STAPUIT #15


 

STAPUIT #15 is ook weer een heel erg leuk uitstapje geweest!

We zijn naar een plaats geweest waar we allebei nog nooit geweest waren en… extra leuk, we konden er op de fiets naar toe… Gewoon niet al te ver van huis. Onderaan dus weer een aantal foto’s om te raden!

Maar eerst STAPUIT #14

Vogelenzang is geraden door Marja, Ferrara en Ingrid. Mogelijk ook googelmonster gespeeld? Dat mag natuurlijk altijd, want spelregels hebben we niet.

Wie al langer bij Jan leest op zijn blog, de Hartelijke Hot Hulk, weet ook dat zijn oudste dochter in een klooster is ingetreden en zij woont dus in Vogelenzang, waar de orde van de Karmelietessen is gevestigd.

Op Hemelvaartdag zijn wij daar naar de H. Mis gegaan en heb ik met de dochter van Jan, Zuster Johanna Maria, kennis gemaakt. Nadat de mis was afgelopen zijn we nog even een stukje door de tuin gaan wandelen en hebben daarna met haar koffie gedronken.

Casa CarmeliDe Karmelietessen van het Goddelijk Hart van Jezus is de vrouwelijke tak van de Karmel. De zusters wonen op het landgoed “Casa Carmeli” in Vogelenzang. Op het landgoed staan het klooster met de kapel. Over ongeveer 2 maanden wordt het Zorghotel geopend. Een paviljoen dat al bestond is daarvoor verbouwd. Het is een soort bejaardentehuis waar mensen in een veilige omgeving zelfstandig kunnen wonen, maar waar ook zorg geboden kan worden. Deze zorg zal worden gegeven door de zusters en door vrijwilligers. Daarnaast is er nog een gastenhuis (zie foto hierboven) voor mensen die rust zoeken om zich te kunnen bezinnen.
(Bron van een deel van de tekst: website http://www.carmeldcj.nl/)

Er is onlangs een documentaire gemaakt door 2 scholieren. Er zijn gesprekken gevoerd over het kloosterleven, de roeping en er is gefilmd bij het intreden van 2 zusters, o.a. de dochter van Jan, Zuster Johanna Maria.
“In Voor En Tegenspoed” is een zeer interessante video geworden.
Een aanrader om even de tijd voor te nemen.

 

Stapuit #14 - (5) (Small)Er ligt een schitterende tuin om de gebouwen heen, waar je heerlijk kunt wandelen. Met mooie plekken voor iedereen om zich te bezinnen. O.a. is er een kleine Lourdesgrot, dat is de 2e foto. Van de stichtster van deze orde, Zuster Maria Teresa vd H. Jozef, staat een prachtig beeld in de tuin.

Ik ben Rooms Katholiek opgevoed en heb tot mijn 14e alles wat daarmee te maken had meegemaakt en ook geloofd. Daarna ben ik het kwijt geraakt. Maar ik ben destijds wel in de kerk getrouwd, de kinderen zijn gedoopt en gingen naar een Katholieke school, om ze toch die basis mee te geven die wij hadden. Wat ze er later mee zouden doen was aan hen.
Mijn zoon is met een Spaanse getrouwd, niks is vreemd voor hem qua gebruiken met betrekking tot de kerk. Dat is mooi want daar heeft hij op Gran Canaria meer mee te maken dan hier. Dochter heeft er niks mee.
Het echte geloof zoals het me vroeger is voorgehouden en geleerd hang ik niet meer aan. Maar ik geloof wel in iets, het kan niet zo zijn dat er niets is na de dood, dat we voor niks op de aarde zijn geweest. En ik hoop en geloof dat ik na mijn leven hier al mijn geliefden weer terug zal zien.
Ook ben ik van mening dat als een mens goed leeft, er ook na de dood ergens een plekje voor zijn/haar ziel zal zijn. In wat voor vorm? Dat weet ik niet.

In mijn relatie met Jan komt het nu ook weer allemaal terug. Hij is praktiserend Katholiek, juist zo ongeveer vanáf zijn 14e wist hij welke weg hij wilde volgen. Ik heb zelden iemand meegemaakt die zo overtuigd is in zijn Geloof. Sowieso respecteer ik dit en de gebruiken en rituelen die daarbij horen. En ik vind het ook mooi dat ik van alles af weet en overal mee bekend ben.  Nu ik met hem naar de H. Mis ben geweest, dat was wel ongeveer 10 jaar geleden, merk ik ook dat die eerbied die me vroeger is bijgebracht er gewoon nog steeds is. En ergens ben ik daar nu heel blij om.

Dan nog wat foto’s van STAPUIT #15…
Waar gingen wij naar toe en langs welke plaats kwamen we…

 

 

 

39 thoughts on “STAPUIT #15

  1. koppieop 20 mei 2016 / 03:18

    Na jouw opwekkende commentaar op mijn blog ben ik de straat overgestoken. In Stapuit #14 trok het volgende mijn aandacht:

    —Het echte geloof zoals het me vroeger is voorgehouden en geleerd hang ik niet meer aan. Maar ik geloof wel in iets, het kan niet zo zijn dat er niets is na de dood, dat we voor niks op de aarde zijn geweest. En ik hoop en geloof dat ik na mijn leven hier al mijn geliefden weer terug zal zien.
    Ook ben ik van mening dat als een mens goed leeft, er ook na de dood ergens een plekje voor zijn/haar ziel zal zijn. In wat voor vorm? Dat weet ik niet.—

    Als gedoopt protestant jongetje heb ik Bijbelse Vertellingen voor de Jeugd, en later de Bijbel zelf, gelezen (alleen wat mij nodig leek, dus niet de gedetailleerde afstammingen, rituelen, voorschriften). Mijn ouders vonden dat belangrijk, maar lieten me verder vrij. Toen ik 17 was en meende er voldoende sceptisch over te hebben nagedacht, heb ik kerk en godsdienst afgewezen. Maar het zijn en blijven levensproblemen, en zo doe ik op enkele slimme blogs wel eens mee aan discussies. Tot nog niet zo lang geleden dacht ik over een leven na de dood net zo als jij. Ik vond het onrechtvaardig dat wij mensen de capaciteit bezaten om de moeilijkste vragen te stellen en dat wij daar geen antwoord op zouden krijgen omdat het e.e.a. ons wel zou worden geopenbaard in het hiernamaals.

    Maar het gebrek aan “evidentie” (slechte vertaling van “evidence”) voor het bestaan van een ziel heeft me ervan overtuigd dat wij, net zo min als we te weten zullen komen waar we vandaan komen, we ook niet zullen we weten waar we naartoe gaan. Tot nog korte tijd na die conclusie had ik er moeite mee, hem te accepteren, maar beslissend was mijn vraag: wat is daar mis mee? Dat wij na de lichamelijke dood ophouden te leven, hoeft toch helemaal niet zo’n triest vooruitzicht te zijn, want het maakt juist het vandaag, het nu dubbel interessant. Het is het enige wat we hebben, dus maak er een zo goed mogelijk gebruik van! Het gedicht dat ik plaatste onder “Even” is daar een illustratie van.

    Heb een fijne vrijdag!

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 24 mei 2016 / 19:41

      Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ja, geloven, het moeilijkste wat er is als je alles zeker wilt weten en alles wilt kunnen bewijzen. Voor mij is het een houvast of het nou waar is of niet.
      En zeker is het leven in het nu het belangrijkste.En zeker maak ik daar zo goed mogelijk gebruik van..

      Heb je gedicht ‘even’ net gelezen, prachtig!
      Maar in het hier en nu te weinig tijd om alles te doen wat je graag zou willen.

      Ik las ook je tegenreactie bij Plato in “EVEN’. Jammer dat je kleindochter nooit Nederlands heeft geleerd toen ze jonger was. Ik heb 2 kleindochters, van mijn zoon en zijn Spaanse vrouw. Vanaf de dag van hun geboorte heeft hij altijd Nederlands met ze gesproken. En nog steeds, ze zijn nu 14,5 en 13. Fijn voor de niet-Spaans-sprekende familie in Nederland. Ze spreken het niet echt perfect, het is tenslotte niet hun 1e taal, maar goed genoeg om iedereen te verstaan en gesprekken te kunnen voeren. Maar als je kleindochter graag wil, zal het heus wel goed komen!

      Like

      • koppieop 24 mei 2016 / 23:13

        Graag wil ik even ingaan op je commentaar, met genoegen gelezen. Kleindochter Soledad had moeiijk Nederlands kunnen leren, want ze is opgegroeid in een Spaanssprekende omgeving. Maar Milagros, een andere, even jonge kleindochter, is non van een Argentijnse Orde met zo’n 50 buitenlandse vestigingen, waaronder Nederland. De gelegenheid om in een missie daar te dienen, greep ze aan, en nu na een jaar of wat spreekt ze de taal ook.
        Overigens zingt iedereen in onze uitgebreide familie op elke verjaardag Lang zal Ze Leven…. –
        ; , ;

        Liked by 1 persoon

        • Regenboogvlinder 25 mei 2016 / 17:39

          Geen Nederlands sprekende vader of moeder in de buurt dus? Ja, dan wordt het moeilijk hè..
          Maar als Soledad het wil zal ze het zeker leren, net als Milagros.
          Mooi zeg, dat ze via haar roeping naar Nederland kon komen en nu de taal spreekt.
          Bij ons is dat met verjaardagen ook zo.. Lang zal ze leven, cumpleaños feliz en zelfs in het Duits als de vriendin van mijn ex erbij is haha..

          Like

  2. minoesjka2 19 mei 2016 / 20:46

    Wat een mooi filmpje ……………. heb jij wel eens naar de serie Kloosterleven van de KRO gekeken? Zou je eens moeten doen, daar intervieuwen ze ook kloosterlingen uit diverse kloosters. Zo’n mooi serie.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 19 mei 2016 / 22:13

      Dankje, ik zal eens gaan kijken…
      Inmiddels heeft Marieke helaas het klooster verlaten. Ze kon zich niet voldoende ontplooien.. Lees de blog van Jan maar..
      Maar bedankt voor de tip, sowieso interessant! X

      Liked by 1 persoon

  3. Ferrara 16 mei 2016 / 16:27

    Zo daar ben ik weer. PFFFFF. Niet makkelijk om die molen te vinden.
    Gokje … Bunschoten Korenmolen de Hoop.
    Vanaf de naald is het te doen op de fiets zag ik op de kaart.

    Liked by 1 persoon

  4. Morgaine 16 mei 2016 / 12:14

    Prachtig mooi, en van zijn dochter wist ik niet, en ik ben even heel blij met de link, want die werkte niet bij mij toen hijzelf kwam buurten. Hahahaha

    En verder, ik ben als niets opgevoed, zoek het maar uit als je groot bent idee, veel natuur en OOK eerbied en respect voor hen die wel geloven of iets doen wat ‘wij’ niet doen. Het meest grappige vind ik zelf, dat mijn opa met gemak kon vloeken en doen, maar op zondag mochten we niets….

    Geen hobby uitvoeren of zo, hooguit ene wandeling, maar tuinieren of andere grote zaken aanpakken, al helemaal niet klussen, uit respect voor de rest van het dorp. Dat merkte ik echt tot op het einde aan toe. Al werd dat wel een beetje minder omdat, maar als het even kon, niet op zondag, zaterdags was prima, voor klussen en lawaai maken dan.

    X

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 16 mei 2016 / 21:34

      OK! Komt goed uit dan. Prachtige omgeving inderdaad!
      Nou en je bent er ook gekomen en dat je ook dat respect bij is gebracht is mooi! Grappig je opa, mooi dat hij rekening hield met anderen! X

      Liked by 1 persoon

  5. Ferrara 16 mei 2016 / 10:52

    Trees, wat heb je weer een prachtig verslag gemaakt en wat krijgt je leven een extra wending met Jan.
    De naald van Waterloo staat in het verlengde van Paleis Soestdijk. Als je daar achter de deuren naar het bordes staat kun je hem zien.
    Die molen, tja daar moet vriend Google weer hulp bieden. Ik kom nog opnieuw in de lucht.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 16 mei 2016 / 21:15

      Dankjewel Ferrara, ja het is heerlijk!
      Dank weer voor je bijdrage aan dit vraagstuk 😉
      Ook in je volgende reactie..
      Huiswerk maken ben je goed in hahaha.
      Even geduld… We moeten eerst weer een nieuw uitstapje maken..

      Like

  6. marjolijn1 16 mei 2016 / 05:14

    Jullie zoeken hele mooie plekjes uit, om lekker een dagje uit te gaan.
    Het hoeft ook zeker niet ver van huis te zijn…!

    Liked by 1 persoon

  7. Plato 15 mei 2016 / 18:41

    Wat een mooi blogje. Die kennismaking etc. Maar waar die plekjes zijn weet ik niet. Ik dacht ook aan de Naald daar waar je naar Paleis ’t Loo gaat. Maar zeker weten doe ik niks.

    Liked by 1 persoon

  8. varendvolk 15 mei 2016 / 17:11

    Dit is volgens mij de naald in Soestdijk tegenover paleis Soestdijk,de molen tja daar moet ik even over nadenken.

    Liked by 1 persoon

  9. די מריו 15 mei 2016 / 12:15

    Ieder zijn eigen wens natuurlijk, ik zou niet naar een klooster kunnen gaan en daar blijven. Geloof is tegenwoordig iets persoonlijks. Die naald.. dat is niet die van Apeldoorn toch.. nee, volgens mij niet.

    Love As Always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 15 mei 2016 / 22:49

      Het is ook een roeping hoor, ik had een tante in het klooster, ging erin toen ze 16 was en stierf zielsgelukkig toen ze 79 was. Apeldoorn… is wel een eindje fietsen hè vanaf Zeist 😉

      Like

      • די מריו 16 mei 2016 / 18:19

        Het is te doen qua afstand… en helemaal voor iemand die vorig jaar nog heel nederland door heeft gefietst..

        Love As Always
        Di Mario

        Liked by 1 persoon

        • Regenboogvlinder 16 mei 2016 / 20:22

          Heel Nederland haha..
          Nou naar Apeldoorn op en neer is toch wel een eind denk ik, maar goed, misschien zou ik het kunnen. Als mijn accu tenminste mee blijft werken dan hè.. Anders lig ik bij Harderwijk ergens op apengapen, kom je me dan oprapen? 😉

          Like

  10. Lot 15 mei 2016 / 10:37

    Wat is blogland toch bijzonder om te lezen.

    Like

  11. rietepietz 15 mei 2016 / 09:43

    Wat een prachtige locatie om een zorghotel te hebben, wie zou er niét daar verzorgd willen worden op z’n oude dag. De film had ik al gezien en ook toen viel me op hoe de dochter van Jan stráálde.
    Het klooster is natuurlijk een beetje een beschermde wereld leven en als het dan ook nog zo’n mooie omgeving is kan ik me voorstellen dat zij er gelukkig van wordt.
    Ik weet wel iets van geloofszaken maar heb er helemaal niéts mee!

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 15 mei 2016 / 22:53

      Het ziet er ook prachtig uit en die rust die alles uitstraalt is heel bijzonder. Hoewel ik er wel mee bekend ben want ik had een tante die 63 jaar in een klooster zat. Vanaf haar 16e… Daar voelde het ook zo goed.
      Iedereen weet wel iets natuurlijk, ook als je niet gelovig bent opgevoed. Ik vind het bijzonder dat het toch voor mij ook goed voelt.

      Like

  12. Marja 15 mei 2016 / 08:48

    Prachtige plek. Ik had bij hem al over zijn dochter gelezen. Vandaar dat ik Vogelenzang herkende.
    Bijzonder dat je je weer thuis voelt in de kerk.
    Ik gok op Baarn, maar het kan ook een andere gedenknaald zijn.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 15 mei 2016 / 22:51

      Ja is het zeker. Natuurlijk, de mensen die ook bij Jan lezen zouden het kunnen weten ja… Vreemd ja, alles is toch vertrouwd, maar ja ik heb er mijn hele jeugd mee te maken gehad natuurlijk. Hoorde erbij.
      Die naald staat in… STAPUIT #16 😉

      Like

  13. Villasappho 15 mei 2016 / 08:26

    Ik had het filmpje over Hulk zn dochter idd al eens gezien. Kijk er nu wel anders tegenaan. Het is een mooie omgeving zie ik aan je foto’s. Maar wat een verandering wat je niet allemaal opgeeft. Heb daar enorm veel respect voor.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 16 mei 2016 / 21:13

      Het is toch een andere wereld, beschermder, intiemer. Ik had een tante in het klooster, zij had ook echt een roeping, maar ik kwam er graag. Die serene rust deed mij heel goed.

      Like

Reacties... ja graag, ik ben er dol op!

