Maaien…

 

De PYRAMIDE VAN AUSTERLITZ, waar ik als vrijwilligster werk, voornamelijk in het kassahuis, moet natuurlijk van tijd tot tijd gemaaid worden.

Ik had het zelf nog nooit gezien, maar deze week waren er 2 man bezig.

Ze gebruiken een bosmaaier en voor zover ik het begreep doen ze er één hele dag over.

Dit keer was het een heel warm klusje. Er is heel wat water gedronken door de mannen.

Hier en daar is hij weer verzakt, door regen, konijnen (hoewel die het moeilijker hebben dan voorheen, klik HIER), dus onderhoud blijft altijd nodig! 

Wie is er wel eens bovenop geweest? Voor de Pokémon Go spelers, er zit er een hoor! 😆

Voor de geïnteresseerden… Dit filmpje wordt ook in het Bezoekerscentrum bij de Pyramide getoond. De trap is inmiddels vervangen door een nieuwe trap met leuningen…

 

61 thoughts on “Maaien…

  1. Plato 30 juli 2016 / 06:50

    Ik ben er nooit geweest. Maar dat moet wel een klus geweest zijn zeg.

    Liked by 1 persoon

  2. minoesjka2 25 juli 2016 / 17:32

    Leuk om zo eens kennis te maken met een attractie die ik alleen van naam ken. Zo ver ik me kan herinneren ben ik er nooit geweest.
    En net als de meeste lezers was ik niet op de hoogte van die geschiedenis. Bedankt voor het delen.

    Liked by 1 persoon

  3. Zij 25 juli 2016 / 15:48

    Wow! Wat een karwei het onderhoud van de piramide!

    Like

  4. ria 25 juli 2016 / 12:20

    Vroeger ben ik er ooit geweest.Die ouwe koek interesseerde me toen helemaal niet, ook Nappie niet. Door reisjes in het buitenland ging ik me meer in geschiedenis verdiepen.
    De vervangen obelisk zegt me ook niet veel meer dan dat het hard werken is geweest maar niet meer echt.

    Lief groetje, Ria

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 25 juli 2016 / 23:26

      De obelisk vervangen is het werk ook niet geweest, die Pyramide onderhouden, dat is pas geld- en tijdrovend en houdt nooit op..
      Liefs

      Like

      • ria 26 juli 2016 / 12:08

        Het zal nu wel makkelijker zijn om te onderhouden dan jaren geleden toen alles nog handenarbeid was

        Liefs, Ria

        Liked by 1 persoon

  5. Kakel 24 juli 2016 / 20:32

    Nooit geweten dat de Pyramide zo oud is! Een deksels karwei om dat allemaal te maaien. Maar de klus wordt wel mooi geklaard!

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 24 juli 2016 / 20:33

      Ja ruim 200 jaar oud al..
      Ja ze doen hun best, maar er moet nu weer veel hersteld worden, buiten het maaien gaat dat ook gewoon door..
      X

      Like

  6. marjolijn1 24 juli 2016 / 18:23

    Een flinke klus, petje af voor die mannen…!
    Met pokomon heb ik helemaal niets.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 24 juli 2016 / 18:39

      Zeker en dat heb ik toevallig ook gezegd.. En toen deden ze heel laconiek haha. Ik heb ook niks met Pokémon hoor.. Was alleen wel grappig..

      Like

  7. Villasappho 24 juli 2016 / 15:58

    Oef hij liever dan ik. Maar zou zeker een blog aan hem besteden wat een bijzonder werk

    Liked by 1 persoon

  8. Rietepietz 24 juli 2016 / 14:14

    Nee nog nooit geweest, geschiedenis was sowieso nooit zo mijn vak, maar als bezienswaardigheid toch ook leuk om te bezoeken denk ik.
    Je moet wél van je vak houden om daar te gaan maaien, wát een rotklus.
    Zal een flinke klus zijn ook om helemaal naar boven te klimmen….. zeker als het warm is.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 24 juli 2016 / 18:35

      Kan altijd nog Riet 😉
      Ja het is zeker een monnikenwerk..
      En het was heet hoor van de week …pffff

      Like

  9. Hillechien 24 juli 2016 / 10:04

    Ken het absoluut niet en als jij zegt hij zakt in is die dan van aarde gemaakt? Zwaar werk hoor met zo’n bosmaaier op een helling slecht voor je rug .

    Liked by 1 persoon

  10. imerks56 24 juli 2016 / 09:57

    Dank voor dit geschiedenislesje. Weer wat geleerd. Geschiedenis was ook niet mijn favoriete vak. Ik herrinner mij dat ik voor een proefwerk op de Mulo zelfs een keer een 3 heb gehaald!
    Wist ook niet hoe de Pyramide er uit zag. Hele klus voor die mannen om het te maaien. Nog snel, als ze er maar één dag over doen.
    Misschien een domme vraag, maar kan je er ook in? Je ziet ook weleens huizen waarvan de daken bedekt zijn met bodembedekkers of gras. Is dat bij de pyramide ook zo?
    Fijne zondag! xx

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 24 juli 2016 / 11:35

      Geen dank hoor… Nee je kunt er niet…
      Hier een link naar het filmpje dat ook in het bezoekers/infocentrum wordt vertoond.
      Zal het ook nog even onderaan het bericht plaatsen..
      XXX

      Liked by 1 persoon

  11. Morgaine 24 juli 2016 / 09:20

    ik ben er zelfs nog nooit in de buurt geweest, vroeger dacht ik altijd dat de pyramide van Austerlitz in Duitsland lag zelfs… hahahaha

    X

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 24 juli 2016 / 09:28

      Nou, als je eens in Amersfoort bent is het maar een heel klein stukje.
      Toch wel een aanrader want het is een stukje geschiedenis uit de Franse Tijd. De Pyramide is vernoemd naar de slag bij Austerlitz, dat ligt in het huidige Tsjechië en heet tegenwoordig Slavkov.
      XXX

      Liked by 1 persoon

      • Morgaine 24 juli 2016 / 09:35

        Geschiedenis die ik allemaal niet heb gehad op school, hahaha wie weet, en wat is een klein stukje, met de fiets hoeveel km? Ik heb nog nul borden gezien die daarheen verwijzen van waar mijn ouders wonen, het hangt er ook vanaf aan welke kant je zit denk ik dan 😉

        Liked by 1 persoon

        • Regenboogvlinder 24 juli 2016 / 09:41

          Niks over de Franse Tijd van Napoleon geleerd? Dat kan..
          Vanaf Amersfoort naar de Zeisterweg 98, Woudenberg is het ongeveer 12 km. 3 kwartier fietsen denk ik…
          Door het bos misschien korter, in ieder geval fietst dat fijner.

          Liked by 1 persoon

          • Morgaine 24 juli 2016 / 09:43

            Nope… mijn opa vond dat toen al gek, whahahahaha Slag bij Waterloo begon hij dan… uh wat? het jaar! Vroeg hij dan, weet ik veel, waar ligt Waterloo? hahahaha Nee, bij ons in de seventies was het vooral.. willem van Oranje heb ik nog liggen, en Anne Frank, Anne Frank, Anne Frank, Anne Frank, oh had ik al verteld.. Anne Frank vooral? 😉 Verder dus niets, ik vroeg weleens naar WW I, maar dan kreeg ik toen al te horen, wij waren neutraal.. daarom geven we daar geen les in… right?

            Liked by 1 persoon

              • Morgaine 24 juli 2016 / 09:52

                zin is er altijd, kom jij mij halen dan? 😉 hahahaha ik laat het je weten als ik in Amersfoort ben, half om half heb ik ook al met Logbankje afgesproken, om met hem eventueel samen naar Kamp Amersfoort te gaan ook.. iets wat ik niet alleen wil doen… en ook pas VER nadat ik van school af was over geleerd heb…

                Liked by 1 persoon

            • natasjaslifestyle 24 juli 2016 / 10:23

              Nou we hebben het ook nog over de Berlijnse muur gehad, en vlak voor ons eindexamen viel de muur, en over de vrije wereld en het communisme daar hadden we examen over… Of heb je geen examen gedaan voor geschiedenis 😜

              Liked by 2 people

              • Morgaine 24 juli 2016 / 10:24

                Jawel… maar dat is nog geen Napoleon, en die muur viel vlak na onze examens.. hahahahaha ik zei nog tegen mijn moeder, nou fijn… heb ik net examen gedaan over die muur en alles wat erachter zit, klopt mijn diploma nu al niet meer, hahahaha

                Liked by 2 people

                • natasjaslifestyle 24 juli 2016 / 10:27

                  Ik heb mijn mondeling over Napoleon gehouden, een 4,7 kreeg ik… Net zoals voor al mijn SO’s en ook voor mijn examen… Hoger haalde ik niet😂😂😂 voor mondeling mocht je zelf een onderwerp kiezen..

                  Liked by 2 people

                    • Morgaine 24 juli 2016 / 10:29

                      oh… echt ik weet er niets meer van, maar over Napoleon heb ik het nooit gehad, nergens niet… wat ik wist, kwam van mijn opa af, en ik zit nu die serie te kijken op donderdagavond, en echt, helemaal nieuw voor mij! en ik zit mij zelfs af te vragen, was hij nu goed of slecht, hahahaha

                      Liked by 2 people

                    • natasjaslifestyle 24 juli 2016 / 11:12

                      Ik volgde vroeger in die tijd dus de tv serie Napoleon met Armand Assante wauw lekker ding vond ik toen! Vandaar mijn mondeling 😂😂😂😂

                      Liked by 2 people

                    • Morgaine 24 juli 2016 / 11:15

                      ja vaag weet ik het nog, die wordt dus nu herhaald op de donderdagavond na North & south, en die serie is meer blijven hangen bij mij, en vergeet jaqueline Bisset niet he 😉 Prachtige vrouw! toen dan, geen idee hoe ze er nu uitziet, hahahaha maar vandaar mijn vraag, want hij heeft wel Frankrijk zelf bevrijd, nou goed, Egypte zit ie nu, dat is dan weer minder…

                      Liked by 2 people

                    • natasjaslifestyle 24 juli 2016 / 11:14

                      Wat is goed en wat is slecht, iemand is nooit 100% goed maar ook niet 100% slecht, sommige daden zijn onmenselijk maar daarnaast kan iemand ook iets geweldigs betekenen voor een ander….

                      Liked by 2 people

                • Morgaine 24 juli 2016 / 10:27

                  En oh ja Natas…. die Berlijnse muur kwam volgens mij voort uit de Tweede WW… hahaha dus het bleef daarbij, wanneer hebben we nu ooit over iets anders gehad, dus Napoleon, of andere zaken, en ik zat eigenlijk te denken aan de tijd op de lagere school…. geschiedenis op de meergronden ben ik gewoon vergeten 😛 😉

                  Liked by 1 persoon

          • gewoonzoalsikben 24 juli 2016 / 18:28

            Ik lees zo de reacties..Vanaf onze woning is het al zo’n 20 min fietsen naar het bos Den Treek en dan nog eens drie kwartier naar de Pyramide en daarom trek ik het helaas nog niet jammer genoeg omdat mijn conditie door het slechte slapen niet optimaal is ..Ook zo jammer dat het zo commercieel is geworden want als ”kind” ben ik er zo vaak geweest en heb de Pyramide natuurlijk vaak gratis beklommen .Ik hoop ooit nog eens de energie te hebben om er wel heen te fietsen .
            liefs Elisabeth

            Liked by 1 persoon

            • Regenboogvlinder 24 juli 2016 / 18:44

              Oh helaas Elisabeth, maar ik hoop dat het er nog eens van zal komen dan. Hoop dat je weer wat beter zal kunnen slapen.
              Laat het me maar weten, mocht je het van plan zijn, dan kan ik doorgeven wanneer ik werk. En als ik niet werk kom ik dan gewoon daarheen. Wie weet kunnen we dan in het restaurant of op het terras wat drinken en kennis maken 😊
              Liefs Trees

              Like

  12. Marja 24 juli 2016 / 09:17

    Wat een klus. Ik heb respect voor die mannen.
    Ooit ben ik er als kind geweest, maar ik herinner me niet veel.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 24 juli 2016 / 09:20

      Nou ik ook, alleen zouden ze beter voor hun eigen veiligheid moeten zorgen. Officieel moeten ze zichzelf borgen, maar dat is veel te lastig zeggen ze.. Dus kruipen ze er gewoon op, op sommige punten.
      Nou wie weet, komt het er ooit nog eens van! 😘😘😘

      Like

  13. John 24 juli 2016 / 09:07

    Ik ben er zelfs nog nooit geweest. En aan de pokémon rage doe ik lekker niet aan mee 😛
    grts

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 24 juli 2016 / 09:17

      Wordt eens tijd dan John 😉
      Haha, ik ook niet, snap er echt geen bal van. Maar er was van de week een stel en een jongetje, helemaal lyrisch waren ze want het was nog een bijzondere ook..
      Fijne zondag!

      Liked by 1 persoon

Reacties... ja graag, ik ben er dol op!

