Kindje-op-moeders-schoot…

 

Een tijd geleden wilde ik wat meer echte planten in mijn huis, meer thuis zijn, en zeker niet meer overwinteren omdat je ze dan door een ander moet laten verzorgen, maakte dat mogelijk!

Vroeger had ik heel veel planten, ook van die hangers en klimplanten, soms leek het wel een oerwoud.

Een van de leukste planten vond ik altijd “Kindje-op-moeders-schoot”. Leuke bontgekleurde bladeren heeft die. En dan die kindjes die zich ontwikkelen op de grote bladeren. Die heb ik vroeger ook wel eens gehad, dus die kocht ik!

Helaas stond hij waarschijnlijk niet licht genoeg, dacht ik hoor, want de buitenste, onderste blaadjes van de moederplant werden aan de randen bruin. Ik baalde heel erg want toen ik hem kocht was hij zo mooi. Uiteindelijk maar weggedaan en weer een nieuwe gekocht bij R.anzijn.

Meteen maar gevraagd wat er mis was gegaan en dat was mijn manier van water geven. Je moet deze namelijk water geven op een schotel, het vocht op laten zuigen en dan terug in de buitenpot zetten. Dus ik dacht, deze nieuwe moet het zeker goed gaan doen.

Mijn dochter kwam een keer en zag de nieuwe plant, jeetje zei ze.. wat is daarmee gebeurd, die zag er vorige week niet uit. Haha… leuk dat het haar opviel. Ik had al wat blaadjes met kindjes gered van de oude en die voor haar in een glas gezet om wortels te maken.. Mmmmm de blaadjes worden ook al bruin, staan te lang in het water, nog geen zin/tijd gehad om ze in een potje te zetten…

Maar… na een paar weekjes begon ook deze plant weer kuren te vertonen, wat ik verkeerd deed, geen idee, maar hij zit weer in de GFT bak en ik dacht, ik koop ook geen nieuwe meer. Maar weer deed ik het nog steeds verkeerd en nu blijkt dat die planten met hun voeten altijd in het water moeten staan.

Dus misschien waag ik nog eens een poging…

Een pannenkoekenplant zoals bij Sammie (waardoor ik voor dit logje geïnspireerd werd) lijkt me ook wel leuk, die ziet er wel heel dankbaar uit.

Vraagje: houden jullie ook van planten en doen ze het ook altijd goed? 

 

49 gedachtes over “Kindje-op-moeders-schoot…

  1. Rob Alberts 05/08/2019 / 19:52

    Ik heb deze plant in mijn voortuin gezet.
    Het is een mooie bodembedekker en winterhard.

    Maar ik geniet vooral van alle bijen en hommels die op de bloemen afkomen.

    Zonnige groet,

    Geliked door 1 persoon

  2. Sammie 04/04/2018 / 18:45

    Ik heb deze ook gezien in de winkel, inderdaad ook een leuke plant, maar balen dat zijn verzorging toch vrij lastig is, gaat zo’n pannenkoeken plant toch makkelijker 😉

    Geliked door 1 persoon

  3. Zij 25/03/2018 / 19:11

    Ik hou heel erg van planten, maar ik zit hier in een vrij donker huis en de keuze is dus heel erg beperkt. Maar in de veranda staan heel wat planten en die doen het daar heel erg goed 🙂

    Geliked door 1 persoon

  4. cellie citroen 23/03/2018 / 13:17

    Binnenplanten ben ik geen echte fan van, voor mijn idee horen planten buiten. Heb 1 binnenplant, al heel lang, een soort vetplant denk ik, want hij houdt het wel bij/met me uit. Maar buiten in de tuin;heerlijk.

    Geliked door 1 persoon

  5. altijdmooiweer 23/03/2018 / 08:53

    Ik ben heel slecht met planten…. maar de sanseveria’s doen het altijd goed 🙂

    Like

  6. gewoonanneke 22/03/2018 / 20:38

    Ik heb alleen planten die weinig verzorging nodig hebben zoals vetplantachtige noem ik dat maar. En eigenlijk doen ze het allemaal wel goed, soms te goed dat ze voor mij weer te groot worden. Dus zo nu en dan kort ik ze wat in. Mijn toppertje is die plant van mijn moeder die het zo goed doet…. daar ben ik heel blij mee. Ik vond het bij haar altijd al zo mooi. Hou niet van bloeiende planten trouwens……

    Geliked door 1 persoon

      • gewoonanneke 26/03/2018 / 20:50

        Goed onthouden nee ben niet van de bossen bloemen. In het voorjaar wel wat narcisjes of zo in een pot dat vind ik dan wel weer leuk, kan later de tuin weer in. Buiten mag het wel kleurig zijn hoor.

        Geliked door 1 persoon

  7. minoesjka2 22/03/2018 / 20:11

    Ja, ik ben gek op planten, maar ze doen het niet altijd allemaal bij mij. Ze moeten tegen een bepaalde mate van verwaarlozing kunnen. Soms gebeurd het nl. dat ze 1x per 10 dagen water krijgen en dan gelijk een hele plons.
    Veel planten bij mij doen het daar erg goed op als ze gewend zijn 🙂

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 23/03/2018 / 11:28

      Dat klopt.. ik hield altijd een vaste dag aan en heel veel.kregen ze dan ook.niet. ik.moet weer een systeem invoeren ☺

      Like

  8. merel 22/03/2018 / 17:07

    hier is het mijn man die de planten verzorgt …. zijn vingers zijn precies groener als die van mij

    Geliked door 1 persoon

  9. Regenboogvlinder 22/03/2018 / 16:19

    Vroeger heb ik ook wel lidcactussen gehad, bleven gaan! Je brengt me op een idee, want zo een wil ik er ook wel weer eens hebben. En orchideeën zijn echt wel dankbaar hoor. Ik geef ze wel af en toe, eens per 3 weken of zo, water met orchideeenvoeding erin. Met een beetje hulp van die voeding en de genen van je Mam zal het vast wel lukken ☺️
    Succes!

    Like

  10. ria 22/03/2018 / 16:14

    Ja het is een mooie plant met een prachtige naam. Ik heb hem ook gehad en nu ik het hier weer zie wil ik er ook weer een 🙂
    Liefs

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 22/03/2018 / 16:16

      Snap je helemaal, hij is ook zo schattig! Succes.. Denk dat het advies van Kakel wel heel goed is! Liefs XXX

      Like

  11. De Gans (Marije) 22/03/2018 / 11:35

    Wat grappig. Ik hoop dat hij nu langer bij je blijft. Wat een mooie plant! Vroeger werden mijn planten heel oud, tegenwoordig gaat het me niet meer zo makkelijk af, ik weet niet waarom. In het nieuwe huis probeer ik het weer 🙂 Geniet van je mooie kindje op moeders schoot (die naam alleen al is geweldig).

    Geliked door 1 persoon

  12. Mrs. T. 21/03/2018 / 21:16

    Ja, ik houd van (kamer)planten. We hebben een hoek in huis waar ik altijd een (hang)plant op wil hebben en die houden het altijd maar een paar maanden vol. Maar zonder plant vind ik dat plekje niet tof.
    We hebben een paar grote planten in huis, die waren best duur, maar als je terugrekent hoe lang ze dan vervolgens staan ten opzichte van een bos bloemen is het eigenlijk peanuts.

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 22/03/2018 / 16:25

      Grote planten zijn ook mooi, ik had er voorheen in mijn laatste 2 huizen voor deze altijd wel 2 in de woonkamer en in de hal staan, op de grond. Maar daar heb ik niet geen plaats voor. Sommigen heb ik echt jaren gehad.. Je kunt overwegen op dat plekje een nepperd te hangen? Maar dan moet je wel een hele mooie kunnen vinden. Die zijn ook duur, hebben af en toe een regenbuitje voor het stof nemen en verder niks 😉

      Like

  13. Kakel 21/03/2018 / 20:53

    Kindje-op-moeders-schoot mag niet continu natte voeten hebben.
    Wat helpt is dat je in de buitenpot een omgekeerd schoteltje zet. Dan giet je zoveel water in de pot dat de plant ervan kan drinken. Wat de plant niet opzuigt zorgt voor een iets vochtigere omgeving wanneer het verdampt. Regelmatig voeding geven helpt ook. Ze groeien vrij hard waardoor ze al snel verpot moeten worden. De wortels groeien namelijk net zo hard als de bladeren.
    Wat ik nou zo leuk vind: ik heb in een bloemenzaak gewerkt maar nog nooit van een pannenkoekenplant gehoord (-:
    Dikke kus ♥

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 22/03/2018 / 16:22

      Oh daar klopt dus niks van, wat ik heb gelezen! Dankjewel voor deze tip Kakeltje! Ga ik zeker met de volgende op deze manier doen.
      Haha.. Grappig zeg, maar misschien heeft hij ook wel een andere naam ipv pannenkoekenplant.. Ken je de plant wel? Qua uiterlijk?
      Dikke kus terug ❤️

      Like

  14. Wieb 21/03/2018 / 20:50

    Ik heb op dit moment een lidcactus die er niet meer uitziet maar wel al voor de derde keer sinds aanschaf bloeit … En er staan twee orchideen uit Mam haar collectie voor het raam. De ene heb ik bloeiend meegenomen (en die bloeit nog steeds), de andere zat in zielige knop en dat zijn nu bloemen… Jeah…. Kijken of ik de vingers van Mam gedingest heb ..

    Geliked door 1 persoon

  15. Els Bosch 21/03/2018 / 19:25

    Kindje op moeders schoot kun je ook gewoon in de tuin zetten. Die van mij staat er al 8 jaar .In de winter is er niet veel te zien . Maar nu begint hij al uit te lopen. En bloeit de hele zomer. Hij wordt elk jaar groter.

    Like

    • Regenboogvlinder 21/03/2018 / 19:55

      Dankjewel voor je reactie Els! Ik weet inmiddels dat dat kan, maar daar heb ik geen tuin voor.
      Ik koop er echt nog een keer een hoor.. vind ze gewoon zo lief!

      Like

  16. rietepietz 21/03/2018 / 18:40

    Ik heb wel een site table in de serre staan met planten maar heel veel zaaks is het niet omdat het daar in de zomer eigenlijk té zonnig is. Aan water geven denk ik nog wel wel maar ze hebben toch wel wat meer nodig zo af en toe!

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 21/03/2018 / 19:10

      Ja een beetje mest en een beetje oppeppen door met ze te praten hè 😉

      Like

      • rietepietz 21/03/2018 / 19:23

        En af en toe verpotten als ze uit hun pot groeien, dat is dan weer niets voor mij.

        Geliked door 1 persoon

        • Regenboogvlinder 21/03/2018 / 20:29

          Pffff voor mij ook niet, allemaal gedoe! Ik deed het vroeger wel maar heb er gewoon geen zin meer in 😳

          Like

  17. Ferrara 21/03/2018 / 13:27

    Nadat ik twee keer per jaar nieuwe planten moest kopen i.v.m. luis, volgens de bloemist een combi van toch en verwarming, besloot ik een nepper te kopen. Ook handig voor als we op grote trek zijn, heeft de buurvrouw er geen werk van. Wel altijd een vers bloemetje in de vaas. Nu is het tulpentijd, heerlijk. Met bloembakken in de tuin kan ik goed overweg, maar ik begin er, ook al vanwege de grote trek, laat in het seizoen mee.

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 21/03/2018 / 20:38

      Die heb ik ook hoor, ik ben juist een jaar of 2 weer begonnen met voorzichtig echte planten kopen omdat ik geen half jaar meer weg blijf..
      Verse bloemen heb ik ook meestal staan. Ik vind tulpen ook enig en narcissen. Die ga ik van de week echt weer kopen. Plantenbakken met zomerbloeiers houd ik ook van.. Ik sowieso pas na half mei. En nu 2 weken later want we gaan eerst op vakantie!

      Like

  18. gewoonzoalsikben 21/03/2018 / 11:59

    Nee Trees die plant moet niet altijd in het water staan hoor ! Ik had altijd volop planten in huis ,nu ”vermoord” ik zelfs nog een cactus .De paar die ik nu heb die leggen het loodje omdat ik ze gewoon vergeet en ze staan ook op de venster met een loeiende verwarming eronder .Een bredere vensterbank kan hier niet anders gaat de gangdeur nog maar een klein stukje open Nee kamerplanten zijn niet meer aan mij besteed .
    Liefs xxx

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 21/03/2018 / 20:34

      Echt niet? Nou dan kun je dus absoluut niet alles geloven wat je op internet leest… 😔
      Haha wat is dat toch hè, dat we vroeger zoveel planten hadden en nu zo weinig of niks. Ik heb ook nog een paar nepperd staan hoor..

      Like

      • gewoonzoalsikben 21/03/2018 / 20:45

        Ooit heeft een van mijn planten zelfs in de hal van ons ziekenhuis gestaan .We hadden een huis met een winkelruimte die we niet bewoonden en daar had ik mega veel planten staan en die Gatenplant werd zelfs daar te groot ,echt enorm was dat ding .Het is nu best zielig hoor in mijn huiskamer hahaha .Nee wat dat betreft geen groene vingers meer .

        Like

  19. די מריו 21/03/2018 / 11:18

    Ik hou van planten in de natuur. Ik heb gewoon geen groene vingers. Hier in de stad zit een plantenasiel. Dus de volgende keer niet weggooien, want de dame die lapt alles weer op.

    Love As Always
    Di Mario

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 21/03/2018 / 11:27

      Ik ben ze even kwijt.. die groene vingers. Wat een leuk initiatief. Heb een tijdje geleden ook iets gezien over een plantenasiel op TV .

      Like

  20. Edward McDunn 21/03/2018 / 11:01

    Ik houd best wel van planten, maar heb absoluut geen groene vingers.

    Geliked door 1 persoon

  21. Marja 21/03/2018 / 08:30

    Ik ben dol op planten en ze gaan bij mij zelden dood. Alleen met azalea’s heb ik wel eens ruzie.

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 21/03/2018 / 10:47

      Azalea’s zijn ook niet makkelijk.. net als cyclamen. Vind ze allebei mooi hoor! Ik moet gewoon weer een vaste dag pakken om water te geven. Nu doe ik maar wat. Ze kregen vroeger ook altijd maar een keer per dag en dat ging prima. Maar de orchideeën krijg ik regelmatig weer in bloei, er staan er nu weer 2 beneden waarvan de knoppen op springen staan. Vind ik zo leuk!

      Geliked door 1 persoon

  22. perdebytjie 21/03/2018 / 07:24

    Ek is nie goed met plante nie, maar dit lyk baie mooi in ’n huis.

    Geliked door 1 persoon

  23. marjolijn1 21/03/2018 / 06:40

    Mooi, maar een moeilijke…!!

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 21/03/2018 / 10:45

      Klopt dus… en toch ga ik er nog een keer een kopen!

      Like

  24. Matroos Beek 21/03/2018 / 06:29

    Ik hou er wel van, maar in de winter heb ik ze liever niet in huis wegens allergie, vooral in combinatie met verwarming. Dan krijg ik zo’n jeuk en verstopte neus.
    De planten staan hier buiten op het terras of in de tuin 😉

    Geliked door 1 persoon

Reacties zijn gesloten.