Veranderd…

 

Zoals al wel bij velen bekend, is Jan half december begonnen met het slikken van CBD olie.

Wat er daarna gebeurde is een wonder! Een wonder dat veel mensen niet zullen kunnen begrijpen en al helemaal niet zien. 

Maar voor hem (en mij) is het een wonder want hij is, voor wat zijn bipolaire stoornis betreft, echt ‘klachtenvrij’. Geen depressies en geen manies meer. Genezen is hij niet, dat kan ook niet, en het is en blijft een afschuwelijke ziekte die 18 jaar lang zijn leven en dat van zijn gezin heeft beheerst, maar we hopen heel erg dat dit een nieuwe fase in zijn leven is, waar we heel erg van zullen kunnen genieten!

Want echt, mijn lief is gewoon een ander mens geworden. Hij wordt elke ochtend helder en vol energie wakker. Het waait niet meer in zijn hoofd. De voorbodes voor een stemmingswisseling komen af en toe nog wel tevoorschijn, maar het zet niet meer door. Ongelofelijk dat dit mogelijk is.

We zijn ook echt wel gezonder aan het leven. Er komt hier geen koek en drop meer in huis.. Jan’s behoefte aan zoet is aanzienlijk verminderd, hij had in depressieperiodes best las van vreetbuien, maar die zijn ook verleden tijd.

Ik moet er nog even harder aan werken, maar als hij niks neemt, hoef ik het ook niet. En dat we het niet in huis hebben went al aardig.

Ik eet koolhydraat-beperkt. Bevalt me goed, hoewel ik nog wel eens zondig hoor. Maar dat mag, van mezelf en ook van de diëtiste. Ik moet mezelf iets strenger toespreken om dan als bonus ook nog wat af te gaan vallen. Maar dat komt ook nog wel. De glucosewaarden zijn al vanaf september prima, dat was voor bij het belangrijkste.

Al maanden drinken we geen frisdranken of jus d’orange meer, alleen water, melk, koffie of thee. In de vakantie heb ik nog wel wijn gedronken, was ook heel gezellig, maar ik mis het niet omdat we het thuis ook nog maar zelden dronken. Jan vindt bij chinees eten een H.eineken 0.00% heerlijk. Dus die heb ik wel in huis.

We zullen zien wat het allemaal op gaat leveren.. want dat er dingen veranderd zijn is zeker!