Ophouden…


 

Nee hoor, ik ga er niet mee ophouden..

ophoudenmetdoorgaan

Maar ik kwam deze tekst tegen en die raakte me dusdanig, dat ik dacht, dat wil ik even delen…

Een van mijn motto’s is: LEKKER LEVEN, vandaar…

Je hoort het vaders en moeders, juffen en meesters zeggen: Kom, wil je daarmee ophouden? In mooie zonnige dagen klinkt het over de schuttingen van de tuinen, het maakt deel uit van onze opvoeding.
Ik hoorde dat aan een bestuurslid gevraagd werd: “Wanneer houd jij op?”
En een hele oude mevrouw zei: “Wat mij betreft mag het ophouden.”
Ons leven speelt zich af tussen enerzijds aan de gang blijven, doorgaan, volhouden, en anderzijds stop d’r mee, houd ermee op, wacht nou eens even. Heerlijk om in vakantietijd er even mee op te kunnen houden. Met je school, het voorbereiden van de lessen, het huiswerk, het halen en brengen naar de hockeytraining, de koorrepetities, de vergaderingen, de bijbelstukjes…
Even niet.

Ook om daarna weer blij te zijn dat je weer naar school mag, dat je weer lekker kunt trainen, dat je iedereen weer ziet op de repetitie.
Even niet!

Voor velen is het een hele kunst. Die moeten iets te doen, iets om handen hebben. Moeten een plan een program hebben. Wat gaan we doen? Is er niks te doen?
Het lijkt alsof “niks-doen” meer energie vraagt dan alle andere vormen van doen. Zou daarom de zondag als gezamenlijke dag van “ophouden” in onze tijd onder druk staan? Omdat we niet meer weten wat we dan moeten doen? En omdat we maar één vorm van “doen” kennen, en dat is:
Doorgaan, aan de gang blijven, volhouden.

Terwijl mens-zijn, echt LEVEN zoveel meer kanten heeft dan: werk in uitvoering.

Henk Bloem

Bron: Parochie Sint Maarten 

 

45 thoughts on “Ophouden…

  1. minoesjka2 18 augustus 2016 / 20:14

    Wat een mooi stukje zeg ………… zet je even stil om er over na te denken.l
    Dank je voor het delen.

    Liked by 1 persoon

  2. Zij 16 augustus 2016 / 21:06

    Doorgaan… ik wil zo graag doorgaan met mijn leven.
    Ophouden.. van mij mag alle ellende ophouden.
    Ze horen gewoon bij elkaar, die twee woordjes

    Like

  3. Rietepietz 16 augustus 2016 / 16:35

    O ja, in de drukkerij vraagt er soms wel eens een collega wanneer we “ophouden met werken” maar daar weet ik ook het antwoord niet op , we vinden het gewoon te leuk om nog een beetje onder de mensen te zijn. Maar we hebben tijd genoeg om even afstand te nemen en dat dóen we ook regelmatig. Bij “ophouden” had ik aanvankelijk toch even een andere brainwave, op onze leeftijd moet je vooral niét ophouden met de plas op te houden;-)

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 16 augustus 2016 / 22:20

      Zo is het, zolang jullie het aankunnen en leuk vinden, waarom dan niet! Haha, daar heb je gelijk in, gaan als het nodig is en niet wachten want een lachtertje en je krijgt een waterballet…

      Like

  4. Jaixy 16 augustus 2016 / 15:45

    Klopt wel…. Dat we moeten doorgaan.
    Maar ben het met je eens dat we juist moeten genieten.
    Dat we stil mogen staan bij ons geluk…

    Liked by 1 persoon

  5. Ferrara 16 augustus 2016 / 14:46

    Als ik alle reacties zo lees ben ik behoorlijk in balans. Misschien vindt mijn omgeving mij wel een luiaard. Jammer dan.

    Liked by 1 persoon

  6. Villasappho 16 augustus 2016 / 12:31

    Och ja als de winkels eens dicht zouden zijn op zondag als we eens nergens heen konden en maar niks op Facebook konden zetten. Pas stil en rustig en niks bij een burn out.

    Liked by 1 persoon

  7. Sammie 16 augustus 2016 / 10:58

    Ik vind soms niks doen, heerlijk! Tommy is degene die meestal iets wil doen, zich sneller verveeld.

    Liked by 1 persoon

      • Sammie 16 augustus 2016 / 22:14

        Ja meestal een beetje muziek luisteren. Al verstaat Tommy bank hangen en tv kijken ook onder niks doen 😉

        Liked by 1 persoon

        • Regenboogvlinder 16 augustus 2016 / 22:22

          Nee dat is niet niks doen, dat is gewoon bezig zijn met je hobby 😉
          Echt niksen is stil zitten niks doen? Ik kan het niet hoor…

          Like

  8. gewoonzoalsikben 16 augustus 2016 / 10:54

    Ik ben weleens verbaasd over de mensen die van hot naar her rennen om maar bezig te zijn .Hier gaan we rustig ons eigen gangetje zonder het ”moeten ”,heerlijk !!
    xxx

    Liked by 1 persoon

  9. beaunino 16 augustus 2016 / 09:39

    Ook als ik ophoud gaan mijn gedachten / dromen nog altijd door.
    Maar dat is juist (meestal) fijn. Noem je dat ook niets doen?

    Liked by 1 persoon

  10. natasjaslifestyle 16 augustus 2016 / 08:47

    Ik vind vakantie heerlijk hoor niet haasten eigen tijd bepalen… Nog anderhalve week en dan is het weer drukte van belang…

    Like

  11. די מריו 16 augustus 2016 / 08:41

    Hier in huis vinden we het jammer dat de vakantie er bijna op zit, want wij vermaken ons prima op de dagen dat ik of Daniella vrij zijn met de kinderen. Vandaag zelfs een extra dag vrij genomen zodat we straks met zijn allen erop uit kunnen.

    LOve as alwyas
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 16 augustus 2016 / 09:41

      Heerlijk zoals jullie je leventje invullen. De kinderen gaan voor en zo hoort het ook! Ik wens jullie een hele fijne dag met zijn viertjes! 🙂

      Like

  12. Lot 16 augustus 2016 / 08:34

    Ik vind het nog steeds heel moeilijk niet doen. Vorige week veel plannen, helaas ziek door forse keelontsteking.
    Nu weer helemaal beter en dan wil ik meteen teveel om “in te halen”, die balans kan ik moeilijk vinden, lange pauze nemen en buiten zitten met boek of staren.
    Ik ga het weer proberen vandaag!

    Liked by 1 persoon

  13. John 16 augustus 2016 / 08:06

    Ik ben het liefs een beetje bezig en zelfs als ik relax doe ik meestal nog wel wat. Tja, de zondag. Die hadden we vroeger niet en is door de kerk in het leven geroepen in samenspraak met de politiek. Voor mij niet nodig want ik bepaal zelf wanneer ik een rust dag heb.
    Grts 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 16 augustus 2016 / 09:38

      Dat heb ik ook wel, doe altijd wel iets.
      Echt alleen maar zitten en echt niks doen heb ik nooit gekund. Maar ik doseer het wel goed.
      Groetjesss

      Like

  14. Leonoras life 16 augustus 2016 / 07:43

    Gaan… neem weer de tijd om te lezen. Relaxen en luieren. Heerlijk. Deze vakantie veel gedaan. Soms wel moeilijk omdat je zo vastgeroest in bepaalde patronen zit. Maar nu gedwongen om het anders te doen. Ik was vergeten hoe het voelde… heerlijk 😊😊

    Liked by 1 persoon

  15. Hartelijke Hot Hulk 16 augustus 2016 / 07:42

    Het zou een schoolvak moeten zijn.
    Balansles

    Liked by 3 people

Reacties... ja graag, ik ben er dol op!

