Fietsvierdaagse…dag 4

 

Gisteren de 4e dag van de Heemskerkse Fietsvierdaagse en gewoon weer gefietst dus…
Klik HIER voor Dag 3…
De ‘duinroute’ stond op het programma en die had ik echt niet graag willen missen… 

Het weer zag er goed uit dus we vertrokken weer met frisse moed ’s morgens om half 10 van huis. Het was weer een gezellige drukte bij de start, meer deelnemers als gisteren en iedereen was vrolijk.

Dus we begonnen aan de weg richting de duinen. Wat een ontzettend mooi natuurgebied is dat. Misschien wel het mooiste duingebied van het land. Een variëteit van planten en bomen, de kleurschakeringen met de zon erbij waren prachtig. Ik heb genoten! Ik vond het echt de allermooiste route van deze 4 dagen.

We maakten deze tocht met zijn tweetjes en dat was zeker ook heerlijk. We hebben een uitzichtpunt beklommen en van daaruit heb ik ook foto’s gemaakt.

Ook de dieren waren goed vertegenwoordigd.. o.a. paarden (ik denk Poolse Konik paarden), Schotse Hooglanders en aalscholvers hebben we gezien. Maar er bevinden zich natuurlijk ook reeën, ganzen en nog veel meer dieren in de duinen.

aalscholverAalscholvers zitten hoog in de bomen die door de zuurgraad in de ontlasting van de vogels helemaal kaal worden.

Ook de waterinlaat via een gegraven pijpleiding is heel interessant. Ze noemen het ‘de bel’ of ‘de kwal’.  Hier komt met 800 liter per seconde water uit IJsselmeer naar Castricum. Na 30 dagen gezuiverd te zijn door het zand van de duinen, wordt het weer opgepompt en naar de zuivering gestuurd (Bergen).
Gemiddeld gebruik per persoon per dag: 130 liter.
In dit filmpje (11 sec), wordt dus voor 66 personen drinkwater aangevoerd.

IMG_20160804_223151 (Small)Al met al was het een heerlijke dag. 48 km was de eindstand. We waren ongeveer om half 2-2 uur terug en hebben nog lekker een drankje genomen en gezellig nagekletst met een aantal mensen waar we gisteren mee gefietst hadden, er werd leuke muziek gedraaid en zelfs af en toe gedanst en natuurlijk hebben we allebei een medaille ontvangen voor de 4 dagen fietsen, in totaal 231 km.

Rond 16.00 uur waren we weer thuis, zeker voor herhaling vatbaar dit evenement.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 

45 thoughts on “Fietsvierdaagse…dag 4

    • Regenboogvlinder 10 augustus 2016 / 19:55

      Was echt super.. Die medaille? Geen idee eigenlijk waar ik hem gelaten heb hoor, welnee, is niet belangrijk, maar hoort erbij hè..

      Liked by 1 persoon

  1. Plato 8 augustus 2016 / 19:47

    Ik wist niet dat we zoveel liter per dag gebruiken. Ik kijk er van op.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 8 augustus 2016 / 21:11

      Wist ik ook niet hoor.. Je moet het eigenlijk wel als heel bijzonder zien dat er gewoon water uit de kraan komt hè..

      Like

  2. Adrie 7 augustus 2016 / 20:13

    Hey lief dinnetje,
    Wat een knappe prestatie de fiets vierdaagse heel wat kilometers,geweldig!!!
    Wat wat een leuk verslag weer geschreven,lieverd wij maken nog even een afspraak dat je gezellig komt eten,dat wordt wel eind van de maand ik werk momenteel de komende 3weken elke dag i.v.m.vakantie,een hele dikke💋💋💋

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 7 augustus 2016 / 20:27

      Hoi hoi, ach ja ik dacht, jij 4 dagen, ik ook.. 😉 Nee hoor, maar bedankt, was inderdaad leuk!
      OK leuk, werk ze lekker en we spreken elkaar dan wel eind vd maand! Dikke knuf XXX

      Like

  3. Dwarsbongel 6 augustus 2016 / 09:17

    Ik kan me levendig voorstellen dat je genoten hebt. Het Noord-Hollands duingebied, maar dan noordelijker, heb ik ook gefietst. Wij hebben de Drentse fietsvierdaagse 5 keer gefietst, tot de kinderen iets anders wilden. Heerlijk sfeertje altijd!

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 7 augustus 2016 / 15:03

      Inderdaad Gauke, buiten de mooie omgeving en prachtige routes heerst er ook een superleuk sfeertje! Echt voor herhaling vatbaar! 🙂

      Like

  4. John 6 augustus 2016 / 09:11

    Dat zijn heel at kilometres in 4 dagen tijd. Knap gedaan en wat ik vooral erg leuk vind is dat jullie eigenlijk gewoon zo’n geluk met het weer hebben gehad.
    Echt verdient die medaille dus 🙂

    De zwijmel sla ik over vandaag, want had nu toch dit logje 🙂
    Grts

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 7 augustus 2016 / 15:05

      Best wel veel hè.. en ja dat weer… dat was echt iets waar we niet op gerekend hadden.
      We dachten voor ons wordt het een 2daagse of zo 😉
      De zwijmel is jouw ding ook niet, dat weet ik zeker, dus goed gedaan!
      Groetjesss

      Like

  5. Melanie 6 augustus 2016 / 08:37

    Wat een sportieve, knappe prestatie! Gefeliciteerd en je omschrijft het allemaal prachtig!

    Liked by 1 persoon

  6. Corry dijkstra 6 augustus 2016 / 00:41

    Wat fijn dat jullie de fietstocht door het Noord-Hollands duin reservaat geweldig vonden dat doet mij goed als gepensioneerd PWN medewerkster. Het water uit het IJsselmeer komt bij Andijk
    Binnen en wordt getransporteerd naar de waterfabriek In Heemskerk daar wordt het nogmaals
    gezuiverd en opgeslagen. Heel fijn weekend.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 6 augustus 2016 / 03:29

      Kan me voorstellen dat het leuk is om te horen Corry! 😊
      Op internet zijn de gegevens op diverse site steeds anders. Andijk werd ook genoemd, maar dan weer het IJsselmeer. De connectie die jij nu noemt heb ik nergens gelezen. Net als waar het gezuiverd wordt. Maar wat een systeem en wat een apart ding die “kwal”. Het komt met een behoorlijke kracht omhoog. Jan kende het natuurlijk wel maar als je het nog nooit gezien hebt is het toch wel een bijzonder project.
      Jullie ook een fijn weekend. Ik ga met een medeblogster uit Rotterdam een dagje naar Blijdorp. XXX

      Like

  7. Zij 5 augustus 2016 / 22:11

    Wat een superleuke 4-daagse hadden jullie.
    Maar chapeau, dat je al die kilometers fietste! Ik zou het je echt niet nadoen, hoor 😉

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 6 augustus 2016 / 03:25

      Dankjewel Zij.. Het was geweldig! Het waren toch wel wat meer kilometertjes als we verwacht hadden, maar ja, je moet ook eigenlijk geen verwachtingen hebben hè. Maar het is goed uitgepakt en we hebben echt genoten! 😎

      Liked by 1 persoon

  8. Ferrara 5 augustus 2016 / 17:33

    Je hebt NH hier even mooi op de kaart gezet. Nu maar even de beentjes strekken.
    Hoe zit dat met die verschillende medailles, toch niet meer verschil in sekse mag ik hopen.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 5 augustus 2016 / 18:13

      Dankjewel, zonder erg gebeurd haha..
      Heerlijk even niet is ook fijn! Haha.. Jan had gezegd één voor 10 jaar deelname en één voor 1 jaar deelname.. Wat denk je, ze zijn verschillend, maar er staat op allebei 10 jaar… Hilarisch.. maar we hebben het maar zo gelaten 🙂

      Liked by 1 persoon

  9. marjolijn1 5 augustus 2016 / 17:03

    Fijn dat jullie zo genoten hebben…!
    En nu op naar een mooi weekend….!

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 5 augustus 2016 / 18:14

      Een lekker weekend, maar wel apart van elkaar. Morgen naar Blijdorp met een blogster die ik nog nooit ontmoet heb. Werd weer eens tijd 😉
      Jij ook een fijn weekend..

      Like

  10. margrietspanjaard 5 augustus 2016 / 16:16

    Nou ja…zo’n ode van je lief is dan de slagroom op de pudding natuurlijk.
    Maar uhhhhh…waarom twee verschillende medailles ??????
    niet dat het wat uitmaakt, maar toch 🙂
    fijn dat jullie van dat prachtige gebied genoten hebben

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 5 augustus 2016 / 18:16

      Nou hè, werd er stil van! 🙂
      Kijk even naar mijn reactie bij Ferrara, die vroeg er ook al naar..
      Ja absoluut, Jan kent het goed, maar voor mij was bijna alles nieuw..

      Like

  11. Rietepietz 5 augustus 2016 / 16:14

    Dat duingebied ken ik niet zo goed maar ik ben natuurlijk ook een groot liefhebber van de duinen.
    Gelukkig was het maar 4 dagen want jou enthousiate verslagen zouden me bijna op de fiets laten klimmen als het nog een paar dagen langer zou duren;-)
    Dikverdiende medailles natuurlijk!

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 5 augustus 2016 / 18:20

      Ja dat snap ik, je woont er zo vlakbij! Toch hoorde ik gisteren ook van mensen die het duingebied goed kennen dat ze het een saaie tocht vonden. Ik zag juist voorbij elke bocht weer iets anders moois.. Maar ja, Jan zei het gisteren ook, je moet de schoonheid wel nog willen zien ook al weet je hoe het eruit ziet.
      Haha, die Riet.. kreeg je bijna zelf ook de kriebels? 😉

      Like

  12. Morgaine 5 augustus 2016 / 11:07

    Dit is nu een stukje Nederland die ik nooit heb gefietst, gewandeld ook niet echt, het was direct afzakken naar de zee en het water in, wat prachtig mooi, maar dat zie ik bij Ria B ook al elke keer, die daar ook zo in de buurt woont en vaak even de duinen in gaat, zo prachtig waar zij elke keer mee thuis komt ook.

    Dit was dus puur genieten en dat is een hele fijne eindstand, zelf zit ik nu op zo’n 270 km, maar dat vanaf jan. gerekend tot nu 😉

    X

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 5 augustus 2016 / 15:52

      Dit duingebied is echt schitterend. Er zijn ook veel gebieden langs de kust waar het kaal is, met alleen helmgras en heuvels. Dit is uniek!
      Hartstikke goed van je!
      Ik red misschien de 350 vanaf januari. Echt nog niet eens veel gefietst hoor… 😉

      Liked by 1 persoon

  13. Jaixy 5 augustus 2016 / 09:49

    Wauw vele kilometers zitten er in de fietsbenen deze week.

    Duinen… Wat mooi!
    Ik ben gek op het strand en de duinen. Maar ik wandel liever dan ik fiets.
    Een duinwandeling maakt mij helemaal gelukkig.
    De Noord Hollandse kust is prachtig.
    En ik ga jou duintip zeker onthouden, voor als ik weer iets fitter op de benen sta.

    Liked by 1 persoon

      • Jaixy 5 augustus 2016 / 15:55

        Ow dat hoeft niet hoor!
        Wij waren paar weken terug zo heerlijk aan Bergen geweest. Wandelen, genieten van het strand. Toen hadden we het er over dat we de duinen weer eens in moesten.
        Dus die gaan we binnenkort echt bezoeken.

        Liked by 1 persoon

        • Regenboogvlinder 5 augustus 2016 / 18:17

          Oh mooi zo.. moet je ook eens op de berken letten. In de zon en door de wind zijn de blaadjes aan de onderkant gewoon zilver. Zo mooi! Ik hoor het nog wel eens.. X

          Liked by 1 persoon

  14. imerks56 5 augustus 2016 / 09:45

    Ik heb weer genoten van je verslagen en mooie foto’s van deze fiets 4-daagse . Geweldige prestatie 👍🏼 Proficiat met de medailles.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 5 augustus 2016 / 15:49

      Leuk Ingrid.. het was ook leuk om te doen en om de verslagen te maken!
      Dankje 🙂 Haha, stelt niks voor hoor, maar toch leuk! XXX

      Liked by 1 persoon

  15. @matroosbeek 5 augustus 2016 / 08:33

    Een prachtig vierdelig reisverslag. Ik heb ervan genoten. Ook van het filmpje vd kwal. Een dikke proficiat voor deze prestatie!

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 5 augustus 2016 / 09:08

      Dankje, het waren uiteindelijk heerlijke dagen. En nu hoef ik voorlopig niet meer op de fiets.. Ook wel weer even lekker ☺️😉

      Liked by 1 persoon

  16. די מריו 5 augustus 2016 / 07:47

    fietsen is heel goed voor je.. lichamelijk en geestelijk. En als je toch zulke mooie dingen onderweg ziet is het alleen maar genieten. Die kwal is wel apart. Nog nooit gezien, maar deze vergeet ik niet meer…

    Love As Always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 5 augustus 2016 / 09:07

      Ja dat is bekend en het voelt ook heel goed. Jan is ook een prima gids die zoveel weet van de omgeving en de bijzonderheden die we gezien hebben. Dus ook nog eens heel interessant! Kon natuurlijk lang niet alles benoemen. Ja dat is wel een apart ding hè, die kwal. Er komt toch wat voor kijken om water uit de kraan te krijgen!
      Groetjesss

      Like

  17. Hartelijke Hot Hulk 5 augustus 2016 / 07:47

    Ik wil hier wel even laten weten dat jij als ‘niet fietster’ een prachtige prestatie hebt neergezet. Want hoe mooi de tochten hier in de omgeving ook waren, zo af en toe was het behoorlijk afzien.
    Zelfs voor mij want op de gewone fiets is het heel anders dan op de racefiets.
    Met het weer hebben we bijzonder veel geluk gehad, amper regen en ach, die wind kon je wel aan op je elektrische fiets.
    Mijn felicitaties over je prachtige verslagen, ik weet nu hoeveel werk je dit heeft gekost.
    Lieverd, wat hebben we genoten!
    Hartstikke bedankt!

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 5 augustus 2016 / 09:04

      Wat lief.. De fiets en ik konden het zeker aan. 😎 Dankjewel voor de fijne dagen en voor deze mooie reactie en voor alles! ❤️

      Liked by 1 persoon

Reacties... ja graag, ik ben er dol op!

