Vrijwilligerswerk afbouwen…

Vrijwilligerswerk is heel dankbaar werk en ik doe het dan ook met veel plezier. Maar er is een tijd van komen en van gaan dus ik ga het iets afbouwen.

Want vrijwillig werken voor drie verschillende organisaties is misschien iets teveel van het goede.

Sinds 2012 houd ik de website bij van Woongroep Meester de Klerkstraat.

Ik woonde toen nog niet in Zeist maar had via het park in Milheeze waar ik toen woonde contact met 2 van de bewoners. En zoals ik samen met Frans de Stippel maakte en onderhield, de weblog die we voor het park maakten, vroeg hij of ik dit ook voor deze woongroep wilde doen. Ik heb het altijd met veel plezier gedaan. Maar zoals ik al zei… er is een tijd van komen en van gaan.

Dat is nu een aflopende zaak want ik ben dit werk aan het overdragen. Ik schrijf momenteel instructies en begeleid een van de bewoonsters om eea over te nemen. Ze is erg enthousiast en ik ben blij dat het gelukt is. Het was niet heel veeleisend maar ik had er niet veel voldoening meer van.

Ook ben ik vanaf oktober 2018 wijkcontactpersoon voor de Parochie hier in Zeist.

Ik heb 2 straten als wijk met in totaal 19 parochianen. Daarvan zijn er 8 mensen ouder dan 80 jaar en die bezoek ik rond hun verjaardag met een bloemetje namens de Parochie. Bij ziekte of ander leed breng ik ze ook een bezoekje met een aardigheidje. Vaak doet een kort gesprek ook al goed. Ook met kerst krijgen deze mensen een presentje.

Aangezien ik dus geen verplichtingen meer wil en ook al is dit ook niet heel veel werk, ik doe het dit jaar nog en dan is het klaar.

Sinds 2014 doe ik vrijwilligerswerk bij de Pyramide van Austerlitz, het Monument dan.

Het eerste seizoen als kassa-medewerkster, het 2e jaar ook als passantengids, waarna mijn voorkeur toch uitging naar het kassahuis. Sinds eind 2016 houd ik me bezig met het rooster en sinds midden 2018 ook met het bij/onderhouden van de website.
Verder heb ik wat administratieve taken zoals het bijhouden van de NAW-telefoonlijst en het Smoelenboek.

Dat werk laat ik ook zeker niet schieten. Omdat het geen vaste tijden zijn ben ik altijd wel in de gelegenheid om ad hoc te reageren als dat nodig is. Ik hoor bij een leuke groep mensen die stuk voor stuk achter hun taken staan en met elkaar, zoals ook weer het afgelopen corona-seizoen, hard hebben gewerkt om de Pyramide open te kunnen houden met de nodige maatregelen.

Inmiddels is de Pyramide weer open, echter alleen op zondag, vanwege het winterrooster dat duurt tot ongeveer eind maart.

We zien allemaal uit naar het nieuwe seizoen dat hopelijk op de normale manier kan worden ingevuld.

Wie van jullie doet ook vrijwilligerswerk en wat doe je dan?

40 gedachtes over “Vrijwilligerswerk afbouwen…

  1. minoesjka2 04/12/2020 / 16:54

    Nou, jij weet volgens mij wel wat voor vrijwilligerswerk ik doe 😉 Bij mijn vrijwilligerswerk is het alleen maar drukker geworden tijdens de Corona.
    Trouwens, weet je wat ik knap vind, (en dat zeg ik ook als mensen horen dat ik minimaal 2 dagen in de week vrijwillig werk) De collega die ik nu aan het inwerken ben. Hij werkt 4×9 uur voor een baas en wil dan nog eens een hele dag vrijwilligerswerk gaan doen, een vent van 25! Daar neem ik mijn petje voor af.

    Like

  2. Melody 01/12/2020 / 13:54

    😉 ik hoef het hier niet meer te vertellen want dat deed ik al in de app 😉

    Geliked door 1 persoon

  3. marjolijn1 01/12/2020 / 06:21

    Ik ben mantelzorger van mijn broer, dat vraagt ook veel aandacht.

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 01/12/2020 / 17:58

      Daar denk ik inderdaad wel eens aan! En dat is ook heel mooi werk!

      Like

  4. gewoonanneke 30/11/2020 / 18:52

    Ja zo moet je wel eens ergens afscheid van nemen. Ben vorig jaar gestopt met het jeugdwerk, doe nu alleen nog incidenteel iets voor de StichtingWON voor senioren. Zou een cursus levensboek schrijven gaan geven maar dat ging natuurlijk niet door. Schrijf nog voor het blad van het zorgcentrum maar ook dat is even gestopt vanwege ja hoor weer corona. Dan nog bestuurslid bij de Huurdersbelangenvereniging ben ik vorig jaar mee begonnen maar nu ook geen vergaderingen. In december gaan we weer beginnen en dat vind ik wel leuk om weet te gaan doen >Vind het ook best saai zonder dat vrijwilligerswerk gewoon door de contacten met de mensen die je dan ook mist. Hoop volgend jaar weer wat meer te kunnen doen. Het was ook wel prima zo.

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 01/12/2020 / 17:59

      Inderdaad, alles staat op een laag pitje dit rare jaar. Was bij mij ook, maar daardoor merkte ik ook dat ik het wel prima vond zonder…

      Geliked door 1 persoon

      • gewoonanneke 01/12/2020 / 21:24

        Nou dat had ik ook wel een beetje dat ik op een gegeven moment wel dacht dat het wel aardig op werken ging lijken.

        Geliked door 1 persoon

  5. Kakel 30/11/2020 / 17:59

    Ik vind het knap van je dat je zoveel tijd in vrijwilligerswerk hebt gestopt! En zoveel tegelijk nog wel. Nu is het tijd om een stapje terug te doen, dat is ook oké. Tijd voor een nieuwe weg of meer tijd voor Jan (-:
    Ik ben een tijd duo-fietser geweest met “bejaarden” en op een tandem gereden voor mensen die blind of zeer slechtziend waren. Op de middelbare school van Roos zou ik in de bieb gaan assisteren en werd ziek. Toen hield alles op.
    Lieve groet ♥

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 01/12/2020 / 18:28

      Vroeger heb ik ook wel vrijwilligers-werk gedaan, bardienst bij de wielerverenigingen waar mijn ex lid van was. Clubbladen rondgebracht. En idd ook op school van de kinderen. Maar dat vond ik echt een straf. Heb niet zoveel met andermans kinderen dat was het punt denk ik. Maar wel 2 jaar volgemaakt.

      Like

  6. Rikit 30/11/2020 / 16:02

    In het verleden wel veel vrijwilliger werk gedaan, maar in 2017 daarmee gestopt. Iedereen begon het gewoon te vinden dat ik de kar trok

    Like

    • Rikit 30/11/2020 / 16:05

      en ik trok een dood paard. Het was tijd om te stoppen en nu is er geen stress meer, en dat is een heerlijk gevoel!!

      Geliked door 1 persoon

      • Regenboogvlinder 01/12/2020 / 18:29

        Vrijheid blijkheid hoor! Het voelt voor mij ook heel goed dat ik die 2 dingen heb afgezegd.

        Geliked door 1 persoon

  7. rietepietz 30/11/2020 / 15:46

    Nee ik doe geen vrijwilligers werk. Eigenlijk vind ik dat er téveel werk afgeschoven wordt op vrijwilligers waardoor er soms zelfs meer banen verdwijnen. Natuurlijk kijk ik wél altijd om me heen wat ik voor mensen kan betekenen en waar ik iets kan doen zal ik dat zeker niet laten. Dat vind ik genoeg/

    Geliked door 1 persoon

    • Justin Case 01/12/2020 / 17:19

      Bedoel je dat er banen verdwijnen omdat vrijwilligers dat werk doen?

      Like

      • rietepietz 02/12/2020 / 08:36

        Niet altijd maar wél steeds vaker . Ik snap dat bij sport en jeugdverenigingen vrijwilligers heel belangrijk zijn. Maar bijv. in de zorg worden steeds meer taken wegbezuinigd die dan door vrijwilligers ingevuld worden.

        Like

    • Regenboogvlinder 01/12/2020 / 18:30

      Je bent gewoon een heel goed mens Riet en als je mensen kunt helpen en daar je energie in steekt als het nodig is, ben je heel humanistisch bezig en dat is hartstikke mooi.

      Like

      • rietepietz 01/12/2020 / 19:07

        Bloooos, ach niet menselijks is mij vreemd hoor. Mensen vroegen me ook wel eens of Marion destijds vrijwilligers werk was , ik ging wel vrijwillig natuurlijk maar vond het gewoon fijn om met haar op te trekken en dan maakt die rolstoel niets uit.

        Geliked door 1 persoon

        • Regenboogvlinder 01/12/2020 / 23:14

          Inderdaad, het gaat ook om de persoon en de vriendschap die je dan hebt.

          Like

          • rietepietz 02/12/2020 / 08:34

            Het is voor de degene die geholpen wordt veel minder belastend als de geboden hulp van ondergeschikt belang is maar menselijke verhouding centraal staat. Het klinkt bijna als geleuter maar toch is het belangrijk.

            Like

  8. vlasje 30/11/2020 / 14:17

    Ach,
    Trees je bent een mooi mens en met Jan is je leven veel gevulder en daar mag je fulltime van genieten…

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 01/12/2020 / 18:32

      En dat is ook heerlijk! Al kostte het me niet echt veel tijd, de ‘verplichting’ in mijn hoofd woog de laatste tijd zwaar. En dat is nu heerlijk rustig…

      Like

  9. Mrs. Brubeck 30/11/2020 / 13:47

    Ik zou willen dat ik mijn loon niet nodig had, dan gaf ik mijn baan onmiddellijk op en deed alleen nog vrijwilligerswerk.
    Knap van jou, wat je ook doet! 😘

    Geliked door 1 persoon

  10. Rianne 30/11/2020 / 11:44

    Ik ben loopbaanconsulent bij het FNV op vrijwillige basis. De andere twee vrijwilligersfuncties heb ik opgezegd toen ik weer werk vond. Beide organisaties wisten dat van te voren, dus no hard feelings.

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 01/12/2020 / 18:32

      Ook leuk om ergens bij te horen toch? En in je ‘vrije’ tijd heb je je goed nuttig gemaakt.

      Geliked door 1 persoon

  11. Matroos Beek 30/11/2020 / 11:31

    Ik begrijp het afbouwen helemaal. Ik was zeer actief in de Vuurtoren van Breskens, maar ik ben ook uit het bestuur gestapt. Het leek wel of ik alles in mijn eentje aan het runnen was. Nu stel ik mij enkel nog beschikbaar als gids voor groepen… zodra het weer mag.
    De mantelzorg voor mijn moeder heeft nu sowieso voorrang op dit soort vrijwilligerswerk. Die vuurtoren blijft er zonder mij ook staan. Mijn liefste moedertje wordt 98 en heeft nu alle aandacht en zorg nodig.

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 01/12/2020 / 18:34

      Je hebt helemaal gelijk! Zolang je moedertje er nog is gaat zij voor. Ik heb ook zo’n periode gehad. Kreeg van iemand destijds te horen dat ik te weinig kwam en geen aandacht meer leek te hebben, maar mijn familie (ging ook in dezelfde periode niet goed met mijn schoonouders) ging toch echt voor.

      Geliked door 1 persoon

  12. Edward McDunn 30/11/2020 / 10:58

    Mooi dat je dat al die tijd hebt gedaan, maar je hebt gelijk hoor, het kan teveel worden.

    Geliked door 1 persoon

  13. Ferrara 30/11/2020 / 10:43

    Nu begrijp ik waarom ik deze week via een reactie op de website van de woongroep belandde. Petje af dat je zo veel doet. Maar ik kan me ook voorstellen dat je van verplichtingen af wilt.
    Zelf ben ik vrijwilliger bij de bibliotheek aan huis.
    Leuk werk dat ik in eigen tijd en in overleg met mijn twee klanten, die op hoge leeftijd zijn, kan invullen. Natuurlijk is het meer dan even de boeken aanreiken. Een praatje al of niet over het boek is altijd welkom. Meestal gaat het over de kinderen die zo druk zijn …

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 01/12/2020 / 18:36

      Oeps… ja ik zat een keer in dat account, klopt. Maar dat is per 1 januari dus ook voorbij.
      Jij hebt idd heel leuk werk en zelf de afspraken kunnen maken is ook lekker. Alleen de PVA groep wil ik niet missen, tot het me mogelijk tegen gaat staan, dan gaat dat ook over.

      Like

  14. די מריו 30/11/2020 / 09:29

    Ik maak al tien jaar elke twee weken 8 aquaria schoon bij een verzorgingstehuis. Leuk om te doen, kost me maar één avond in de twee weken.

    Love As always
    Di mario

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 01/12/2020 / 18:37

      Tjonge Di Mario, dat is toch een heel verbond. Mooi dat je dat al zolang doet zeg. En nog steeds niet met tegenzin? Nou ja, je zult het in je werk ook regelmatig moeten doen. En zo blijven de visjes ook gezond in het verzorgingstehuis.

      Like

  15. John 30/11/2020 / 08:13

    Ik doe sinds 3 jaar helemaal niets meer wat dat betreft en dat bevalt me prima. Ik doe alleen nog mantelzorg en dat is soms druk genoeg. Ik ga niets extra’s meer doen op dit moment. Misschien later weeer eens.

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 01/12/2020 / 18:38

      Prettig hoor als je die verplichtingen niet meer hebt. Was op het politieke vlak hè. En mantelzorgen is heel dankbaar werk. Mooi!

      Like

  16. Thomas Pannenkoek 30/11/2020 / 07:39

    Knap van je dat je zoveel werken tegelijk deed!
    Zelf had ik me vorig jaar ingeschreven voor vrijwilligerswerk in de Oxfam-winkel in de buurt, maar moest een week voor de start verstek geven omdat mijn ziekte te ver was gevorderd. Jammer, want ik had het heel graag gedaan…

    Geliked door 1 persoon

    • Regenboogvlinder 01/12/2020 / 18:41

      Ach.. het ging een beetje vanzelf. Maar het voelt goed nu hoor, dat het niet meer hoeft straks.
      Het is wel heel erg jammer dat je dat werk niet kon gaan doen. In een wereldwinkel werken heb ik ook wel eens over gedacht. Want dat is hier ook allemaal vrijwilligerswerk. Maar nu niet meer.

      Geliked door 1 persoon

Reacties zijn gesloten.