Dromen…


 

Elk mens droomt, soms heel fijn, soms heel naar, tot nachtmerrie’s aan toe!

Er bestaan ook zogenaamde ‘lucide’ dromen, dan weet je IN je droom dat je droomt.

Klik HIER voor Wikipedia over dromen. 

Ik onthoud mijn dromen bijna nooit. Soms kun je wakker worden en weten dat je leuk gedroomd hebt, dat kan van alles zijn. Maar ik weet het dus echt zelden. En in dromenvangers geloof ik niet hoor… daar ben ik denk ik weer te nuchter voor.

dromenvanger

Laatst dacht ik.. ik leg een blocnote en een pen op mijn nachtkastje, als ik dan wakker word na een droom schrijf ik wat steekwoorden op.

Dat heb ik dus één keer gedaan, was een leuke droom, dat herinner ik me wel en er kwamen heel erg veel verschillende mensen in voor, die normaal gesproken niets met elkaar te maken hebben. Hoe krijg je het bedacht..

Het blocnote en de pen verhuisden weer naar de la in mijn nachtkastje.

Een week of 2 later dacht ik eraan, zocht de notitie op en… ik kon er echt geen touw aan vastknopen. Aan geen enkel woord had ik een herinnering uit mijn droom.. het zei me helemaal niks.

Hoe kan het, dat veel mensen altijd hun dromen onthouden en anderen niet.. iemand een idee? 

 

47 thoughts on “Dromen…

  1. gewoonanneke 9 juni 2016 / 09:46

    Ik droom heel veel en onthou ze ook praktisch altijd. Veel dingen kan ik dan terugbrengen naar dingen die de afgelopen dag gedaan zijn of dingen die ik gezien of gehoord heb.

    Liked by 1 persoon

  2. Lichtophethart 8 juni 2016 / 00:29

    Owww dromen ja. Vooral Diana kan er wat van. Zij droomt echt veel, ongelofelijk. Soms hoor ik haar ’s nachts ook hele verhalen vertellen waar ik dan geen touw aan vast kan knopen. Ze onthoudt ook veel dromen. Ik vraag me weleens af of zoveel dromen van invloed is op je rust zeg maar. Maar ja, we dromen allemaal natuurlijk. Ik onthoud mijn dromen ook regelmatig en soms kan ik het heel vermoeiend vinden als ik veel gedroomd heb.
    Dromenvangers hebben we overigens wel, de kids ook. Of ik erin geloof….mwa….maar de kinderen hebben wel mooie dromenvangers en zij geloven het nog ;-).
    Ik kan trouwens ook weleens heel verbaasd zijn hoe het kan dat je mensen in je droom ziet die je helemaal niet kent. Hoe zou dat toch kunnen….?

    Like

  3. Plato 6 juni 2016 / 23:10

    Moeilijke vraag. Tja… ik droom vaak en soms is het bij het ontwaken compleet weg. Een andere keer onthoud ik de droom wel. Ik heb geen idee waarom de ene keer wel, de andere keer niet.
    Meestal dromen we vervormd. Dat het bedrog is, geloof ik niet. Volgens mij is het deels verwerking en deels iets anders. Maar wat?

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 7 juni 2016 / 09:22

      Vreemd fenomeen toch…
      Dat dromen zeker een deel verwerking van dingen is die je hebt meegemaakt geloof ik ook..

      Like

  4. Brubeck 6 juni 2016 / 16:07

    Ik vind het vooral raar dat ik in mijn dromen soms denk: dit moet ik straks onthouden als ik wakker ben. Vergeefs meestal, al vergeten na een paar minuten. Alsof ze uit mijn gedachten en uit het raam vliegen.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 6 juni 2016 / 20:03

      Haha, dat noemen ze dus lucide dromen, als je weet dat je droomt eigenlijk.. En leuke dromen die vervagen, ja dat is jammer..

      Like

  5. cornma 6 juni 2016 / 14:23

    Dromen kunnen inderdaad heel verhelderend zijn, maar soms, best vaak eigenlijk, valt er geen touw aan vast te knopen. Echt onthouden doe ik eigenlijk alleen de nachtmerries. Beetje jammer.

    Liked by 1 persoon

  6. Villasappho 6 juni 2016 / 02:18

    Als ik al droom dan zijn het meestal van die zieke dromen die ik meteen weer wil vergeten.

    Liked by 1 persoon

  7. ria 5 juni 2016 / 21:25

    De meeste dromen vergeet ik meteen maar soms blijft een droom me de hele dag bij en dan weet ik dat me binnenkort iets te wachten staat .
    liefs, Ria

    Liked by 1 persoon

  8. rietepietz 5 juni 2016 / 12:57

    Soms wordt ik heel vroeg wakker, als ik daarna dan weer in slaap val droom ik vrijwel altijd maar dan wéét ik ook wat ik gedroomd heb, van alle andere dromen weet ik niets meer de andere dag, áls ik droom!

    Liked by 1 persoon

  9. Lenjef 5 juni 2016 / 11:31

    Zoektocht in dromenland

    over dromen bestaan belachelijk veel boeken
    met gewoonlijk ronkende verklaringen
    waarin veel schrijvers zichzelf bezingen
    waarom jij droomt dat moet je zelf uitzoeken

    Ik wens jou nectarzoete dromen, vlindertje! 🙂
    Lenjef

    Liked by 1 persoon

  10. gewoonzoalsikben 5 juni 2016 / 10:49

    Ik ben een echte ” droomster ” helaas wel heel veel nachtmerries waaruit ik gillend wakker word .Maar ook wel leuke en soms heel gekke dromen ,dan snap ik niet waar die vandaan komen .
    Liefs Elisabeth

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 5 juni 2016 / 16:15

      Jan droomt ook zoveel. Wat vervelend is dat hè, heb ik gelukkig bijna nooit, zal ook met je gestel te maken hebben. Nee, ik kan sommige dingen ook niet plaatsen, als ik al droom…

      Like

  11. Lot 5 juni 2016 / 10:00

    Ik droom veel en onthoudt ook veel. Sommige van jaren geleden weet ik nog, maar andere die ik vlak na wakker worden nog helemaal weet verdwijnen in de loop van de dag.

    Liked by 1 persoon

  12. altijdmooiweer 5 juni 2016 / 09:58

    Sommige dromen onthou ik, maar niet alles (hoeft ook niet). En als het me iets te zeggen heeft, dan kom ik dat wel op het spoor.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 5 juni 2016 / 16:12

      Ik meer niet dan wel, soms jammer hoor, als het een leuke droom was, dan wil ik er ook weleens in terug..

      Like

    • Regenboogvlinder 5 juni 2016 / 16:11

      Dat zou best eens kunnen, dan werkt het hele slaapproces toch anders denk ik! Knuffel uit zonnig Zeist!

      Like

  13. Melanie 5 juni 2016 / 08:44

    Ik herinner mij vaak vrij veel van een droom. De personen, het gevoel, de omgeving.. maar er zijn uiteraard ook dromen bij die totaal niet blijven zitten..

    Liked by 1 persoon

  14. @matroosbeek 5 juni 2016 / 08:37

    Vaak herinner ik me de sfeer van mijn droom… Aangenaam, grappig of beladen… Het is altijd anders. Het exacte verhaal ben ik meestal snel vergeten…

    Liked by 1 persoon

  15. Hillechien 5 juni 2016 / 08:28

    ik droom vaak maar kan ze niet onthouden jammer genoeg, zijn niet altijd leuke dromen

    Liked by 1 persoon

Reacties... ja graag, ik ben er dol op!

