STAPUIT #21

 

STAPUIT #21 

Een leuk uitstapje weer in een leuke stad… gewoon onderweg ergens naartoe… Onderaan een paar foto’s, ik zal het niet te moeilijk maken deze keer…

STAPUIT #20

Vorige week zijn we dus 2 dagen naar Antwerpen geweest… 

Geraden door: (ik kan beter zeggen door wie niet) 
Mrs Brubeck, Corry, Myriam, Eric (zwijgt in alle talen ;-), maar hij weet het), Natasja en Zij.

Ooit ben ik er een dagje geweest, al jaren geleden. Maar nu gingen we naar Antwerpen om de expositie te zien van Catharina Bettens (Bettens Kunst)Catharina is de vriendin van Rolf van der Leest, auteur. Een blogvriend die mij zeer na aan het hart ligt. Beiden ook te vinden op Facebook. 

Jan ging mee, waar ik heel blij om was. Ik wilde graag samen die trip maken en hem voorstellen aan Rolf en Catharina. Hij zei in de auto ’s morgens nog totaal zonder verwachtingen naar Antwerpen te gaan. Ons doel was allereerst de expositie ’s middags en de volgende dag zouden we gebruiken om nog het een en ander te bekijken in de stad. Maar we logeerden in Hotel de Keyser, zo dichtbij het Centraal Station dat we dat eerst hebben bezichtigd. Prachtig…

We gingen lopen naar de galerie. Catharina vond het ontzettend leuk.
Ik liep met Rolf naar het schilderij ‘De Ontsteltenis” dat als cover zal worden gebruikt voor het boek “Ik, Frederic Brandnetel” de psychologische thriller die Rolf samen met de Vlaamse auteur Mark Doornaert heeft geschreven en dat in oktober uit zal komen bij Uitgeverij Aspekt. Ook voor dit boek heb ik de correctierondes gedaan en ben er dus vanaf het begin bij betrokken geweest. Bijzonder om het doek eindelijk in het echt te kunnen zien.

Dit doek heeft Rolf en Catharina bij elkaar gebracht. Echt een ongelofelijke match die twee!

Jan liep ondertussen met Catharina rond en zijn oog was bij binnenkomst al gevallen op het schilderij dat de auteur en regisseur Vincent Cassel voorstelt. Catharina heeft deze man als ‘model’ gebruikt (van een foto) en haar eigen emoties in dit doek verwerkt na een moeilijke periode in haar leven.
Jan zag echter juist zijn eigen psyche in het werk en kon zijn ogen er niet vanaf houden. Hij werd er door geraakt vanaf de eerste seconde. En… hij heeft het gekocht. Zonder verwachtingen binnenstappen en als eigenaar van zo’n apart schilderij de deur uitgaan. Bijzonder hoor. Voor Catharina ook geweldig natuurlijk. Als je iemand met je kunst zo emotioneel kunt raken is dat voor een kunstenaar het grootste compliment dat hij/zij kan krijgen. Het was een bijzondere middag waarin we uitleg over het maakproces kregen en diepgaande gesprekken voerden. We zullen deze middag niet licht vergeten.

Schilderij
-En gisteren is het schilderij dus door Catharina en Rolf afgeleverd en hangt het in Jan’s woonkamer. Wat is hij er blij mee en trots op. Hij zou echt eeuwig spijt gehad hebben als hij het niet had gekocht.- 

De volgende dag gingen we na een geweldig ontbijt weer aan de wandel. We bezochten eerst de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal, zeer de moeite waard. De kathedraal wordt ook al jaren als expositieruimte gebruikt. 

Orthodoxe jodenWe wandelden op ons gemak door de stad. Ook bijzonder, voor ons dan, de orthodoxe Joodse GemeenschapIn Antwerpen wonen ongeveer 20.000 orthodoxe Joden.

En wat een rijkdom aan prachtige gebouwen en details heeft Antwerpen. Prachtige straatjes met oude gevels. We liepen langs de haven en na een korte pauze, om iets te drinken, wandelden we weer terug naar de parkeergarage waar de auto stond. Rond 17.00 waren we weer terug in Zeist. Twee enerverende dagen waren het, meer tijd was er dit keer niet, misschien gaan we nog wel eens terug…

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 

Hieronder dus wat foto’s van STAPUIT #21
Wie o wie weet waar we waren???

 

63 thoughts on “STAPUIT #21

  1. Lichtophethart 24 juli 2016 / 23:18

    Antwerpen is super! Voor ons maar een uur rijden dus ik ben er regelmatig geweest. Soms ook met een overnachting. Zo hebben we weleens gegeten bij de Pelgrom. Dat ligt in het oude centrum in een zijstraatje naast de kerk. Je zit dan beneden in de gewelven en er is alleen maar licht van kaarsen. De bediening heeft pelgrims kleren aan. Heel gezellig. Ook daar in de buurt ligt een kroegje/restaurantje waar allemaal kerkelijke beelden in staan. Het staat er werkelijk helemaal vol mee, ik ben alleen even de naam vergeten.
    Maar Antwerpen heeft zoveel mooie bezienswaardigheden en historie. Mooimooimooi.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 25 juli 2016 / 23:30

      Ben het helemaal met je eens, en dat restaurantje ga ik onthouden (lees: opschrijven want anders vergeet ik het) voor een volgende keer… Bedankt voor de leuke tip! 😘😘😘

      Like

  2. Ferrara 23 juli 2016 / 17:33

    Wat een bijzonder verhaal, ontroerend!

    Stapuit 21 Den Bosch lijkt mij te makkelijk? Ik ga voor Eindhoven dat is uiteindelijk de lichtstad van Brabant, maar waarschjnlijk zit ik dit keer fout.

    Liked by 1 persoon

  3. Rietepietz 22 juli 2016 / 17:50

    Antwerpen lijkt me inderdaad zeer de moeite waard, wij zijn er een paar keer langs gereden met de trein, stom dat we niet uitgestapt zijn. Maar wie weet komt het er nog eens van!
    Ja Brabant is wel duidelijk maar Brabant is best nog wel groot;-)
    Maar wat een mooie dagen hebben jullie daar beleefd, heel bijzonder!

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 22 juli 2016 / 17:56

      Is zeker de moeite waard Riet..
      Jaaaaa, Brabant is best groot hahaha..
      Het was heel erg bijzonder en dat zonder verwachtingen hè, is vaak toch het beste uitgangspunt.. Mooie herinnering!

      Like

  4. Hillechien 22 juli 2016 / 16:31

    Prachtig schilderij. Ik denk dat je in Brabant bent geweest, Guus Meeuwis dus mariakerke of den Bosch of zoiets

    Liked by 1 persoon

  5. Zij 22 juli 2016 / 16:02

    Wat een prachtige doek! Ik geloof zo hoe trots hij er op is!

    Prachtige foto’s van Antwerpen. Het is zo heel anders als je naar foto’s kijkt, dan wanneer ik er zelf rond stap. Ik ben namelijk geboren in Antwerpen en dan vallen die mooie dingen je eigenlijk niet meer zo op 🙂

    Liked by 1 persoon

  6. Marja 22 juli 2016 / 10:05

    Prachtige diashow en een heel bijzondere klik. Fijn dat Jan zo blij is met zijn aanschaf.
    Jullie zien heel veel moois en beleven bijzondere momenten. Top!
    Ik weet niet waar jullie nu weer waren, maar het moet ergens in Brabant zijn.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 22 juli 2016 / 10:11

      Dankjewel Marja.. Ja die klik… We raken er niet over uitgepraat. En Jan.. zo blij met dit schilderij.. hij is het zelf, zo voelt en ziet hij dat.
      Het is elk moment genieten samen, echt zo mooi!
      Brabant? Ehhh zou kunnen ☺️

      Like

      • Morgaine 22 juli 2016 / 10:04

        hahaha het komt vanzelf wel weer voorbij, ik ga zo naar het stadhuis, mijn nieuwe VOG regelen.. sjucht, hahaha tis nu erg grijs hier. Heb jij je tv al ingesteld op de maandag? 20.30 uur? Net5????????? 😛

        Liked by 1 persoon

        • Regenboogvlinder 22 juli 2016 / 10:12

          Ja zoist.. Nou succes ermee… Zo blijft een mens bezig hè..
          Ga zo naar beneden en dan doe ik het meteen, had het gelezen hoor, bedankt dat je er aan gedacht hebt om het even door te geven! XXX

          Liked by 1 persoon

          • Morgaine 22 juli 2016 / 10:17

            Ja, ik kon er niet onderuit gisteravond echt elk reclame blog startte of eindigde ermee gisteravond, hahaha nu skip ik deze maar dan zie je toch die eerste seconden natuurlijk of de laatste 😀

            Liked by 1 persoon

  7. Rolf van der Leest 22 juli 2016 / 08:28

    Hoi Regenboogvlinder,

    Wat een mooi logje. Dank ook voor de reeks aan complimenten 🙂

    Fijn dat jullie het zo fijn hebben gehad bij ons in Antwerpen en prachtig om te zien hoe kunst twee zielen kan verbinden. Die van jouw ‘Hulk’ en die van mijn Catharina.

    Groetjes, Rolf van der Leest

    Liked by 2 people

    • Regenboogvlinder 22 juli 2016 / 10:05

      Goeiemorgen.. dankjewel..
      Ja heel bijzonder, dat is het zeker.
      Beleefde ook alles weer opnieuw toen ik het logje schreef, die emoties van die middag en de reacties van Jan toen het eenmaal bij hem aan de muur hing. En dat zal duren…
      XXX

      Like

  8. marjolijn1 22 juli 2016 / 06:55

    Antwerpen heeft heel veel moois…!!
    Zeker nog eens teruggaan, de moeite waard.

    Liked by 1 persoon

  9. Villasappho 22 juli 2016 / 06:52

    Ik ken het beeld niet maar dat bordje is dat niet Den Bosch?
    Antwerpen is zo mooi wil er graag nog eens heen. Prachtige foto van die Joden.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 22 juli 2016 / 11:30

      Als je met de trein naar deze stad gaat, zie je dat beeld ook niet..
      Maar waar het is, dat hoor je laterrrr..
      Antwerpen is prachtig, doen hoor! En die foto heb ik niet zelf gemaakt. Vond het een beetje gênant en had geen zin om het te vragen, zoals ik in Volendam of ergens anders gerust zou doen als daar mensen in klederdracht lopen. Dus dat plaatje is van het internet, maar ik had hem wel zelf gemaakt kunnen hebben want dit is een heel normaal beeld.

      Like

  10. imerks56 21 juli 2016 / 23:54

    Wat genieten jullie toch lekker samen! En dat een schilderij zoveel waarde voor iemand kan hebben. Geweldig toch?
    En dan uitstap 21: ik denk Den Bosch

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 22 juli 2016 / 15:27

      Ja Ing, het is heerlijk. We genieten allebei volop. Ja dat is zeker zo, mooi hè.
      Haha ff afwachten nog 😉 XXX

      Like

  11. merel 21 juli 2016 / 23:19

    In Antwerpen is altijd van alles te beleven

    je nieuwe stap uit is voor mij precies toch nog iets te moeilijk

    Liked by 1 persoon

  12. Mrs. Brubeck 21 juli 2016 / 23:05

    Heerlijk dat jullie weer zo genoten hebben! Morgen gaan wij Antwerpen ook nog eens onveilig maken! Heerlijk eten aan de kaaien 🙂

    Liked by 2 people

  13. Hartelijke Hot Hulk 21 juli 2016 / 22:26

    Prachtige stapuit!
    Dat je toch bij een aankoop van een schilderwerk kan huilen?
    Pffff, wat een emo middag.

    Liked by 2 people

Reacties... ja graag, ik ben er dol op!

