Zwijmelen op Zaterdag #433 – The Beatles (1)

Zwijmelen op Zaterdag…
de hele maand maart met
“The Beatles”

Ringo Starr, Paul McCartney, John Lennon, George Harrison

______________________

The Beatles, de band! Natuurlijk een van de bekendste popgroepen van de wereld in de jaren 60.

Nu ik weer de albums bekijk op internet en de nummers hoor via de app die ik op mijn telefoon heb, merk ik dat de oudste LP’s mij het meeste aanspreken. Mijn tienertijd is daar de oorzaak van. De latere ‘hits’ waren niet echt aan mij besteed op een paar uitschieters na.

Veel van mijn leeftijdsgenoten waren ook fan van The Beatles. Er was ook een bepaalde groep die meer richting The Rolling Stones trokken. Het moge duidelijk zijn, ik was Beatles-fan.

Toen de Beatles op 5 juni 1964 naar Nederland kwamen voor een bezoek aan Amsterdam en twee optredens in een veilinghal in Blokker op 6 juni spijbelden er een groot aantal van mijn klasgenoten. Ze wilden de Beatles niet missen en gingen niet naar school maar ’s middags met zijn allen op de fiets naar Schiphol. Ik was te braaf, was overigens niet de enige, durfde het niet want spijbelen was echt niet mijn ding. Maar wat had ik later spijt want ze hadden de Beatles gewoon in het echt gezien! Dat had ook voor mij een hele belevenis geweest als 14-jarige.

Hieronder een filmpje met de aankomst op Schiphol, waar alle fans op het promenadedek stonden. De toestroom van jongelui de volgende dag bij het Doelen Hotel in Amsterdam waar ze logeerden en langs de grachten waarin ze een rondvaart maakten. Daarna vertrokken ze naar Blokker waar ze in een veilinggebouw twee concerten gaven (van maar 25 minuten elk) waar ook een groot publiek op af was gekomen.

Het nummer dat ook in dit filmpje is opgenomen stond op de eerste LP uit 1963 “Please Please Me” en was de 3e single die ze uitbrachten.

I’ll never dance with another, since I saw her standing there!

Dit was destijds een van de bekendste nummers (het wordt wel onder twee verschillende namen genoemd) en het eerste nummer dat op de hier beneden genoemde apps staat. De uithaal die ik verwachtte staat waarschijnlijk alleen op de plaat want echt, de stemmen lijken eigenlijk nergens op. Maar dat mag de pret niet drukken.


Zoals beloofd plaats ik ook een minder bekend nummer, maar niet voor mij want ik kies voor de oudere nummers. Mijn leeftijdgenoten zullen deze misschien minder bekende nummers wel herkennen.
Ik heb een app op mijn telefoon gezet met (denk ik) het hele repertoire van de Beatles erop. Gesorteerd per LP/Album. Die heb ik inmiddels allemaal afgeluisterd en er was voor mij niet een opname bij die ik echt niet kende. Er zijn nog veel meer apps zoals je ziet maar ik heb gewoon de bovenste gepakt en The Best of Beatles. De inhoud van beide apps is volgens mij precies hetzelfde.

Het 2e nummer “Not a second time” is van de LP “With the Beatles” uit 1963.

Ik heb ervan genoten om dit eerste Beatles logje te maken. Ik hoop dat jullie het ook leuk en interessant vonden. Volgende week weer twee nummers maar dan met minder info, het gaat tenslotte om de muziek.

Een fijn weekend gewenst aan iedereen en ga ook even langs bij Natasja als je meer zwijmels wilt zien en horen.