Westerbork…


 

Nog een wens van mij was ooit het voormalige deportatiekamp Westerbork te bezoeken. We kwamen er op de 2e dag van de fiets4daagse langs.. 

Het is een stuk geschiedenis dat nooit vergeten mag worden.
Ik was erg onder de indruk, natuurlijk vaak gezien op de televisie, maar als je daar echt staat is het toch heel anders. Het deed me wat. Mijn lief was er al eens geweest en had het er ook nu weer heel moeilijk mee.

De weg ernaartoe..

We fietsten lang 97 rechtop gezette spoorbielzen. Een dodenweg. Elke biels staat voor één transport. De datum met het aantal mensen dat gedeporteerd was op die dag wordt erop vermeld. In totaal 107.000 mensen. Waarvan slechts 5.000 mensen deze vreselijke oorlog hebben overleefd.

Het huis van de commandant, nu helemaal ingepakt om de schade die het inmiddels heeft zoveel mogelijk te beperken. Hoe heeft zo’n man in hemelsnaam kunnen slapen vroegen we ons af.

Van de persoonlijke briefkaarten die langs het pad, vergroot in plexiglas staan, heb ik geen foto’s gemaakt. De mensen hielden de moed erin, niet te bevatten dat men niet wist wat er ging gebeuren of dat ze het mogelijk stil hielden voor het thuisfront.

Een overgebleven barak, een uitkijktoren en de spoorlijn, … En het gedenkmonument, de 102.000 paaltjes met de sterren erop…

Kamp Westerbork, een in- en intrieste herinnering…

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 

46 thoughts on “Westerbork…

  1. Rob Alberts 23 augustus 2017 / 18:34

    Ook ik was erg onder de indruk tijdens en na mijn bezoek.

    Vriendelijke groet,

    Like

  2. minoesjka2 22 augustus 2017 / 14:45

    Ben er in 2013 geweest …. toen was het huis van de commandant nog niet ingepakt, maar stond achter hekken en zag er erg vervallen uit.
    Wat een indrukken doe je daar op hé ………. ja, om stil van te worden.

    Like

    • Regenboogvlinder 22 augustus 2017 / 20:22

      Nee dat is nog niet eens zo lang ingepakt, had ik gelezen.
      Raar gezicht hoor… Ja indrukwekkend hè.. pfff

      Like

  3. ria 21 augustus 2017 / 22:13

    Het allerergste is dat het nóóit op houdt
    Liefsxx

    Like

  4. marjolijn1 21 augustus 2017 / 06:33

    Indrukwekkend om daar te zijn.
    Om stil van te worden.

    Liked by 1 persoon

  5. Corry dijkstra 20 augustus 2017 / 21:52

    wij zijn daar ook geweest, verschrikkelijk wat daar gebeurd is. Kreeg het daar erg benauwd, herinneringen vanuit de oorlog kwamen op mijn af.

    Like

    • Regenboogvlinder 20 augustus 2017 / 23:00

      Ja Corry dat snap ik. Je hebt het zelf meegemaakt, al was je nog jong, je hebt vast en zeker herinneringen… XXX

      Like

  6. gewoonanneke 20 augustus 2017 / 19:56

    Ben er nooit geweest maar dat moet zeker een indrukwekkend bezoek zijn geweest. Veel documentaires over gezien het blijft verschrikkelijk allemaal.

    Like

  7. creabeaatje34 20 augustus 2017 / 19:09

    Ik bezoek het regelmatig, vind het iets dat altijd herdacht moet worden. Daar komen is ook best confronterend, al vind ik dat zelf. Het is gewoon onwerkelijk wat zich daar allemaal heeft afgespeeld in die vreselijke 5 jaren

    Like

  8. Zij 20 augustus 2017 / 17:36

    Vreselijk! En onbegrijpelijk, dat mensen tot zulke dingen in staat zijn.
    Ik heb me al zo vaak afgevraagd hoe kunnen zulke dingen kunnen doen. Ik krijg het nog niet eens over mijn hart om een vlieg dood te slaan.

    Like

  9. rietepietz 20 augustus 2017 / 17:16

    Er zijn nog steeds gewetenloze mensen die geen moeite hebben met andere mensen martelen of het leven ontnemen. Het is een illusie dat juist de mensen die lering zouden moeten trekken uit dit soort trieste kampen daar ook een kijkje gaan nemen.

    Like

    • Regenboogvlinder 20 augustus 2017 / 23:02

      Helaas, helaas wel Riet.. Nee die zullen zich daar echt niet vertonen.. Het is heel bizar om daar rond te lopen..

      Like

  10. Regenboogvlinder 20 augustus 2017 / 15:12

    mensen zo te behandelen. Maar ja, die hadden ook geen keuze hè.
    Helaas gebeuren er nog steeds vreselijke dingen in de wereld..

    Like

  11. Mrs. Brubeck 20 augustus 2017 / 12:50

    Wij hebben allebei geschiedenis gestudeerd en dachten dat we echt alles wisten…tot we in Auswitch en Birkenau stonden…
    Hoe mensen andere mensen zo iets kunnen aandoen…
    Maar het gebeurt nog iedere dag, opnieuw en opnieuw.
    Het lijkt wel alsof we niks geleerd hebben.

    Like

  12. Matroos Beek 20 augustus 2017 / 12:34

    Een intrieste herinnering… maar ze mag niet vergeten worden… omdat het niet meer zou gebeuren. En toch blijft het geweld voortduren…

    Like

  13. די מריו 20 augustus 2017 / 12:21

    Zo bizar. Ik stond ooit naast een vrouw die een nummer op haar arm had staan. Je weet het dan. Ze is daar geweest. En ze heeft het overleefd. Ik moet je zeggen. Ik krijg dat beeld van dat nummer niet uit mijn hoofd. Moet er vaak aan denken.

    Love As always
    Di Mario

    Like

    • Regenboogvlinder 20 augustus 2017 / 15:09

      Bizar hè.. Ja dat kan ik me voorstellen. Heel confronterend als je de betekenis weet.. En dan je probeert voor te stellen wat zo iemand heeft meegemaakt.. Pffff

      Like

  14. Morgaine 20 augustus 2017 / 10:40

    Gek genoeg, hoe vaak ik ook in de buurt ben geweest, ben ik er nog nooit geweest. Ik lees er ook verschillende dingen over, als men er eenmaal is geweest, juist ook vaak, dat het niets doet. Ik weet het niet, daarvoor zou ik er moeten zijn. Wel weet ik, dat ik soms op plekken kom wat ik niet eens de history van wist en het grijpt letterlijk en figuurlijk aan. En soms kom ik ergens waar je al veel van gezien en gehoord hebt, en dan doet het weinig…. Zo gek!

    X

    Liked by 1 persoon

      • Morgaine 20 augustus 2017 / 10:52

        Bij de 1 wel, bij de ander niet, ik weet het niet, heb zelfs gelezen… ‘valt tegen’. het klinkt ook gek, waar men dan wel in Aushwitz is geweest en alle haren overeind stonden of in Frankrijk op bepaalde plekken…

        Liked by 1 persoon

          • Morgaine 20 augustus 2017 / 10:55

            Yes, one day… ik denk ook dat het komt omdat ze eerst in Auswitch waren geweest al eerder, en pas later in Westerbork…

            Liked by 1 persoon

            • Regenboogvlinder 20 augustus 2017 / 11:22

              Dat zou zeker kunnen.. hoorde van de dochter van Jan dat zij daar was geweest en dat dat helemaal erg was om daar te staan en te weten wat er allemaal was gebeurd..

              Liked by 1 persoon

              • Morgaine 20 augustus 2017 / 11:37

                Ook omdat daar nog echt de resten liggen in de barakken van toen.. het afgeschoren haar, brillen, kunstgebitten, ja dat heb ik dus ook gelezen… haren gaan recht overeind over je hele lichaam lees ik dan… ik zou niet weten of ik dat wel aan zou kunnen. IN het Anne Frank huis heb ik er ook al last van gehad…

                Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 20 augustus 2017 / 11:21

      Dat kan Paul, ik denk ook niet dat heel Nederland daar al eens geweest is.. Maar ik sprak daar ook een familielid van een van de mensen die was gedeporteerd en nooit meer terug gekomen was.. Die was net zo oud als ik. Ze durfde er gewoon niet eerder heen. Was zo zielig… Je moet er tegen kunnen..

      Liked by 1 persoon

  15. Villasappho 20 augustus 2017 / 09:20

    Als ik die foto’s zie wil ik per direct terug het is zo’n bijzondere locatie. Het idee dat de mensen daar goed behandelt werden ia verhouding tot andere Nederlandse kampen dat zorgde dat die man kon slapen. Bizarre geschiedenis.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 20 augustus 2017 / 10:56

      Ja de mensen die er langer bleven,waarom snap ik nog steeds niet.. mogelijk mensen met en beroep die daar hun werk kondwn doen, sommigen jaren.. die hadden het niet slecht nee.
      Heel bizar ja..

      Like

  16. John 20 augustus 2017 / 09:18

    Ja, en zo gek lang geleden is het nog niet eigenlijk. EN er leven nu nog, mensen in zulke omstandigheden ergens in de wereld.
    Dat we hier ten alle tijden zullen voorkomen dat dit zich hier zal herhalen.

    Liked by 1 persoon

    • Regenboogvlinder 20 augustus 2017 / 11:19

      Nee, dat is ook zo bizar. Helaas gebeuren er inderdaad nog steeds zulke dingen. Op andere manieren, maar toch mensonterend.
      Dat laatste daar ga ik ook voor. Heb wel eens meer gezegd, ik ben echt nergens bang voor, alleen voor oorlog. Dan heb je niks meer zelf in de hand…

      Like

Reacties... ja graag, ik ben er dol op!

