Boeken…


 

Een echte lezer kan natuurlijk niet zonder boeken… 

Ik ben niet iemand die snel een boek voor de 2e keer leest dus leende ik mijn boeken vroeger altijd bij de bibliotheek. Of ik kocht ze op rommelmarkten of zo.

Heb met verhuizingen ook weer heel veel boeken weggegeven of op kofferbakmarkten verkocht. Weggooien in de vuilnisbak is iets wat ik absoluut niet kan en dus nog nooit gedaan heb. Ik gun elk boek een tweede, derde, vierde leven en nog veel meer levens.

Ik kreeg nog wel eens een boek van mijn dochter, o.a. de hele Harry Potter serie, maar ik kocht zelf eigenlijk nooit nieuwe boeken.

Sinds ik een aantal jaren geleden mijn e-reader kreeg voor mijn verjaardag was deze favoriet, het ene na het andere boek verslond ik. Maar ik las het laatste jaar zoveel blogs dat ik gewoon niet meer aan boeken lezen toekwam. Dat is sinds mijn systeem wel veranderd, het lijkt wel of ik meer tijd heb, dus ik ben weer aan het lezen geslagen.

En… het bloed kruipt waar het niet gaan kan hè.. Ik heb de laatste maanden een aantal boeken gekocht (+ één gewonnen en 2 gekregen van Rolf van der Leest). De boeken zijn van schrijvers die ik ken, heel dichtbij zelfs, want mijn eigen Jan heeft ook een boek geschreven.
En verder o.a. van weblog (Rolf van der Leest dus en Mirjam Kakelbont) en van een paar andere schrijvers die ik persoonlijk heb ontmoet. Ook het boekenweekgeschenk staat erbij en een boekje dat te maken heeft met de Pyramide van Austerlitz.

Zie ook de zijbalk van dit blog.

Boeken

Ik heb er mooie boekensteun voor gekocht want ik heb ze in het zicht staan…

Dit wordt mijn eigen kleine bibliotheekje, want er zullen er nog wel een paar bij komen! Ik lees op dit moment het boek “Freule van de Straat” van Louelle. 

Hoe doen de lezers onder mijn lezers dat?
Lezen jullie boeken of e-books en kopen of lenen jullie ze dan? 

 

67 thoughts on “Boeken…

  1. minoesjka2 21 april 2016 / 20:37

    Ik lees graag, maar dan wel papieren boeken. een e-reader heb ik niet. Bij een bib lenen heb ik jaren gedaan, maar dan las ik een mooi boek en dan kocht ik het, want ja te mooi om niet te hebben. Maw ik heb mijn abo op de bib de deur uitgedaan, maar lees nog steeds.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 21 april 2016 / 23:09

      Ook een echte lezer, wist ik ook wel. Dan zul je vast ook een indrukwekkende rij hebben staan, of rijen.
      Heerlijk hè..

      Like

  2. altijdmooiweer 21 april 2016 / 07:07

    Je bibliotheek groeit al aardig 🙂 Ik ben dol op lezen, en dan vooral graag een echt boek, niet via de tablet maar gewoon heerlijk pagina’s omslaan. Heb ook een aardige bibliotheek met nog veel boeken te lezen dus mag ik voorlopig geen boek meer kopen!

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 21 april 2016 / 09:30

      Jij bent ook iemand die zich nooit verveelt denk ik. En in een goed boek kun je je helemaal verliezen..

      Like

  3. Ferrara 20 april 2016 / 16:30

    In huize F. is het boek een graag geziene gast. Kopen, lid van de bieb, voor de vakantie en in bed een E-reader. Een boekenwand in de huiskamer. De afspraak eentje kopen, eentje uit de kast heeft hier niet gewerkt. M.a.w er liggen nogal wat dwarsliggers. Ondanks Wikipedia is meneer F. dol op naslagwerken.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 20 april 2016 / 16:37

      Ja, ik dacht al zoiets, vraag me niet waarom. Heerlijk is het hè..
      Naslagwerken zijn mooi, ook ik had ooit zo’n knoepert van een encyclopedie.. Ook weggedaan..

      Like

  4. Lonely Wallflower 20 april 2016 / 00:39

    Ik ben dol op lezen, wanneer ik het kan. Ben ook dol op echte boeken, maar tegenwoordig koop ik die alleen van boeken die ik echt geweldig vind. Verder staat het op de E-reader. Ik kan boeken niet goed meer vasthouden, zeker die grotere als de latere Harry Potter’s, de trilogie van Lord of the Rings, dat red ik helaas niet meer. Plus ik lees veel als mijn vrouw slaapt, en de E-reader heeft backlight verlichting, heerlijk. Dus er staan zeker een hoop boeken in de kast en sommige zijn al vaker gelezen. Maar tegenwoordig, als ik het digitaal kan vinden, dan is dat mijn keuze. Plus, als ik moeite met concentratie heb, dan kan ik eventueel de letters iets groter zetten, ook super handig.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 20 april 2016 / 08:35

      Kijk jij noemt echt de voordelen van een e-reader op. Ik kan ook geen dikke boeken meer vasthouden en ik lees ook vaak in bed en dan heeft mijn lief echt geen last van dat lampje..
      Zo kunnen we toch blijven lezen hè..

      Liked by 1 persoon

      • Lonely Wallflower 20 april 2016 / 09:08

        Zeker weten, heerlijk lezen als je niet kan slapen. Maar ook in de zon kan je goed op de e-reader lezen. Wij hebben onze readers tijdens de honeymoon gekocht. Eerst gebruikten we de tablet ervoor, maar dat is in de zon echt niet te doen. Met de e-reader geen enkel probleem. Plus, de boeken zijn niet zo groot en zwaar als de originele, dus geen last meer met extra gewicht in de koffer 👍

        Liked by 1 persoon

        • Regenboogvlinder 20 april 2016 / 14:10

          Daar zijn ze juist ideaal voor. Nee op een tablet is het niet te doen. Waarom maken ze voor tablets ook niet zulke schermen zou je denken. Super. En oef wat scheelt het een gewicht in de koffers, ik nam op vakantie altijd heel veel boeken mee, was altijd bang dat ik te kort zou komen, nooit geen last meer van 😉

          Liked by 1 persoon

          • Lonely Wallflower 20 april 2016 / 14:14

            En meer ruimte in de koffer voor andere dingen, leuke souveniers, geen keuze meer hoeven maken welk boek mee kan op vakantie, ze kunnen allemaal mee!!! En dan nog meer haha 😀
            En denk doordat die schermen alleen monochroom werken en dat een tablet gebruiker graag wat kleurtjes heeft 😊

            Liked by 1 persoon

  5. terrebel 19 april 2016 / 23:40

    Boeken nieuw kopen heb ik helaas al lang niet kunnen doen. Wel heb ik ooit een e-reader gekregen met honderden boeken daar bij. Ik krijg wel eens boeken, al dan niet tweedehands en soms geef ik er een paar euro voor uit bij de kringloopwinkel of op de een of andere markt. Boeken schrijven doen webloggers wel vaker, geloof ik…in de rechterkolom van mijn blog staat een link naar mijn twee verhalenbundels. Ik ben een tijdje geleden begonnen met het schrijven van een roman maar het wil maar niet vlotten. Misschien als ik met pensioen ben…;-)

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 20 april 2016 / 08:37

      Ik heb bij Bol.com ook al eens gekeken naar jouw verhalenbundels. Denk dat die ook wel een keer in het rijtje komen. Alleen wil ik die dan wel gesigneerd krijgen door jou :).
      Die roman moet je even laten liggen, misschien krijg je over een paar maanden opeens inspiratie, dat hoor ik vaker! Succes ermee!
      Mocht je een speciaal e-book zoeken, gil maar, ik heb er zoveel, wie weet kan ik je helpen. 😉

      Liked by 1 persoon

      • terrebel 20 april 2016 / 12:45

        Laat maar weten wanneer, welke en hoeveel…(En welke naam ik mag zetten in de binnenkaft…) info [dingetje] terrebel [punt] nl

        Liked by 1 persoon

        • Regenboogvlinder 20 april 2016 / 13:57

          Verstuur je ze zelf nav bestelling?
          Dan laat ik het je weten als ik de bestelling heb geplaatst. 😉

          Like

          • terrebel 20 april 2016 / 18:15

            De gesigneerde verstuur ik zelf. Als e-book kan ik ze ook versturen maar het signeren daarvan heb ik nog niet onder de knie….Gewoon bestellen bij Bol kan ook maar dan komen ze rechtstreeks van de drukker en gaat het niet via mij. Mail je mij? Fijne avond!

            Liked by 1 persoon

  6. Mrs. T. 19 april 2016 / 21:35

    Een grote boekenkast vol boeken en een smalle. En sinds vier jaar een e-reader dus er komen bijna geen echte boeken meer bij. En een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 19 april 2016 / 22:07

      Van jou had ik beslist geen andere reactie verwacht dan deze.
      Vind je het nou niet jammer dat je geen echte boeken meer in je kast krijgt? Ja die e-reader is beslist een uitkomst!

      Like

  7. די מריו 19 april 2016 / 20:53

    Ik heb twee boekenkasten vol. Ik ging vroeger natuurlijk altijd naar de bieb. Toen ik ouder werd kocht ik boeken en nu ik kinderen heb…. heb ik er echt geen tijd meer voor. Dus misschien later weer. Maar.. Nu kopen we eerder kinderboeken. De kinderen hebben nu ook al een boekenkast vol.

    Love As Always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 19 april 2016 / 21:10

      Ook een echte lezer! Heerlijk hè. Ja joh de kinderen gaan voor! Mooi, ik zag de boekenkast staan op de foto in een logje van je! Een flinke verzameling al :-). Zo stimuleer je het lezen nog meer.. ze worden nieuwsgierig hè. Leuk!
      Groetjesss

      Like

  8. dirk1heidi 19 april 2016 / 20:17

    Wat leuk is dat.
    Ik zelf ben echt een boekenworm, ik koop meestal boeken.
    Vroeger ging ik af en toe eens naar de bieb maar ik heb ze toch liever dat ze van mij zijn.
    Daarmee koop ik steeds boeken dan kan ik ze regelmatig eens herlezen.

    Liked by 1 persoon

      • dirk1heidi 19 april 2016 / 20:52

        Ja zeg wel, heb al 2 dozen staan met boeken en heb der onder tussen nog 5 boeken bij gekocht. We gaan de zolder inrichten voor de boeken en dat ik daar een hoekje heb om gezellig te lezen 🙂

        Liked by 1 persoon

        • Regenboogvlinder 19 april 2016 / 21:05

          Goed plan hoor! Zit je ook lekker rustig. Hoewel dat voor mij niet speciaal hoeft. Ik kan me heel goed afsluiten van allerlei geluiden om me heen. 🙂

          Liked by 1 persoon

  9. rietepietz 19 april 2016 / 18:24

    Ik kom niet meer aan boeken toe. Maar vroeger kocht ik ze meestal, was lid van een boekenclub maar ook van de bieb. Als ik ooit nog eens héél rijk zou worden wil ik zo’n mooie oude bibliotheek in huis, je kent het wel, met wanden vol boeken waar je met een laddertje bij kunt komen en een groot biljart in het midden.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 19 april 2016 / 20:44

      Oh jaaaaa… als je de ruimte hebt. Ik ken iemand die heeft dat… zo mooi om te zien! Maar niet met een laddertje hoor, maar wel een hele wand… 😉

      Like

  10. Hillechien 19 april 2016 / 17:01

    Ik heb vroeger veel gelezen maar sinds mijn chemo lijk ik me niet meer te kunnen concentreren op een boek en moet ik na drie bladzijden al weer terug beginnen te lezen want dan weet ik het niet meer. Erg vervelend want heb heel veel ongelezen boeken in de kast staan 😦

    Liked by 2 people

    • Regenboogvlinder 19 april 2016 / 20:39

      Goh Hillechien…
      Als dat door de chemo’s komt is dat ook nog eens een heel erg nare bijwerking!

      Like

  11. Sherry 19 april 2016 / 15:30

    Ik heb een abonnement bij de oba, ik krijg vaak boeken op verjaardagen. Ook heb ik een zware verslaving ik moet bekennen dat ik heel veel boeken koop. Ik loop vooral de ako binnen op alle stations waar ik ook uitstap. De verslaving is zo erg groot dat mijn kamer te vol werd en dat ik een kelderruimte heb gehuurd om daar mijn boeken op te bergen. Ook laat ik mijn boeken vaak signeren.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 19 april 2016 / 21:04

      Hallo Sherry, dank voor het langskomen en voor je reactie :).
      Oeps, jij bent echt wel verslaafd zeg.. haha. Ik had vroeger ook het geld niet op zelf boeken te kopen hoor. Er waren altijd dingen die belangrijker waren dus de bieb was handig. De boeken in mijn rijtje zijn op ook bijna allemaal gesigneerd, vandaar ook speciaal hè..

      Liked by 1 persoon

      • Sherry 19 april 2016 / 21:20

        Ja ik heb een zware verslaving. Dat is zeker wel speciaal. Nadat ik het boek heb gekocht of gekregen zoek ik de auteur op. Zo gaaf laat ik hem gewoon signeren. De collectorsitems.

        Liked by 1 persoon

  12. Jokezelf 19 april 2016 / 10:45

    Wat een lief klein boekenplankje heb jij. Ik heb een muur vol kast met boeken, wat zeg ik? Ik heb er tegenwoordig twee, ook eentje van mijn in november verleden Lief. Want ik kocht vroeger boeken gewoon voor de heb. Ik vond het prachtig zo’n eigen bibliotheek. Maar ik las ook heel veel boeken via de bibliotheek, omdat je natuurlijk niet alles kunt kopen. Enfin, nu zit ik ermee, want ik wil begin volgend jaar verhuizen naar een half zo kleine woning. Daarom probeer ik mijn boeken zoveel mogelijk weg te geven en te verkopen via Bol.com en Boekwinkeltjes. Daar krijg je natuurlijk bijna niks voor, mar dat is het doel ook niet. Mijn doel is om mijn boeken niet weg te hoeven gooien, want dat vind ik bijna heiligschennis. Verder zet ik zo nu en dan wat boeken bij de wilde bibliotheek neer, of laat ik er eentje achter in de trein of op het station. Verder probeer ik ze te slijten op rommelmarkten, maar dat valt tegen; veel gesleep en weinig verkoop.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 19 april 2016 / 20:51

      Dit zijn gewoon speciale boeken Joke. Ik hoop dat het langer wordt, want dan gaat het goed met de schrijvers die ik een warm hart toedraag.
      Ik heb bijna al mijn boeken weggedaan, zoals ik al schrijf kan ik ook echt geen boeken weggooien. Zou inderdaad heiligschennis zijn.
      En ik heb het ergens al in een reactie geschreven, ik heb een grote hoge plank in een inbouwkast waar al mijn boeken opgestapeld liggen die ik nooit weg zal doen.
      Heb je mijn logje gelezen over het ‘mini-biebje’? Is misschien ook een idee.

      Like

  13. Morgaine 19 april 2016 / 10:36

    Ik vind de e reader zo niets, dan kan ik lastiger terug slaan en zo als ik wat op wil zoeken, ja ik heb ze in mijn handen gehad, mijn moeder heeft er eentje, echt niks voor mij. Echte boeken dus, en ik leen in de bieb nu nog, en als een boek mij echt aanspreekt of blijkt dat, dan koop ik het alsnog, het gaat dan wel meestal om naslagwerken, daarom werkt een e reader dan ook niet zo goed, hahahaha

    X

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 19 april 2016 / 20:53

      Een e-reader is vooral makkelijk op vakantie, dan heb je weinig kilo’s. Vroeger nam ik voor 2 weken vakantie wel 10 boeken mee. En in bed met een lampje erop. Boeken met heel veel bladzijden, geen enkel probleem. Maar.. dat heb ik ook altijd gezegd, het zal nooit een vervanging worden voor echte boeken. X

      Liked by 1 persoon

      • Morgaine 19 april 2016 / 21:24

        ja die boeken mee op vakantie nemen, iets wat ik persoonlijk nooit zo begrijp, daar heb je toch nog minder tijd om te gaan lezen? hahaha ik wel, want ik ben de hele dag de deur uit om mijn vakantie plek te bekijken en bezoeken… 😉

        Liked by 1 persoon

        • Regenboogvlinder 19 april 2016 / 22:11

          Ik heb jaren alleen maar in de vakanties gelezen. Wij hadden toen samen een studio en gingen 2x per jaar 2 of 3 weken, in voor- en najaar. Dat was uitrusten, heerlijk lezen, echt ik kon echt niet stoppen. Met een drukke baan en het huishouden etc. kwam ik gewoon niet aan lezen toe.
          In de zomer, deden we een andere vakantie, dat was meestal wel de omgeving bekijken en wat cultuur snuiven. En tussendoor nog weekendjes in Nederland of Duitsland, dan las ik wel maar niet de hele dag.

          Like

  14. margrietspanjaard 19 april 2016 / 10:07

    Heeeeeeeeel veel gelezen, maar het zijn bij bij manies…dan heel lang heel veel en dan heel lang niets…dan doe ik weer andere dingen 🙂

    Liked by 1 persoon

  15. Cellie Citroen 19 april 2016 / 10:06

    Lees ook graag en veel en het merendeel van de bibliotheek. En luister- en e-boeken. Ook van de bieb. Wel heb ik nog veel boeken in huis en die breng ik stukje bij beetje naar de Kringloop. Alleen de boeken van John Irving wil ik graag hebben. Dus daar spaar ik voor.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 19 april 2016 / 21:01

      Heerlijk is het hè.. Je kunt ook niet alles bewaren. Boeken weggeven, verkopen was eerst best moeilijk, maar omdat ik wist dat ik ze toch niet meer opnieuw zou gaan lezen heb ik doorgezet. Ja, zo heb je van die schrijvers die je zo betoveren.. succes, komt vast goed!

      Like

  16. tinyblogt 19 april 2016 / 09:18

    Ik lees veel meer dan vroeger nu ik ook een leesclub heb. Ik kan niet slapen voor ik een stuk in mijn boek heb gelezen, da’s een ritueel geworden. Mijn boekenkast puilt uit met boeken die ik écht niet weg kan doen, die ik wil doorgeven aan mijn kinderen, die emotionele waarde voor mij hebben… Ik lees ook veel uit de bib én heb een e-reader.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 19 april 2016 / 09:42

      Heerlijk als je er de tijd en de rust voor vindt.Als ik lees is het ook meestal in bed voor ik ga slapen. Maar soms ook overdag, ben ik uren weg. Vroeger thuis noemden ze me TreesLees..;-)
      Ik sloot me voor alles af, hoorde dus niks meer en zat gewoon in een film, want ik zie ook nog eens alles voor me.
      Zie mijn reactie bij Laura.. over boeken die nóóit weg mogen… 😉

      Liked by 1 persoon

  17. roadlaura1969 19 april 2016 / 09:12

    Als ik me er toe kan brengen koop ik een boek, geen inlever druk, gewoon lezen wanneer ik het wil. Ik heb een paar op mijn tablet maar dat vind ik minder fijn een boek voelt fijner. Ook vind ik boeken leuk staan in mijn kast waar ze ook zichtbaar zijn.

    Treeske ik kan me voorstelken dat jouw boekenstaanders nog ver uitmekaar komen te staan, waardoor je een mooie eyecatcher krijg, leuk en veel lees plezier wens ik je xxx

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 19 april 2016 / 09:39

      Ik kocht vroeger ook wel eens een enkel keer een nieuw boek, maar soms viel het zo tegen en dat vond ik dan weer zo zonde van mijn geld. Ik heb nog één plank in een inbouwkast vol met boeken. Ook nog van vroeger, wat van mijn vader, die doe ik dus echt nooit weg.
      Ja wie weet, dit vind ik zelf op een klein kastje wel leuk staan.. Zijn boeken met een verhaal erachter.
      Dankjewel, dat lukt wel! Jij ook!
      XXX

      Like

    • Regenboogvlinder 19 april 2016 / 09:30

      Zo was ik vroeger ook, tot ik ging werken en andere bezigheden kreeg. Ga het nu ook niet halen hoor, lees ook niet eens elke dag, maar lekker weer in een boek te zitten! En trouwens, in deze wil ik ook heel graag verder lezen 🙂

      Like

  18. Flora 19 april 2016 / 08:04

    Ik lees erg veel,dat weet je wel Trees,ik heb al jaren een e-reader en ben daar erg gelukkig mee,ik sleep hem overal mee naar toe.Ik ben lid van Elly’s chois en krijg voor eu.2,99 per mnd 10 boeken een aanrader.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 19 april 2016 / 09:36

      Ja dat weet ik en (afkloppen) nog steeds de eerste of niet? Ik ben ook lid van Elly’s choice, met iedere maand 10 boeken erbij moet ik echt weer aan de slag! X

      Like

  19. Villasappho 19 april 2016 / 07:45

    Van alles ik koop ze maar alleen als ik het boek echt wil houden. Leen ze ben dol op de bieb. Heb een e reader maar wil liever een boek. Ik vind het kopen van ebooks waardeloos werk. Heb sinds vorig jaar oktober elke dag een dik boek bij nu bijna uit blog er binnenkort over.

    Liked by 1 persoon

  20. Hartelijke Hot Hulk 19 april 2016 / 07:37

    Ik lees eigenlijk nooit een boek.
    Omdat het mij moeite kost de concentratie vast te houden.
    Met alles in het wit heb ik geen problemen maar wel met die zwarte tekentjes.

    Liked by 1 persoon

Reacties... ja graag, ik ben er dol op!

