geinig.. toeval bestaat niet hoor, dus het is ergens voor nodig of zo.. X

      Liked by 1 persoon

  4. ria 4 april 2016 / 21:07

    Mijn eerste autootje was ook in 1968 een tweedehandse Fiat sport.

    Erg als een vader of moeder zo jong overlijdt.

    Liefs, Ria

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 4 april 2016 / 22:38

      Wij (ex+ik) hadden toen Fiat 600 waarvan de motor om de haverklap kookte.. Zo’n Fiat sport was leuk, was de 850 geloof ik.
      Ja was zwaar.. Heeft heel veel impact gehad in ons leven toen mijn vader overleed. Liefs, Trees

      Like

  5. Mrs. Brubeck 4 april 2016 / 20:35

    Wat een lieve blog en een mooie ode aan je vader! Het doet mij alleen maar beseffen wat wij gemist hebben, papa ging nooit mee…
    Liefs! 😘

    Liked by 1 persoon

  6. Mrs. T. 4 april 2016 / 19:37

    Oh wat heftig zeg. Dan is je vader ook niet oud geworden. Wat een verdriet moet dat geweest zijn. gelukkig heb je fijne herinneringen.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 4 april 2016 / 22:52

      Ja joh, dat was het. Nee, 48 is veel te jong hè.. Was een zware tijd. Ik was de oudste, mijn zus was 21, broer net 18 en je jongste zus pas 13.
      Maar de mooie herinneringen koester ik!

      Like

  7. rietepietz 4 april 2016 / 19:23

    Hij staat er inderdaad heel trots bij, volgens mij had hij niet zo héél veel zicht naar achteren meer;-) Vakantie waren in die tijd nog niet erg luxe , het duurde nog even eer de vliegreizen er langzaam in kwamen.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 4 april 2016 / 22:55

      Haha volgens mij had hij helemaal geen zicht naar achteren. Maar hij was vrachtwagenchauffeur en reed sowieso altijd op zijn buitenspiegels.
      Het was een luxe om te gaan en hoe maakte niemand wat uit..

      Like

  8. roadlaura1969 4 april 2016 / 19:01

    Prachtig Treeske warme herinneringen voor jou aan je vader. Het was toch best luxe voor die tijd 1968 lijkt mij huisjes huren en met 2 auto’s. Ik ben pas een jaar later op de aard gekonen 😉

    Ik vond (toen al in de ’70)de reuk binnen in de auto’s heerlijk ruiken.

    Mooi verslag en foto’s Treeske xxx

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 4 april 2016 / 22:58

      Dankje Laura! Ja was het ook hoor, een luxe. Maar niet met 2 auto’s hoor. Alleen mijn vader had een auto. Zeker warme herinneringen! XXX

      Liked by 1 persoon

  9. majaer 4 april 2016 / 16:58

    Mooie herinnering en leuk om er op terug te kijken, en die auto te gek toch.
    groetjes Marianne

    Like

  10. Lichtophethart 4 april 2016 / 13:04

    Mooie herinneringen en gelukkig heb je nog foto’s. Mooi om zo nu en dan herinneringen aan de hand van de foto’s op te halen. En geweldig die auto. Dat waren nog eens tijden ;-)…Ik heb ze niet meegemaakt haha, maar ik zeg weleens als grapje dat ik gewoon te laat geboren ben ;-).
    Gefeliciteerd met je kleindochter xxx

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 4 april 2016 / 13:14

      Ja inderdaad, de herinneringen blijven!
      Kleindochter was 13 januari jarig…
      Op de verjaardag van mijn vader geboren, niet op de sterfdag, zal het even nalezen want misschien is het niet duidelijk zo.
      X

      Like

  11. gewoonzoalsikben 4 april 2016 / 11:36

    Wat een mooi verhaal Trees .Zo jong overleden ,maar gelukkig heb je de fijne herinneringen .Leuk die foto’s .
    Liefs Elisabeth

    Liked by 1 persoon

  12. Corry dijkstra 4 april 2016 / 11:31

    Mooi verhaal Trees, en wat zijn dat toch mooie herinneringen, Wij gingen vlak na de oorlog met mijn vader en moeder en broer en ook nog een Tante en een oom en hun zoon in een huisje op Terschelling in Midsland, huize Corry het staat er nog en nu denk hoe hebben wij daar in gekund
    met zoveel mensen, echt niet meer van deze tijd. hele fijne dag.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 4 april 2016 / 13:16

      Dank Corry! Ja heerlijk om die foto’s weer eens door te spitten.
      Ach ja, toen kon alles toch? En iedereen genoot!
      Jij ook een fijne dag!

      Like

  13. די מריו 4 april 2016 / 09:14

    Wat een lange tijd al geleden, dan is je vader niet echt heel oud geworden lijkt mij. Natuurlijk worden ze nooit vergeten. Bijzonder he, die verjaardagen op dezelfde dag. Dinnetje heeft dat met haar nichtje, dezelfde dag jarig en Yaron natuurlijk met zijn neefje, zelfde dag geboren zelfs.
    Die auto… geweldig verhaal erachter. Ik zie het gezicht van je moeder al voor me toen ze de verkeerde auto zag. Leuke log is dit.. ik heb er van genoten.

    Love As Always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 4 april 2016 / 13:20

      Nee, mijn vader was net 48 geworden..
      Ja die verjaardagen op dezelfde dag zijn zeker bijzonder. Mijn zoon is weer op de verjaardag van zijn vader (nu mijn ex dus) geboren, op 3 minuten na ook nog op dezelfde tijd. Was een leuk cadeautje 😉
      Op dezelfde dag geboren worden zoals Yaron met zijn neefje is helemaal apart.
      Ja was heel grappig.. wist zij veel van automerken. En Pa ging dus gewoon alleen een auto kopen..ook zoiets 😉
      Dankjewel!
      Groetjesss

      Like

  14. John 4 april 2016 / 07:53

    Je vader is dan ook niet oud geworden. Net zoals mijn moeder. Maar ze worden nooit vergeten.
    Jij hebt hier weer een mooie herinnering.
    Deze wagen ken ik wel. Je ziet ze niet veel meer. Echt sporadisch. De DS is meer vertegenwoordigd.
    Grts

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 4 april 2016 / 13:30

      Nee 48 maar…Zeker worden ze nooit vergeten. Kan toch niet hè. Af en toe aandacht schenken op deze manier moet ook kunnen.
      Zeldzame auto’s zeker? De DS was de Snoek toch? Ja die zie je nog wel rijden.
      Groetjesss

      Like

    • Regenboogvlinder 4 april 2016 / 13:21

      Ja mooi hè.
      Kleindochter is vandaag niet jarig hoor, was 13 januari, op de verjaardag van mijn vader.
      Liefs, jij ook een mooie week toegewenst!

      Liked by 1 persoon

  15. Hartelijke Hot Hulk 4 april 2016 / 07:18

    Het had hem wel een punthoofd bezorgd, zie ik 😉
    Gefeliciteerd met kleindochter.
    Het mooie van dit is, dat het zo liefdevol naar je vader is geschreven.
    Dochters trekken naar hun vader en dat lees ik hier helemaal uit.
    Ga er een les uittrekken.
    Dank je wel!

    Liked by 1 persoon

Reacties... ja graag, ik ben er dol op!

