De Boekentic/tag… (2)

Tegenwoordig, al 10 jaar inmiddels, lees ik op mijn e-reader. De eerste heeft 10 jaar trouwe dienst gedaan, en de tweede is net in beeld. Geweldige verjaarscadeaus van mijn dochter en van mijn lief.

E-books zullen nooit een vervanging zijn voor papieren boeken heb ik altijd gezegd. Ik heb ook tussendoor nog regelmatig een papieren boek gelezen. Het proces meemaken het boek te schrijven, te laten redigeren, de cover uit te zoeken etc. is een prachtig proces, dat voor iedere schrijver geldt. Dus een papieren boek heeft al een geschiedenis voor het is uitgegeven.

Maar vaak vind ik een lettertype te klein, te licht en dan leest het voor mij niet prettig meer, dus dat wordt steeds minder. Dus als ik het over boeken heb, bedoel ik eigenlijk e-books.

De papieren boeken die ik in mijn volwassen leven heb gekregen doe ik overigens absoluut niet weg en ook niet de boeken waar ik zelf aan heb meegewerkt door te corrigeren/redigeren.

En papieren boeken zal ik trouwens nooit “weggooien” als in de vuilnisbak! Daar maak ik graag weer iemand anders blij mee.

En hier volgt dan het lijstje met vragen en antwoorden:

  1. Hoeveel boeken wil je dit jaar lezen? Heb je daar een planning uitdaging voor?
    Ik heb echt geen idee, ik lees in ieder geval ’s avonds in bed en af en toe overdag. Misschien 2 hooguit 3 in de maand, dus tussen de 20 en 25 denk ik. Dus nee, geen planning, er moet geen druk achter staan.
  2. Welk boek zou je graag weer voor het eerst lezen?
    Het eerste boek van de Jean M. Auel van de serie “De Aardkinderen”. Het boek “De stam van de holenbeer vond ik echt geweldig. Ik had nog nooit zo’n prachtig boek gelezen.
    Op het laatste boek na, allemaal trouwens. Ik heb zelfs mijn eerste chihuahua naar de hoofdpersoon genoemd, ze heette dus Ayla.
  3. Welk boek vind jij super maar veel anderen niet?
    De Harry Potter serieAls ik wel eens vertel dat ik de hele serie heb en ook gelezen (ook van dochter gekregen overigens) krijg ik toch wel eens smalende reacties. Maar ik heb er heel erg van genoten.
  4. Kan je leven zonder bibliotheek?
    Ja hoor prima, ben al vanaf 2007 geen lid meer en ik heb het nooit gemist.
  5. Welke boekverfilming is beter dan het boek?
    Eigenlijk kan ik er niet over oordelen, want ik heb de boeken van Diana Gabaldon niet gelezen, maar de serie “Outlander” vind ik prachtig. Ik heb een aantal fragmenten uit de diverse boeken gelezen, want ik heb ze dus wel, en daar vond ik het eigenlijk heel waarheidsgetrouw overkomen. Dus misschien zijn beiden wel even goed. Maar het verhaal leent zich geweldig voor een verfilming ivm de tijd waarin het zich afspeelt.
  6. Wat is het gekste wat je ooit in een boek bent tegengekomen?
    Zou het niet weten…
  7. Welk boek (of boeken) wilde je héél graag hebben maar staat alsnog ongelezen in je kast?
    Dat zijn de 7 zussen… ik kom er maar niet aan toe. Teveel andere boeken die ik dan voor laat gaan.
  8. Dit boek of deze boeken hadden geen vervolg moeten krijgen.
    Boek 5 van Jean M. Auel van de “serie Aardkinderen”. Ik had heel veel verwacht van het 6e deel en het viel me helaas heel erg tegen.
  9. Favo boekwinkel en waarom?
    Heb en had ik niet. Ik kocht 50 jaar geleden nieuwe boeken via de ECI. Maar na een paar jaar ben ik daar mee gestopt. Te duur destijds. Ik kocht zelden zelf een nieuw papieren boek.
  10. Je hebt nog 100 ongelezen boeken in de kast staan, hoe bepaal je welke je gaat lezen?
    Vooral mijn stemming bepaalt dan wel voor welke ik kies. Iets luchtigs, spannends of gewoon een mooie roman.
  11. Welk boek van je boekenlijst voor school herinner je?
    Die opdracht was in mijn tijd nog niet gebruikelijk. Tenminste niet op de MULO.
  12. Heb je nog boeken uit je jeugd?
    Nee, geen echte boeken tenminste. Ik gaf ook vaak boeken weg. Ik ben ook niet iemand die snel een boek een 2e keer wil lezen. Ik herinner me wel een boek van mijn vader “Het meisje Chantal” over een meisje dat lepra heeft. Waar het gebleven is weet ik niet, misschien ligt het wel in mijn eigen ‘vroeger’ doos. De dochter van mijn broer heet Chantal en ik meen me te herinneren dat ditzelfde boek daar de oorzaak van is.
  13. Wat doet je afknappen op een boek?
    Als ik er maar niet in kom… teveel karakters, teveel locaties. Bijvoorbeeld de “Da Vinci Code” en meer boeken van Dan Brown, het lukt me niet. Overigens heb ik hetzelfde met de film. Aan beiden een aantal keren begonnen, maar helaas…
  14. Is er een boek dat je leven veranderd heeft?
    Nee, dat kan ik niet zeggen. Maar er zijn wel boeken die je een andere kijk op het leven kunnen geven en dat kan natuurlijk nooit kwaad. Want je bewust worden van het feit dat je een prachtig leven hebt is alleen maar mooi.
  15. Leen je je boeken uit en zo niet hoe vertel je dat?
    Heb ik wel gedaan en de laatste tijd schreef ik dan mijn naam in die boeken met daarbij ‘graag terug’ en ik hield zelf ook een lijstje bij. Ik gun het mensen ook om mijn boeken te lezen als ze dat graag willen. Helaas heb ik mijn Spaanse leerboekjes van school ook ooit uitgeleend, ik weet ook nog aan wie, maar die heb ik dus nooit meer teruggekregen. Die persoon weet er niets meer van…
  16. Wat is het meest opvallende boek/titel in je boekenkast of in je bezit?
    Het papieren boek van Zoran Zivkovic, “Het laatste boek” heet het. Een bijzonder boekje dat ik kreeg van mijn dochter als extra symbolisch cadeautje, toen zij mij mijn eerste e-reader gaf, 10 jaar geleden. Er stond een leuke opdracht in…
    En nu staat de oude e-reader naast dit echte boekje in de kast!

Voel je vrij om dit lijstje over te nemen als je het ook leuk vindt!

36 gedachtes over “De Boekentic/tag… (2)

  1. minoesjka2 10/07/2022 / 20:02

    O, helemaal een blogje naar mijn hart……….. En ja, de ECI ……… tjonge wat heb ik daar verplicht een boeken gekocht zeg!!
    Het boek “De stam van de holenbeer“ zou ik inderdaad ook nog wel eens voor het eerst willen lezen. Daar was ik ook heel erg van onder de indruk, en misschien ga ik die wel weer herlezen, hij staat hier immers nog op de plank.

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 13/07/2022 / 14:49

      Leuk Minoesjka, ja dat was een dure grap achteraf die ECI. Oh wat leuk dat jij hetzelfde hebt met dat 1e deel. Ik denk soms ook wel eens, ik ga het nog een keer lezen. Moeten we ook doen eigenlijk hè

      Geliked door 1 persoon

  2. djaktief 25/06/2022 / 09:02

    Leuk om te lezen. Ik kom hier via Tiny. Dit stokje ga ik een keer invullen. Maandelijks schrijf ik een boekenblog omdat ik nu eenmaal leesverslaafd ben.

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 25/06/2022 / 12:32

      Leuk dat je langs komt, natuurlijk van harte welkom!
      Ik kom binnenkort een keer langs! Ik vind die stokjes sowieso meestal heel leuk en zeker als het over boeken gaat!

      Geliked door 1 persoon

  3. Thomas Pannenkoek 24/06/2022 / 20:26

    Zelf koop ik al jàren geen boeken meer. Sporadisch ‘steel’ ik er eentje die mijn schat uitleent in de bib, daar blijft het bij…

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 25/06/2022 / 12:34

      Ben bang dat je ook de concentratie niet hebt om een boek te lezen, of valt dat nog mee?

      Like

  4. tinyblogt 24/06/2022 / 08:24

    Deze zal ik misschien ook eens overnemen. Ik kan me totaal niet voorstellen dat ik niet meer bij de bibliotheek zou langsgaan, vooral niet sinds ik zo goed als géén boeken meer zelf koop.

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 24/06/2022 / 12:15

      Is ook wel echt iets voor jou denk ik. Leuk!
      Ik koop dus ook niet veel meer, maar kom toch vaak nog aan nieuwe e-books. Ik heb ze eigenlijk niet nodig want ik heb er zoveel… kan nog voort tot ik minstens 310 jaar oud ben denk ik 😄

      Geliked door 1 persoon

  5. gewoonanneke 23/06/2022 / 22:02

    Ik lees heel weinig meer maar heb juist de boeken van Dan Brown wel een aantal van die ik kreeg van iemand in een ruk uitgelezen. Je moet er inderdaad even in komen. Vorige zomer veel agatha christies gelezen in de tuin. Lees zo lekker weg. Lees dus nog wel wat maar niet veel meer.

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 24/06/2022 / 12:18

      Ik heb er niet een uitgelezen gekregen, wel aan diversen begonnen. Dat doe ik nu niet meer. Van John Grisham wel, hem vind ik wel te behappen. Ja serie boeken zijn leuk. Ik lees de laatste tijd een beetje van alles wat. Wel veel thrillers en detectives, maar ook romantische historische boeken enluchtige feelgood. Hangt gewoon van mijn stemming af.

      Geliked door 1 persoon

      • gewoonanneke 24/06/2022 / 22:42

        Je hebt gelijk hoor. Het Delta mysterie kostte mij ook veel moeite om daar in te komen. Maar als ik een boek heb dat me niet pakt lees ik het ook niet hoor.

        Geliked door 1 persoon

        • Regenboogvlinder 25/06/2022 / 12:33

          Ik heb ook een boek van een schrijver gekocht die ik via een andere schrijver heb ontmoet. Ik heb zijn boek toen gekocht… echt… niet te doen! Dan maar niet denk ik dan!

          Geliked door 1 persoon

  6. די מריו 23/06/2022 / 21:24

    Ik kan gewoon de rust op dit moment niet meer vinden om te lezen. Stom he. Maar gelukkig vind ik mijn rust wel in andere dingen.

    Love As Always
    Dimario

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 24/06/2022 / 12:21

      Jij zit in een fase van je leven waarin je gezin en werk gewoon het belangrijkste is. Je kinderen zijn nog op een leeftijd dat je meegaat naar sporten of wat ze dan ook voor bezigheden buitenshuis hebben. Dat kost veel tijd en is voor je kids heel belangrijk. Jouw tijd komt wel weer hoor! Ik hoop dat je dan ook weer met veel plezier de tijd en de rust vindt om te lezen.

      Like

  7. terrebel 23/06/2022 / 21:18

    Leuk stokje! Heb al een paar blogjes in de wachtrij staan dus mijn versie van jouw lijstje – met antwoorden – zul je begin augustus of zo zien verschijnen.

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 24/06/2022 / 12:12

      Ik ben benieuwd en zie ernaar uit!
      Heb je toegevoegd aan mijn Feedly, want ik was je gewoon eventjes kwijt!

      Like

  8. Mrs. T. 23/06/2022 / 21:09

    Ja, leuk om je antwoorden te lezen.

    Je reactie over de boeken van Auel gaf iemand anders ook al bij mij. Ik vind het heel herkenbaar. Misschien had ik die serie wel moeten noemen in mijn antwoorden. 😉

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 24/06/2022 / 12:13

      Je kunt natuurlijk niet alles benoemen. Echt een leuke tag hoor!

      Like

  9. rietepietz 23/06/2022 / 19:17

    Ik neem wel eens een boekje mee uit het kastje dat bij de vliet staat. Maar de laatste boeken waar ik echt niet van af kon blijven waren de dag boeken van Hendrik Groen. Die ga ik ook vast nog wel eens herlezen. Heb het laatste jaar hier en daar dus wel iets gelezen maar niet genoeg om zo’n lijstje in te kunnen vullen.

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 24/06/2022 / 12:23

      Die boeken zijn ook geweldig leuk! Daar ga ik zeker in mee hoor! Jij bent nou eenmaal meer een blogger en een puzzelaar dan een lezen. En gelukkig kun je lekker doen wat je zelf graag doet hè.

      Like

      • rietepietz 24/06/2022 / 13:45

        Maar las vroeger ook álles dat los en vast zat, maar inderdaad, er is nu zoveel meer leuks te doen.

        Like

        • Regenboogvlinder 24/06/2022 / 17:23

          En dan maak je nou eenmaal keuzes. Ik vind eigenlijk alles leuk wat ik momenteel doe 🤪

          Like

  10. Matroos Beek 23/06/2022 / 18:21

    Fijn om te lezen. Veel herkenbaarheid wat de e-reader betreft.
    Dit stokje staat al een tijdje in mijn concepten. Ik ga er ook eens werk van maken!

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 24/06/2022 / 12:24

      De e-reader is een geweldig geschenk!
      Nou ik ben benieuwd, vind het heel leuk om van anderen te lezen hoe zij omgaan met boeken lezen en alles wat erbij hoort!

      Geliked door 1 persoon

  11. Janne1950 23/06/2022 / 13:32

    Ik heb nog een stuk of 25 papieren boeken. De rest heb ik weggegeven aan familie, vrienden en kennissen en wat toen nog overbleef naar de kringloop gebracht. De 25 die nu nog in de kast staan, zijn boeken met een speciale herinnering. Ik herlees ze zelden maar ben er nog steeds blij mee.
    Boeken en e-books koop ik nooit, ik ben lid van de bibliotheek en leen de e-books en de papieren boeken daar.

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 24/06/2022 / 12:32

      Dat heb ik dus ook… Ik noemde ze altijd mijn speciale rijtje dat toch weer steeds uitgebreid werd.

      Nogmaals lezen…


      Daarbij de boeken die ik ooit cadeau kreeg en die koester ik dus allemaal.
      Tegenwoordig is het ook veel gemakkelijker dan 10 jaar geleden om e-books te lenen bij de biep denk ik. Maar ik heb ze niet nodig.

      Like

  12. matroos 23/06/2022 / 12:00

    Ik heb al mijn boeken weggegeven aan de kerk,enkel Wilbur Smith staat hier nog.En de e reader is hier ook nog steeds paraat met nog steeds alle titels die ik indertijd van jou heb gehad.Ik lees niet echt veel meer,andere dingen te doen zoals Still.

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 24/06/2022 / 12:34

      Een mooi doel, heb je vast een hoop mensen blij gemaakt.
      Van Wilbur Smith heb ik een stuk of 10 boeken digitaal, maar nog nooit iets van gelezen.
      Goh ja, dat herinner ik me weer. Was op Gran Canaria toch? Je kunt dus nog steeds vooruit?
      Bij Still ligt jouw passie, dat is zo mooi! Zolang het kan doorgaan hoor!

      Like

  13. Happy Hulk 23/06/2022 / 11:49

    Op vraag 6 weet ik het antwoord wel, het verhaaltje over de gebroeders Nus in mijn boek Helletocht. 😜

    Geliked door 2 people

    • Regenboogvlinder 24/06/2022 / 12:36

      Niet aan gedacht maar je hebt helemaal gelijk… 😂😂😂

      Like

  14. Koen 23/06/2022 / 10:43

    Dat ga ik mogelijk een keertje doen. Dat lijstje overnemen bedoel ik. “De stam van de holenbeer” vond ik ook schitterend. Toen toch maar vanaf het tweede boek vond ik het al heel wat minder. Ik ben ergens halverwege nummer vier afgehaakt. Het was de lievelingsserie van mijn moeder (zaliger). Ik denk dat ze die boeken zeker drie keer heeft gelezen / herlezen.

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 24/06/2022 / 12:37

      Oh ja, dit is ook zeker leuk voor jou! Ik ben benieuwd!

      Wat een leuke herinnering aan je moeder! Je verhuist in gedachten ook echt naar die wereld, geweldige boeken!

      Like

  15. Zo simpel is dan geluk 23/06/2022 / 10:37

    Heel erg leuk om te lezen! De stam van de holebeer is echt een van mijn favoriete boeken!! Ik vond inderdaad het laatste deel van de serie ook wel tegenvallen.

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 24/06/2022 / 12:39

      Dankje! Ik heb via jou ook al eens met zo’n leestag meegedaan geloof ik.
      De serie De Aardkinderen valt bij heel veel mensen in de smaak, wel apart dat er veel meer mensen zijn die het laatste ook tegen vonden vallen!

      Like

Reacties zijn gesloten.